Instrumente neconvenţionale de motivare a şoferilor

S-au scris mii de cărţi despre a motiva, mii de articole şi sunt sute de conferinţe care au loc anual pe această temă, la nivel global. Obiectivul articolului meu este de vă invita la esenţa motivării în organizaţii şi la a avea câteva idei simple de a o pune în practică, indiferent de mărimea companiei sau a bugetului.

În esenţă, motivarea înseamnă o justificare, o explicaţie, un sens, un rost sau o raţiune; a motiva înseamnă a aduce explicaţii, argumente, emoţii în favoarea unei acţiuni; a servi drept cauză pentru acţiune.

  • Poţi răspunde tuturor angajaţilor tăi, chiar şi ţie, la întrebarea „De ce să munceşti în firma aceasta?”
  • Ai o explicaţie argumentată raţional a direcţiei în care merge firma, a beneficiilor pe care le veţi avea colaborând, lucrând împreună în firmă?
  • Ai sentimente şi valori pe care vrei să le împărtăşeşti cu angajaţii tăi?

„De ce?“ este esenţial

A putea răspunde simplu, oricând, cu oricine la întrebarea „DE CE?” este esenţial atunci când vrei să ai angajaţi motivaţi. Atunci când managerii, antreprenorii oferă răspunsuri corente şi aliniate la această întrebare, ei aduc motivaţia în organizaţie, deoarece cel mai bun instrument de motivare eşti tu – managerul, antreprenorul!

S-ar putea să ţi se pară ciudat şi s-ar putea să te fi gândit şi tu până acum la asta, fără să găseşti o soluţie viabilă.

  • De câte ori le-ai permis oamenilor tăi să îşi asume mai multe responsabilităţi decât au acum?
  • De câte ori ai acţionat tu în locul angajaţilor deoarece te-ai gândit că nu sunt pregătiţi?
  • De câte ori ai pus mâna să lucrezi alături de angajaţii tăi în momente grele pentru a-i ajuta să finalizeze la timp?
  • De câte ori ai cerut şi implementat o idee venită de la un angajat?
  • De câte ori ai întrebat un client ce ai putea face diferit pentru a-l servi mai bine?

O experienţă din piaţă

Am antrenat cu aproape un an în urmă un antreprenor care avea o afacere în transport. Mulţi oameni din jurul lui îi spuneau că este încăpăţânat şi că face lucrurile numai aşa cum crede el, în business şi în viața de zi cu zi. Şi avea suficiente motive pentru asta. Însă această abordare a sa venea la pachet cu un volum foarte mare de muncă pentru antreprenor.

Avea idei foarte multe de creştere a afacerii, vedea concurenţa cum se mişcă foarte repede pe piaţă, însă nu avea timp să facă tot ceea ce îşi dorea. Pe parcursul antrenamentului, a început să îşi dea seama că afacerea lui ar putea arăta cu totul altfel dacă i-ar lăsa şi pe ceilalţi să ia decizii şi să nu mai ţină cu tot dinadinsul să aibă întotdeauna dreptate. A început uşor, prin a se concentra pe angajaţii care ştiau ce au de făcut, care îşi făceau bine meseria, rolul şi funcţia, pentru a le lăsa spaţiu de manevră şi decizie. Și a fost mulţumit de pasul acesta.

Apoi, a mers mai departe – a identificat câţiva angajaţi care ar putea şi ar vrea să conducă implementarea unor idei de creştere a afacerii. Şi a fost mulţumit şi de pasul acesta. A continuat să muncească în firmă, însă acum muncea diferit. Treptat a ajuns doar să verifice anumite rapoarte, să viziteze firma, să ceară idei, să stea de vorbă cu clienţii, cu angajaţii… A început să îi placă activitatea sa. Şi nu doar lui îi plăcea, ci şi angajaţilor: veneau către el cu idei, propuneri, se implicau în activitatea de zi cu zi în loc să se certe şi să fie permanent într-o stare proastă.

Ca să vorbesc în termeni tehnici, antreprenorul din exemplul de mai sus a implementat simplu, uşor, un proces de management eficient, ale cărui rezultate, efecte au fost creşterea motivării angajaţilor, dar şi a sa. În esenţă, acest proces a fost foarte simplu, iar instrumentele folosite erau doar la îndemâna sa şi nu îl costau nimic.

Intuiţia şi bunul simţ sunt hotărâtoare

În practică, văd foarte mulţi antreprenori care nu au cunoştinţe formale despre management. Însă majoritatea lor au câteva competenţe înnăscute, care fac de 10 ori mai mult decât cunoştinţele teoretice. Mesajul pe care vreau să îl transmit este că pe mulţi dintre ei nici nu i-ar ajuta cunoştinţele formale, obţinute într-o facultate, MBA sau alt tip de învăţare instituţionalizată. Foarte mulţi dintre ei au o foarte bună intuiţie, un apetit ridicat pentru risc, curaj şi mult bun simţ. Însă ca aceste competenţe să funcţioneze şi să aducă efecte pozitive, ei trebuie să le şi folosească.

Intuiţia şi bunul simţ sunt esenţiale în a crea motivaţie în mediul de lucru. Ideile simple tind să fie evidente fiindcă par adevărate.

  • Cum ar fi dacă v-aţi folosi bunul simţ în relaţia cu angajaţii, cu furnizorii, cu clienţii?

Văd frecvent cum oamenii nu au încredere în propria intuiţie. Simt că trebuie să existe un adevăr ascuns, mult mai complex. Greşit. Ce ţi se pare ţie evident, li se pare şi altora. Acesta este motivul pentru care, de obicei, un răspuns evident funcţionează atât de bine pe piaţă.

Dacă vă uitaţi în dicţionar la definiţia bunului simț, veţi descoperi că este buna judecată înnăscută, neinfluenţată de emoţii sau de subtilităţi intelectuale. Nu necesită nici cunoştinţe de specialitate. Cu alte cuvinte, vedeţi lucrurile aşa cum sunt. Faceţi ceea ce vă îndeamnă logica pură, fără să lăsaţi sentimentele şi interesele personale să vă influenţeze decizia. Nimic nu poate fi mai simplu!

Trăim în era informaţiei, practic, în prezent, există pe internet peste 5.000.000 de link-uri care îţi oferă informaţii despre motivare, de exemplu, sunt publicate sute de cărţi pe această temă şi se ţin zeci de cursuri. În acest moment, o competenţă validă este aceea de a şti să alegi informaţia de care ai nevoie. Bunul simț este cel care te poate ajuta să filtrezi tot ceea ce vine către tine la nivel informaţional.

Câteva întrebări în loc de concluzie…

Voi încheia cu câteva întrebări de bun simț, pe care să le foloseşti în activitatea ta de zi cu zi, în relaţia cu angajaţii, cu furnizorii, cu clienţii, pentru a genera motivare.

  • Cum poţi să le mulţumeşti şi să îi feliciţi personal pe angajaţii care fac treaba bună?
  • Care ar fi o regulă pe care poţi să o implementezi pentru a le spune periodic angajaţilor ce şi unde trebuie să îmbunătăţească?
  • Cât timp îţi poţi aloca pe lună pentru întâlniri regulate cu angajaţii? Dar cu clienţii? Dar cu furnizorii?
  • Ce poţi face tu diferit în activitatea ta pentru a genera un mediu de lucru deschis, de încredere?
  • Cum ar fi dacă ai asculta ideile noi ce vin de la oamenii din jurul tău? Care ar fi o metodă prin care să încurajezi iniţiativa angajaţilor de a veni cu idei?
  • Cum ar fi dacă ai împărtăşi periodic informaţii despre companie, despre rezultate cu toţi angajaţii? Care ar fi o regulă pe care poţi să o implementezi în acest sens?

A.C., Director General al unei companii de transport:

„Experienţa mea cu Rodica început printr-o căutare a mea de a face lucrurile mai bune. Împreună cu Rodica mi-am clarificat obiectivele, am învăţat că important este să începi cu lucrurile simple, să perseverezi chiar dacă ai greşit. Am descoperit împreună că rezultatele unei echipe sunt mult mai mari atunci când laşi oamenii să se implice în realizarea obiectivelor.”

Rodica OBANCEA

Coaching Partner HART Consulting

rodica.obancea@hart.ro

Rodica Obancea, Coaching Partner HART Consulting

Rodica Obancea este coach profesionist cu competenţe de coaching individual şi de echipă, inclusiv echipe de conducere, având experienţă de peste 2.000 de ore de coaching derulate cu executivi, directori, manageri, antreprenori, cu echipe manageriale din companii multinaţionale sau româneşti.

Rodica este certificată de International Coach Federation ca Professional Certified Coach, este vicepreşedinte al European Mentoring & Coaching Council Romania, membru în comisia de formare profesională în Asociaţia Română de Coaching, precum şi certificată pentru instrumentele de evaluare Hogan Assessments. Experienţa anterioară a Rodicai este concentrată în managementul resurselor umane şi în managementul general.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.