Între TRANSPORT și LOGISTICĂ este loc de mai bine

„Fă fiecare detaliu perfect și limitează perfect numărul de detalii”, Jack Dorsey, cofondator Twitter

Cristian Sandu

Asociația Americană de Marketing definește logistica din perspectiva transportului și manipulării mărfurilor de la punctul de producției la punctul de consum sau de utilizare. Definiție oarecum restrictivă privind logistica în ansamblul ei, dar care surprinde specificul relațiilor dintre producător și consumator, relații în care transportul are un rol esențial.

Depozitul este, de multe ori, locul în care apar problemele care duc, în cadrul lanțului logistic, la ineficiență și care nemulțumesc atât transportatorii, cât și beneficiarii transporturilor. Există nenumărate tratate care prezintă bune practici în managementul depozitelor, bune practici care, însă, se referă, în special, la aspectele legate de derularea eficientă a proceselor și mai puțin la managementul eficient al forței de muncă.

La fel ca și în industria transporturilor, și depozitele se confruntă atât cu lipsa forței de muncă, desigur, cât și, uneori, cu nivelul scăzut de competență a acesteia – mai ales în privința personalului care lucrează efectiv în depozite. Salariile mici și lipsa unei pregătiri adecvate sunt printre principalele cauze. O administrare corectă a personalului din depozite, o focusare mai mare a managerilor pe forța de muncă pot asigura o activitate normală, la nivelul depozitului, în calitatea sa de verigă a lanțului logistic.

Comunicarea…

Având în vedere specificul activității unui depozit, în abordarea problemelor legate de personal ne vom referi la două aspecte pe care le considerăm esențiale:

  • Comunicare;
  • Motivare.

Indiferent de locul de muncă, această comunicare reprezintă pilonul principal pentru randamentul și eficiența unui angajat. La nivelul unui depozit, comunicarea înseamnă atât receptarea mesajelor transmise informatizat, cât și a celor transmise „clasic”. Problemele apar atunci când mesajele informatizate privind sarcinile de lucru sunt „contrazise” de cele transmise verbal.

… cu șoferul

Referitor la comunicare, o problemă o constituie și comunicarea cu șoferul. Conducătorul auto, în dubla lui calitate, de reprezentant al firmei de transport și de supraveghetor al încărcării corecte a mijlocului de transport, comunică permanent cu personalul depozitului. O insuficientă cunoaștere a atribuțiilor duce, uneori, la tensiuni în planul comunicării, implicit la scăderea eficienței operațiunii de încărcare – descărcare a mărfii. Sunt deja „clasice” discuțiile legate de modul de distribuire a sarcinii pe osii sau a modului de amplasare a mărfii – în situațiile când este vorba de mai multe mărfuri care trebuie livrate la mai mulți beneficiari. Un dialog deschis și permisiv poate reduce și tensiunile legate de timpul de așteptare la încărcare / descărcare.

Managerii depozitelor, dar și managerii de transport trebuie să-și instruiască lucrătorii și șoferii cu privire la atribuțiile ce le revin, la competențele și limitele pe care le au în activitatea desfășurată la nivelul depozitului, ceea ce va duce la o comunicare eficientă între aceștia, în beneficiul depozitului, al transportatorului și al beneficiarului mărfii.

Motivarea

Motivarea lucrătorilor din depozit este o problemă uneori dificilă, mai ales în situația în care nivelul de salarizare este relativ mic. În aceste condiții, metodele de motivare trebuie să se concentreze, în special, pe cele legate de satisfacția în muncă, de aprecierea și, dacă este posibil, și recompensarea celui care se evidențiază în activitate.

Din cauza specificului activității, uneori, în situația unor greșeli (mai ales dacă se repetă), se folosește penalizarea colectivă, fapt care descurajează pe cei care nu fac greșeli și lucrează eficient. Pentru motivarea pozitivă a angajaților din depozit, este necesar să se găsească modalitățile de evaluare individuală a activității, atât pentru sancțiuni, cât și pentru recompense. Nu în ultimul rând, pentru a motiva capitalul uman, la rândul lor, managerii de logistică trebuie să aibă o motivație pozitivă, un complex de aspirații bine structurate și comportamente adecvate în raportul cu salariații.

Rolul casei de expediție

Poate surprinzător, un rol în stabilirea unor relații de colaborare eficientă între depozit și transportator îl au și casele de expediție. Deși rolul principal al acestora este de a face legătura între firmele de transport și firmele care doresc să transporte marfă, informațiile deținute atât despre transportator, cât și despre beneficiar contribuie, de multe ori, la eficientizarea relațiilor dintre firma de transport și deținătorul depozitului.

În relația dintre transportator și logistică, ambii parteneri spun că este loc de mai bine, depinde doar de ei să găsească modalitățile prin care acest deziderat să se realizeze.

Psiholog pr. Cristian SANDU

Cabinet de psihologie autorizat

E-mail: psih.cristian.sandu@gmail.com

Mobil: 0751 364 575

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.