INFRASTRUCTURĂ. Centura Bacău, deschisă integral circulației

Centura orașului Bacău, din care aproape jumătate reprezintă o mică porțiune din viitoarea Autostradă a Moldovei (A7) – cel mai mare proiect propus pentru finanțare prin PNRR – a fost recepționată pentru a fi dată integral în circulație.

Este vorba despre ultimii 3,2 km de șosea care mai rămăseseră de finalizat, între DN2 Nord și DN15, după inaugurarea, în decembrie 2020, a secțiunii de 20,3 km, care include porțiunea de autostradă.

„Mă bucur să văd că lucrările la sectorul 2 – ultimul dintre cele trei ale proiectului – au fost terminate. Constructorul a solicitat Companiei de drumuri să organizeze recepția lucrărilor, astfel că, în perioada imediat următoare, vom da în folosință integral această variantă de ocolire”, a anunțat ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.

3 secțiuni

Centura Bacău are o lungime de 30,8 km, dintre care 16,2 km sunt la profil de autostradă. „Este formată din 3 secțiuni: prima, între DN2 Sud și DN2 Nord (20,3 km, în care este inclus tronsonul de autostradă), dată în trafic în decembrie anul trecut; a doua, între DN2 Nord și DN15 (3,2 km) – deschisă la începutul lunii iulie anul acesta; a treia, între DN2 Sud și DN11 (7,3 km), inaugurată în septembrie 2020”, a precizat Cătălin Drulă.

A7 va continua spre Suceava și Siret

„Mă voi asigura că A7 continuă spre Suceava și Siret și că vom reuși finalizarea proiectării și atragerea finanțării europene, prin Programul Operațional Transport (2021-2027), pentru cele două tronsoane de nord. (…) Moldova s-a săturat să fie ignorată. Are nevoie ca de aer de autostrăzi, de căi ferate modernizate, de o rețea civilizată de drumuri sigure, care nu doar să țină pasul cu dezvoltarea zonelor urbane mari, precum Iașiul, ci și să «tragă în sus», echitabil și uniform, toate regiunile ei. Asta am promis și asta vom livra”, a dat asigurări ministrul Cătălin Drulă.

A10: nodul Sebeș, aproape gata

Lucrările la lotul 2 al Autostrăzii Sebeș-Turda se află în grafic, pentru a fi deschis circulației în această toamnă, iar nodul rutier de la Sebeș, care face legătura între A10, DN1 și A1, va fi gata în luna iulie, potrivit ministrului.

„Am obținut promisiunea fermă a constructorului că, în toamnă, lotul va fi gata și că pe întreaga A10 se va putea circula, în acest an. În plus, antreprenorul a finalizat soluția tehnică de remediere a alunecării de teren care a creat probleme la km 19 și s-a apucat de implementarea ei. Pe tronson, se aștern zilnic circa 2.000 de tone de asfalt. Așadar, sper să încheiem odată acest proiect mult întârziat, demarat în 2014 și care ar fi trebuit să fie gata în 2016, și să putem circula în sfârșit pe autostrada care face legătura între două coridoare principale, A1 Sibiu-Deva-Timișoara-Arad și A3 Mureș-Cluj-Oradea. Conform promisiunii constructorului, nodul rutier de la Sebeș va fi gata în luna iulie. Aici, va fi o finalizare a nodului în două etape. În prima fază, pe 15 iulie, vor fi terminate bretelele dinspre Deva, iar, la final de iulie, cele dinspre Sibiu”, a precizat Cătălin Drulă, după o inspecție pe șantier.

Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor: „Avem promisiunea că va fi scurtată perioada de proiectare, astfel încât, la începutul sezonului de lucru 2022, să înceapă șantierul. Vom analiza, de asemenea, dacă nodul cu DN1 (proiectat în studiul de fezabilitate datând din 2008) se poate redesena, astfel încât să permită relații mai eficiente de intrare și ieșire din autostradă”.

Șantier deblocat, la Centura Timișoara Sud

Lucrările la varianta de ocolire Timișoara Sud au fost deblocate, odată cu emiterea autorizației de construire pentru suprafețele de teren suplimentare. „Acest lucru era necesar și esențial pentru realizarea soluțiilor tehnice la intersecțiile modificate și pentru relocarea unor utilități, spre exemplu”, a arătat ministrul, cu precizarea că așteaptă ca antreprenorul să mărească mobilizarea pe șantier, astfel încât să finalizeze lucrările în cursul anului viitor.

