Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a primit două oferte la licitația pentru construirea Lotului Miercurea Nirajului-Sărățeni din Autostrada Unirii (A8) și se pregătește să lanseze procedurile de achiziție aferente altor porțiuni din această importantă arteră de circulație.
Ofertele pentru cei 23,4 km au fost depuse de compania turcă Nurol İnşaat Ve Ticaret și de Asocierea Özaltin Inşaat Ticaret Ve Sanayi (lider)-Iinfravis (Turcia-Romania). Contractul, cu o valoare estimată de 3,35 de miliarde de lei (fără TVA), prevede perioade de 6 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție. „Acest lot de autostradă va traversa denivelat DJ135A, CF407 și va permite accesul într-un nod rutier care va face conexiunea cu DN13A”, a detaliat CNAIR. Pe traseu, vor fi construite două tuneluri bidirecționale, unul de 740 m, în apropierea localității Măgherani, și altul de 330 m, lângă Chibed. Investiția este cofinanțată prin Programul Transport 2021-2027.
SF pentru Târgu Neamț-Iași-Ungheni
Următorul tronson din A8 ce va fi scos la licitație este Târgu Neamț-Iași-Ungheni, de 93,2 km. Studiul de Fezabilitate (SF) a fost avizat de CNAIR și trebuie ca Guvernul să aprobe indicatorii tehnico-economici. Traseul se va desfășura pe teritoriul județului Iași, începând din zona localității Moțca. Va tranzita teritoriile localităților Pașcani, Târgu Frumos, Podu Iloaiei, municipiul Iași, apoi se va finaliza în zona localității Ungheni, unde va face joncțiunea cu Podul peste Prut. Vor fi construite inclusiv 101 poduri sau pasaje, 14 tuneluri, 11 noduri rutiere, 4 spații de servicii, două Centre de Întreținere și Coordonare (CIC) și 6 parcări de scurtă durată.
Nodul rutier Cumpăna, la licitație
Pe de altă parte, intră la licitație construirea nodului rutier de la Cumpăna, care va asigura accesul spre și dinspre Autostrada A4 (km 16,7) al fluxurilor de trafic generate de DN39E, pentru legătura între municipiul Constanța și localitatea Cumpăna. „Proiectul presupune amenajarea a două bretele de acces spre/dinspre A4 și a benzilor de accelerare/decelerare aferente acestora, pentru racordarea cu autostrada, în scopul asigurării relațiilor de trafic București-Cumpăna și Cumpăna-Mangalia. Nodul este proiectat pentru viteza de 40 km/h. Lungimea totală a bretelelor este de aproximativ 1,2 km, din care benzi de accelerare/decelerare de 720 m”, a precizat CNAIR. Sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile – Programul Transport 2021-2027, iar durata prevăzută pentru execuția lucrărilor este de 6 luni.
Varianta Ocolitoare Giurgiu, la execuție
CNAIR a emis Autorizația de Construire pentru Varianta Ocolitoare Giurgiu, care se va conecta și cu drumul de legătură (drumul de beton dat în trafic, în decembrie 2021) dintre DN5 și Podul Prieteniei, prin sensul giratoriu de pe DN5. Șoseaua va fi realizată la două benzi de circulație pe sens și va traversa, pe lungimea ei totală de 11,5 km, localitățile Giurgiu, Frățești, Stănești și Slobozia, din județul Giurgiu. Termenul de execuție a lucrărilor este de 36 de luni, iar pe traseu vor fi realizate 22 de podețe și 4 pasaje, dintre care două peste calea ferată, precum și două parcări de scurtă durată (stânga/dreapta). Investiția costă 368,4 milioane de lei (fără TVA) și este cofinanțată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro