Inregistrarea in registrul operatorilor intracomunitari este obligatorie

Continuand linia ordonantelor de urgenta, justificate de criza economica si starea de recesiune a tarii, printre masurile de combatere a evaziunii fiscale adoptate de Guvern, se numara si noua obligatie fiscala referitoare la inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari a contribuabililor care efectueaza sau intentioneaza sa efectueze operatiuni intracomunitare, incepand cu data de 1 august 2010.

Obligatia fiscala a venit „la pachet“ pentru mediul de afaceri impreuna cu alte masuri fiscale prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 54/2010 privind unele masuri pentru combaterea evaziunii fiscale, publicata in Monitorul Oficial nr. 421 din 23 iunie 2010, Partea I, act normativ care modifica si Codul fiscal aprobat prin Legea nr. 571/2003.

Masura fiscala este foarte importanta, deoarece neinregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari echivaleaza cu lipsa unui cod valabil de TVA pentru efectuarea operatiunilor intracomunitare, chiar daca persoanele in cauza sunt inregistrate in scopuri de TVA conform Codului fiscal. Mai mult, inscrierea in Registru este o obligatie imperativa, iar nerespectarea acesteia prin efectuarea de operatiuni intracomunitare fara aceasta inscriere constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei.

Cine are obligatia de a se inregistra?

Obligatia revine tuturor persoanelor impozabile si persoanelor juridice neimpozabile care efectueaza operatiuni intracomunitare in conditiile reglementate expres in Codul fiscal, respectiv: livrari intracomunitare de bunuri care au locul in Romania potrivit Codului fiscal si care sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata in conditiile legii; livrari ulterioare de bunuri efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare; prestari de servicii intracomunitare efectuate de persoane impozabile stabilite in Romania in beneficiul unor persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate, altele decat cele scutite de TVA in statul membru in care acestea sunt impozabile; achizitii intracomunitare de bunuri taxabile care au locul in Romania potrivit legii; achizitii intracomunitare de servicii efectuate in beneficiul unor persoane impozabile stabilite in Romania, inclusiv persoane juridice neimpozabile inregistrate in scopuri de TVA conform legii, de catre persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate, si pentru care beneficiarul are obligatia platii taxei pe valoarea adaugata.

Procedura de inscriere

Procedura de inscriere si radiere din Registrul operatorilor intracomunitari, precum si organizarea si functionarea acestui registru, s-a aprobat prin Ordinul A.N.A.F. nr. 2112/2010. Astfel, in ceea ce priveste organul fiscal competent: in vederea inregistrarii, persoanele interesate se vor adresa, dupa caz, organului fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal persoana impozabila ori in evidenta caruia aceasta este inregistrata ca platitor de impozite si taxe sau organului fiscal stabilit potrivit Codului de procedura fiscala, pentru persoanele impozabile care nu sunt stabilite in Romania conform legii.

Documentele necesare pentru a solicita inregistrarea sunt: Cererea de eliberare a certificatului de inregistrare in scopuri de TVA pentru comerciantii care se inregistreaza in scopuri de TVA de la infiintare sau, dupa caz, Declaratiile de inregistrare fiscala/de mentiuni prin care se solicita inregistrarea in scopuri de TVA; Formularul (095) „Cerere de inregistrare in/radiere din Registrul operatorilor intracomunitari“; Certificatele de cazier judiciar eliberate de autoritatea competenta din Romania ale tuturor asociatilor, cu exceptia societatilor pe actiuni, si ale administratorilor, iar pentru persoanele fizice care solicita inregistrarea cazierul judiciar propriu.

Daca este cazul, se vor mai depune: in situatia in care in certificatele de cazier judiciar este inscrisa punerea in miscare a actiunii penale fata de oricare dintre asociati sau administratori, contribuabilii trebuie sa prezinte documente, eliberate de organele de urmarire penala, din care sa rezulte daca actiunea penala este sau nu este in legatura cu operatiunile intracomunitare pentru care este obligatorie inregistrarea; in cazul in care in certificatele de cazier judiciar sunt inscrise infractiuni, contribuabilul va prezenta copiile hotararilor judecatoresti prin care au fost stabilite respectivele infractiuni, precum si documentul emis de serviciul/compartimentul juridic din cadrul directiei generale a finantelor publice coordonatoare a organului fiscal competent sau, dupa caz, din cadrul A.N.A.F., in cazul marilor contribuabili, din care sa rezulte daca infractiunea este sau nu in legatura cu operatiunile intracomunitare pentru care este obligatorie inregistrarea.

Ulterior inregistrarii in Registru, in cazul in care se modifica lista asociatilor si/sau administratorilor, contribuabilii au obligatia ca, in termen de 30 de zile de la modificare, sa anunte organul fiscal, prin depunerea unei noi anexe la cererea de inregistrare, insotita de cazierul judiciar al noilor asociati si/sau administratori, precum si de celelalte documentele doveditoare mentionate anterior, daca este cazul.

Solutionarea cererii, efecte, contestatii

Organul fiscal competent are obligatia sa solutioneze cererea de inregistrare in Registrul operatorilor intracomunitari in termen de 10 zile calendaristice de la data inregistrarii cererii contribuabililor, printr-o Decizie de admitere sau de respingere a cererii. Daca a fost admisa, cererea inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari produce efecte incepand cu data comunicarii deciziei. In cazul in care cererea a fost respinsa, Decizia de respingere motivata poate fi contestata de contribuabil in termen de 30 de zile de la data comunicarii, contestatia depunandu-se la organul fiscal emitent. Legiuitorul a stabilit si procedura radierii din acest registru, radiere care poate interveni la cererea contribuabilului sau din oficiu de organul fiscal competent.

1 august 2010

Data de referinta care trebuie avuta in vedere este 1 august 2010, data de la care este obligatorie inregistrarea in registru pentru a se putea efectua in mod legal operatiuni intracomunitare. Pornind de la aceasta data, ca regula generala, persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile care intentioneaza sa efectueze una sau mai multe operatiuni intracomunitare de natura celor mentionate anterior, vor solicita inregistrarea in Registru dupa cum urmeaza: fie la data solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA conform legii; fie inainte de efectuarea respectivelor operatiuni intracomunitare, in cazul persoanelor care sunt deja inregistrate in scopuri de TVA. In mod special, pentru cei care doresc sa efectueze operatiuni intracomunitare incepand cu 1 august 2010, trebuie sa se grabeasca pentru a depune documentele necesare aprobarii inregistrarii la organul fiscal competent, astfel incat sa poata efectua legal activitatile respective la aceasta data.

Nicoleta IACOB-ANCA

Avocat, Iacob-Anca & Asociatii

nicoleta@iacob-anca.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.