În prezent, stadiul fizic este de peste 30%. Se lucrează la structuri, decopertări, terasamente, relocări de utilități. „În privința intersecției cu Drumul Boilor, soluția tehnică a fost aprobată de Compania de drumuri și am primit undă verde pentru includerea acesteia în contract”, a spus Cătălin Drulă.

Cei 25 de kilometri ai Centurii Timișoara Sud cuprind 5 intersecții, 3 noduri rutiere, 3 poduri, 7 pasaje și 2 parcări de scurtă durată.

Autorizații pentru lotul 3 A0 București Sud și A3 Mihăiești-Zimbor

CNAIR a emis, la începutul lunii iulie, autorizațiile de construire pentru lotul 3 (între DN6-Bragadiru și A1) al Autostrăzii de Centură a Bucureștiului (A0), semi-inelul sudic, și pentru tronsonul Mihăiești-Zimbor al Autostrăzii Transilvania, primul din județul Sălaj. „Două dintr-o lovitură; două proiecte care, odată finalizate, vor fi mană cerească pentru zona metropolitană a Bucureștiului și inima Ardealului. În primul rând, pentru semi-inelul sudic al A0, compania elenă care lucrează aici a făcut deja activități de pregătire a terenului (marcarea șantierului, drumuri de acces, arheologie, defrișare, deminare). Voi urmări îndeaproape lucrările și voi face tot ce-mi stă în putere ca proiectul să rămână în grafic. Nu mai accept întârzieri cum s-a întâmplat cu finalizarea peste termenul contractual a proiectului tehnic”, a precizat ministrul Transporturilor.

 

Tronsonul va cuprinde nouă pasaje și patru poduri, un nod rutier la intersecția cu A1, o parcare de scurtă durată și un spațiu de servicii – ambele în oglindă. Conform contractului, lotul 3, de 18 km, va fi finalizat în 2023 – an în care este programată deschiderea circulației pe întreaga secțiune de sud a A0.

Cât despre cei 13 km ai secțiunii din Autostrada Transilvania, aici se vor construi: un nod rutier la Zimbor, 11 poduri (2,2 km lungime totală), 21 de podețe și o parcare de scurtă durată (de-o parte și de alta a drumului). „Acest lot a fost licitat «la pachet» cu unul învecinat, aflat deja în execuție: Nădășelu-Mihăiești, unde am fost în vizită acum două săptămâni. Sunt mulțumit de cum avansează lucrările, iar constructorul român e mobilizat foarte bine în teren. Cu bani din PNRR, între Nădășelu și Poarta Sălajului (42 km, proiecte de 2 miliarde de lei), vrem să terminăm lucrările, până în 2023”, a explicat Cătălin Drulă.

Câștigător la licitația pentru lotul 3 A0 București Nord

Între timp, CNAIR a desemnat câștigătorul pentru proiectarea și execuția lotului 3, de 8,6 km, al Autostrăzii de Centură (A0) București Nord, în urma reevaluării ofertelor, conform deciziilor CNSC și Curții de Apel București. Este vorba despre compania turcă IC IÇTAȘ INȘAAT SANAYI VE TICARET, iar oferta are prețul de 413,7 milioane de lei, fără TVA.

Această porțiune din semi-inelul nordic este situată între localitățile Afumați și Pantelimon (km 39-km 47,6) din sectorul de nord (de 52,8 km) al viitoarei Autostrăzi de Centură (A0), care va avea, în total, 100,9 km. În cadrul contractului, antreprenorul va realiza mai multe lucrări de artă, incluzând 7 pasaje, două dintre acestea cu lungimi de 318,3 și respectiv 466,5 m.

„Sper ca această licitație să nu fie din nou contestată, astfel încât să putem semna cât mai rapid contractul. La fel ca în cazul proiectelor similare, vom discuta cu antreprenorul să urgenteze proiectarea. Pe lotul adiacent, 4 (lung de 5 km, între Pantelimon și A2), constructorul se mișcă bine cu proiectarea, iar execuția lucrărilor va începe la toamnă. Același antreprenor lucrează la proiectare și execuție pe lotul 2 al A0 Nord (19 km, între DN1 Corbeanca și DN2 Afumați). În prima parte a anului viitor, începe aici șantierul de execuție a lucrărilor. Planul anunțat rămâne în picioare: pe semi-inelul sudic al A0 vom putea circula din 2023, iar pe cei circa 100 km ai întregii autostrăzi de centură, în 2024”, a anunțat Cătălin Drulă.

Durata contractelor pentru loturile 2 și 3 este de 30 de luni (12 luni proiectare și 18 luni execuția lucrărilor), iar garanția lucrărilor este de 10 ani. Pe lotul 2 vor fi construite 2 noduri rutiere și 10 poduri și pasaje.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.