Ministrul Transporturilor anunță schimbări

România are, astăzi, un ministru viu al transporturilor, iar lucrul acesta îl vor observa cu toții, în perioada următoare, în diverse forme. Este asigurarea pe care am primit-o cu ocazia primului interviu pe care ni l-a acordat noul ministru al Transporturilor, Lucian Șova.

Ziua Cargo: În ultimii ani, miniștrii transporturilor au părut mai puțin interesați de transportul rutier de marfă și persoane. Se va schimba acest lucru?

Lucian Șova: Mi-am dorit dintotdeauna ca segmentul transportului rutier, care, dintre toate sectoarele, face față cel mai bine, până la urmă, capitalismului, să primească atenția cuvenită. Iată, s-a întâmplat să am ocazia ca de acest lucru să mă ocup chiar eu. În mod categoric, atenția ministrului Transportului este focusată, de o manieră mai consistentă decât până acum, pe transportul rutier.

Ați avut deja întâlniri cu reprezentanții asociațiilor patronale din domeniul transporturilor?

Deocamdată nu am avut astfel de întâlniri, dar am primit o serie de invitații pe care o să le concentrez, organizând una sau mai multe întrevederi cât mai eficiente cu putință. Îmi propun aceeași determinare cu care ei sunt obișnuiți de acum 15 ani. Sper că sunt pregătiți și ei.

Să se aștepte la unele surprize?

Nu. Să fie pregătiți, în sensul de a avea același interlocutor de acum 15 ani, dar cu 15 ani mai bătrân și, probabil, mai înțelept.

Aveți în vedere schimbări în minister și în instituțiile aflate în subordinea sa?

Nu. Am declarat că sunt pregătit și cred că am maturitatea administrativă corespunzătoare să reușesc să lucrez cu actualii directori. Însă, acolo unde lucrurile nu vor funcționa așa cum mă aștept, voi promova, din perspectivă instituțională, modificări. Pot să observ că, în cele 7 zile petrecute din momentul în care am preluat funcția de ministru și până acum, când are loc interviul, doi directori de companii mari au decis să demisioneze. Nu exclud să se mai întâmple și alte lucruri similare.

În ultimul timp… ani, chiar… funcționari care dețineau funcții importante în minister, și nu numai, dădeau impresia că încearcă să se ascundă, cumva, sub birou, pentru a nu atrage atenția asupra lor prin eventuale inițiative. O să încercați să schimbați această atitudine?

Cine va sta sub birou va rămâne acolo cu riscul de a-și pierde biroul. Cine se va așeza, însă, la birou va fi partenerul meu. Îmi propun, cel puțin în următoarele 6 luni, ca programul meu să fie exclusiv în interiorul ministerului, pentru a pune în mișcare mecanismele instituționale care deocamdată îmi par destul de ruginite.

Apoi, mă voi dedica și altor activități. Timp de 6 luni, ritmul de lucru pe care îl aștept de la partenerii mei, demnitari și funcționari din minister, este unul corect – nu mai îndelungat și nu mai intens decât al meu, dar, măcar, în intervalul orar reglementat de lucru, să se concentreze exclusiv pe ceea ce au de făcut.

Volumul de lucru este suficient pentru 8 ore, pentru fiecare dintre cei peste 400 de angajați ai ministerului. Am capacitatea de a evalua performanța și o voi face. Am fost funcționar, ca ei, și știu cum poate fi abordată această conduită. Acum, am posibilitatea să evaluez și o voi face cu maximă atenție.

În urmă cu câțiva ani, vorbeați despre oportunitatea desființării ARR. Mai este de actualitate această inițiativă?

Pentru că au mai trecut câțiva ani și am devenit mai înțelept, mă gândesc numai la descentralizare, bineînțeles, integrată în procesul global de descentralizare pe care coaliția și Guvernul și l-au asumat în perioada acestui mandat. Cred că voi contribui și eu la acest proces, așteptat de toți cetățenii României.

Ne puteți transmite, în perioada următoare, prin intermediul ARR, câteva date statistice privind piața transporturilor rutiere?

Solicit ARR și pe această cale să dea dovadă de toată transparența pe care o impune legea în raport cu informațiile solicitate de presă, care sunt foarte așteptate de transportatori, cetățeni, organizații patronale și sindicale.

Aveți în vedere o întărire a controlului în transporturile rutiere?

În primul rând, din perspectiva controlului, îmi propun să respect Parlamentul și să implementez ultima lege, care este prorogată în fiecare an. De această dată, în 2018, vom fi pregătiți să implementăm prevederile legii care a amendat OG 26, în sensul transformării ISCTR în instituție publică, având funcționari publici.

Până atunci, în perioada imediat următoare, voi avea discuții mai aplicate cu reprezentanții ISCTR. Aștept un plan privind întărirea controlului. Am avut o discuție foarte scurtă atât cu Inspectorul de Stat Șef, cât și cu secretarul de Stat coordonator și îmi cunosc așteptările.

Puteți transmite o parte dintre aceste așteptări, ca elemente care se vor concretiza în perioada următoare?

Precizez doar câteva elemente cheie: cântăriri, evaluări corespunzătoare ale deconturilor subvențiilor acordate călătoriilor veteranilor de război și respectarea obligațiilor asumate prin licențele de traseu la transporturile regulate de pasageri.

Operatorii din transportul național de persoane așteaptă o serie de răspunsuri cu privire la ceea ce se va întâmpla peste un an. Ce aveți în vedere?

Din fericire, au avut ocazia să cunoască opiniile mele, de-a lungul timpului, atât în cadrul evenimentelor organizate de Ziua Cargo, cât și în revistă. Îi rog să nu mă suspecteze de inconsecvență.

Susțineți liberalizarea transportului național regulat de pasageri?

Merg pe drumul european, cu o adaptare ușoară, care cred că este necesară. Subliniez, este vorba numai despre o adaptare ușoară la condițiile din România. Repet ceea ce am mai spus și în trecut (și vreau să arăt că nu am mințit) – o perioadă de tranziție de 20 de ani este suficientă și pentru transporturile rutiere de persoane din România.

Ziua Cargo organizează, în perioada 29-30 martie, la Poiana Brașov, conferința anuală dedicată transportului de persoane, la care doresc să vă invit inclusiv prin intermediul acestui interviu, ținând cont mai ales de faptul că transportatorii de persoane așteaptă niște răspunsuri importante din partea oficialităților.

O să mă pregătesc pentru această dezbatere.

În final, vreau să vă smulg o promisiune. Aceea că, în perioada următoare, veți transmite, inclusiv prin intermediul revistei Ziua Cargo, inițiativele de interes pentru domeniul transporturilor rutiere.

Cu siguranță, dincolo de componenta instituțională, apropo de consultare publică, eu am avut un parteneriat foarte bun cu revista Ziua Cargo și când însemnam puțin, și când însemn mult, din perspectiva funcției mele. Și eu contez pe Ziua Cargo în a ne promova intențiile.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Folosim Akismet pentru a reduce spamul. Vezi mai mult.