Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a lansat licitațiile pentru proiectarea și construirea ultimelor trei tronsoane (3, 4 și 5) ale Secțiunii Lețcani-Iași-Ungheni din Autostrada Târgu Neamț-Iași-Ungheni.
Această porțiune din A8 va lega regiunea Moldova și Republica Moldova de Transilvania și va avea 93,2 km, iar proiectul a fost împărțit în 5 tronsoane. Sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin cadrul Programului Transport 2021-2027.
Tronsonul 3, cu 6 tuneluri și 18 poduri și pasaje
Tronsonul 3, cuprins între Lețcani (DN28) și DN24 (Iași), va avea 17,7 km, o valoare estimată de 5,2 miliarde de lei și o durată de realizare de 46 de luni (10 proiectare). Proiectul include 6 tuneluri, 18 poduri și pasaje (cel mai lung de 1,1 km), 2 noduri (la km 70 al DJ282 Nord Iași, respectiv km 76 al DN24) și un Centru Monitorizare Tunel, în zona nodului rutier de la km 76. Termenul-limită pentru depunerea ofertelor este 25 august.
Tronsonul 4, cu două tuneluri
Tronsonul 4, cuprins între DN24 (Iași)-Golăiești va avea 12,7 km și un cost estimat de 4,1 miliarde de lei. Proiectul include 12 poduri/pasaje, două tuneluri și un nod rutier de perspectivă-Drum de Legătură cu Spitalul Regional și Aeroportul Iași. Tunelul din zona localității Cilibiu/Pădurii Icușeni va avea 1,73 km. Durata este de 46 de luni, iar termenul-limită pentru depunerea ofertelor este 1 septembrie.
Tronsonul 5 – legătura cu Podul peste Prut
Tronsonul 5, cuprins între Golăiești-Vamă este cel mai mic, de 2,77 km, și va asigura legătura cu Podul peste Prut de la Ungheni (în execuție), la frontiera cu Republica Moldova. Valoarea estimată este de 267 de milioane de lei, include două poduri și un nod rutier la Golăiești (intersecție cu DJ249), iar termenul de realizare este de 18 luni. Ofertele pot fi depuse până pe 28 iulie.
Autostrada Unirii A8 va avea o lungime de peste 304 km, de la Târgu Mureș la Ungheni, iar proiectul porțiunii Târgu Mureș-Târgu Neamț (211,1 km) a fost împărțit în trei secțiuni: Târgu Mureș-Miercurea Nirajului (24,4 km), aflată în lucru (firma turcă NUROL), Miercurea Nirajului-Leghin (156,8 km) și Leghin-Târgu Neamț (29,9 km), de asemenea în execuție (Spedition UMB).
Constructor desemnat pentru Lotul 2
Lotul 2 Miercurea Nirajului-Sărățeni (23,4 km), ce face parte din secțiunea montană II, are, deja, constructor: Asocierea OZALTIN Insaat Ticaret ve Sanayi – INFRAVIS (Turcia-România), câștigătoarea licitației. Acest lot va avea o intersecție denivelată cu DJ135A și CF407, o conexiune cu DN13A prin nod rutier și două tuneluri bidirecționale de 1,07 km, unul la Măgherani și altul la Chibed, jud. Mureș. Valoarea contractului este de 2,98 de miliarde de lei, fără TVA, iar durata lui va fi de 30 de luni (6 luni proiectare).
În continuare, secțiunea de munte Sărățeni-Pipirig (116 km) a fost împărțită în 4 loturi: 1C Sărățeni-Joseni (32,4 km, contractul atribuit companiei UMB), 1D Joseni-Ditrău (14,4 km), 2A Ditrău-Grințieș (37,9 km, contract semnat cu UMB) și 2B Grințieș-Pipirig (31,5 km).
Lotul 1 are 6 oferte
Lotul 1 Târgu Neamț (Moțca)-Târgu Frumos (27 km) are, deja, oferte depuse din partea a șase asocieri de constructori, din România, Italia și Turcia. Lucrările includ 36 de poduri și pasaje de 8,5 km, 4 tuneluri de 1,7 km și 3 noduri rutiere: Moțca (DN4), Pașcani (DJ208) și Târgu Frumos (DN28B). Valoarea estimată este de circa 6 miliarde de lei, fără TVA, iar durata contractuală este de 46 de luni (10 luni proiectare).
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro