Infuzie de inteligenta in vehicule

Eliminarea oricarei suspiciuni de furt, evaluarea corecta a soferilor si un control mai bun asupra activitatii sunt cateva dintre beneficiile oferite de sistemul SKAYO dedicat transportului de calatori, dezvoltat de UTI Systems.

„Totul este posibil“ pare a fi motto-ul debutului de secol XXI, mai ales cand discutam de tehnologii dedicate inteligentei in transportul de persoane. Aceste tehnologii au devenit interesante deoarece in locuiesc supravegherea directa a managerului, asigura un nivel sporit de control al operatiunilor din vehicul si cresc nivelul de confort pentru calatori. UTI Systems a dezvoltat un sistem inteligent de transport, ce integreaza mai multe functii, care pot fi implementate separat sau pot fi integrate pentru a functiona impreuna: sistem de supraveghere audio video – realizeaza supravegherea activitatii soferului in timpul cursei; sistem automat de taxare – realizeaza inregistrarea financiara a platilor pentru calatoriile prestate de vehicule; sistem de localizare vehicule – afiseaza pe harta localizarea in timp real a vehiculelor; sistem de dispecerizare – optimizeaza timpii de succedere intre vehiculele care trebuie sa de serveasca o anumita sarcina (este folosit in general in transportul urban); sistem de mentenanta vehicule – gestioneaza exploatarea optima a vehiculelor (revizii, ITP, asigurari, nivel uzura anvelope etc) si preia informatii de exploatare de la celelalte sisteme; sistem de informare calatori in vehicul – afisarea de numirii statiei pe un panou usor vizibil calatorilor; sistem de informare calatori in statii – afisarea rutelor operatorilor de transport pentru statia curenta pe un panou extern.

Sistem de supraveghere video si audio

La prima vedere, supravegherea activitatii unui sofer pare un lucru simplu – o camera video cu un sistem de inregistrare, eventual ascunsa si apoi o persoana dedicata, care sa urmareasca filmul. „Sistemul de supraveghere video ofera practic un film al activitatii soferului in timpul cursei. Calitatea filmului este esentia la pentru activitatea de supraveghere. Vizionarea unor filme neprelucrate, care prezinta activitatea soferului, consuma foarte mult timp si nu este eficienta din punct de vedere al controlului. Exista camere video care inregistreaza filmul activitatii soferului la o calitate slaba si fara continut audio. Incercarile de pana acum au demonstrat lipsa de viabilitate a sistemelor neprofesionale. Pentru o supraveghere reala, este nevoie atat de partea video cat si de cea audio la un nivel ridicat de calitate. Prin supravegherea audio, patronul unei firme poate afla despre existenta si modul de functionare a «gastilor» formate in in teriorul firmei. Cu ajutorul unui GPS, filmul activitatii soferului este fragmentat in fisiere aferente diferitelor segmente de drum, iar patronul poate opta sa supravegheze punctele cheie din traseul vehiculului. SKAYO ofera posibilitatea de a cauta fisierele dupa mai multe criterii, cum ar fi soferul, vehiculul, traseul, perioada de timp…“, a explicat Bogdan Ivascu, Key Account Manager UTI Systems. Informatiile preluate de camere sunt inregistrate pe un hard-disk sau SSD, care se schimba la intoarcerea din cursa a soferului sau la un interval planificat. Informatiile sunt descarcate intr-un calculator si utilizate de catre administratorul de sistem. Optional, se poate realiza si o arhiva a inregistrarilor. Utilizarea sistemului permite renuntarea la activitatea de control trafic. De asemenea, legatura intre controlor si soferi este rupta total.

Indiferent daca este montat „la vedere“ (soferii stiu de existenta acestuia) sau nu, sistemul reprezinta un important instrument de management. Astfel, dispar suspiciunile de furt, iar soferii pot fi evaluati corect.

Control total

Implementarea unui asemenea sistem aduce numeroase oportunitati pentru operatorul de transport, care preia astfel controlul total al activitatii. „Sunt 10 luni de cand sistemul functioneaza, iar rezultatele sunt la nivelul asteptarilor. Practic, m-a interesat in primul rand sa schimbam mentalitatea soferilor si am reusit. Acum detin controlul absolut asupra activitatii, iar soferii au inteles acest lucru – isi fac treaba si sunt platiti in functie de incasari. Acest lucru a permis implementarea unui sistem de motivare a soferilor bazat pe stele. Sunt soferi care au deja doua stele si beneficiile (nu numai financiare) cresc tot mai mult, pana la cinci stele“, a precizat Dumitru Becsenescu, presedinte Antares, creatorul conceptului anti-frauda. Practic, Antares Transport a gandit conceptul (monitorizare soferi, dispecerat, program motivational), care, prin tehnologia oferita de SKAYO, a putut fi pus in aplicare. Prima intrebare la care sistemul raspunde este cea legata de disciplina soferilor si rezultatul poate fi surprinzator. „La implementarea sistemului, a existat o rezistenta puternica din partea soferilor, iar atitudinea ferma pe care am avut-o a facut ca in prima luna sa plece 16 soferi din totalul de 110. Ulterior, au mai fost dati afara si altii, unii fiind depistati ca furau sume importante, ajungandu-se chiar si la 600 lei pe zi. Astazi, avem un grup stabil de soferi si putem sa ne concentram si pe alte aspecte importante afara de onestitate: atitudinea fata de calatori, vestimentatie… Cazurile de indisciplina sunt foarte putine acum, in jur de doua fraude la o luna de zile. Oricum, soferii simt la randul lor avantajele oferite de posibilitatea de a avea o cariera si de a putea castiga mai multi bani fara a fura“, a explicat Dumitru Becsenescu.

Fidelizarea clientilor prin sistemul de taxare

„Prin sistemul de taxare putem oferi un pachet completat ce permite oricarei companii sa controleze toate operatiile financiare. Discutam de module de contabilitate dedicate. Practic, toate ve niturile devin foarte bine evidentiate. in plus, apar multiple posibilitati pentru fidelizarea clientilor, precum si siguranta ca fiecare masina, pe fiecare traseu si fiecare sofer ofera o calitate similara a prestatiei, controlabila de catre manager“, a aratat Bogdan Ivascu Astfel, relatia cu clientii trece la un nivel superior. Pe de o parte, informatiile disponibile la nivelul firmei devin mult mai complexe, iar pe de alta parte, calatorii pot beneficia de avantaje colaterale prin utilizarea serviciilor respectivei companii de transport. „Abonamentele sunt disponibile pe carduri, pot fi reincarcate direct din masina si, astfel, calatorii nu mai stau la cozi la agentie. In plus, pentru fidelizarea clientilor, vom introduce un sistem prin care, la fiecare suma platita, acestia primesc puncte, iar la un anumit numar de puncte vor primi bonusuri, ce pot insemna calatorii gratuite“, a precizat Dan Becsenescu. Sistemul usureaza mult si activitatea soferilor in ceea ce priveste emiterea biletelor. Practic, acestia nu trebuie decat sa intrebe calatorul unde doreste sa coboare. Sistemul urmareste in mod automat statia in care autovehiculul se gaseste si, prin simpla selectare a statiei de destinatie, este emis biletul.

SKAYO permite identificarea urmatoarelor abateri de conduita a soferului: – Depasirea vitezei legale – Nerespectarea statiilor traseului – Localizarea opririlor neplanificate – Comportamentul nepotrivit in relatia cu calatorii – Neinregistrarea banilor incasati.

 

Dumitru Becsenescu, presedinte Antares: „In doi ani de zile, investitia se va amortiza. Este greu de calculat ce venituri as fi obtinut in 2010 fara sistem, dar faptul ca anul trecut au crescut incasarile cu 11% fata de 2009, in conditiile in care 2010 a fost un an mai slab decat 2009, spune ceva. Practic, discutam de un venit suplimentar de 20.000 de euro pe luna.“

 

Bogdan Ivascu, Key Account Manager UTI Systems: „Apare o noua filozofie de functionare a firmei. Sistemul de management in transporturi oferit de noi poate schimba viziunea asupra firmei, intareste controlul, iar deciziile sunt luate in cunostinta de cauza.“

Cristian Ionescu, Key Account Manager UTI Systems:

„Asocierea mai multor transportatori pentru a achizitiona SKAYO determina reduceri importante in ceea ce priveste efortul investitional per masina. Fiecare operator va putea urmari doar activitatea vehiculelor sale.“

 

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro


LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.