Investiția în dispeceri merită

Atunci când este vorba despre criza de personal în transporturi, primul lucru la care ne gândim este că, fără șoferi, nu se învârte roata. Ceea ce trece pe planul doi, adesea, este rolul dispecerului în succesul unei activități de transport. Despre acest lucru, precum și despre importanța instruirii temeinice a dispecerilor, s-a discutat și în cadrul conferinței „Am marfă, caut transport”, organizată de către Ziua Cargo, la Poiana Brașov.

Privind din afară, poate exista părerea preconcepută că dispecerii, care, acum, devin, și ei, din ce în ce mai greu de găsit, de fapt, nu fac mare lucru în afara transmiterii telefonice a unor curse către șoferi. În realitate, lucrurile stau complet diferit.

„Când spunem, simplu, «dispecerat», mi se pare că vorbim insuficient despre munca oamenilor care realizează această activitate”, a spus, în cadrul conferinței, Cristina Radu – Road Freight Director KLG Europe Logistics Romania. „Sunt sigură că toată lumea crede că știe să facă dispecerat, dacă a pus o dată mâna pe telefon și i-a transmis șoferului o adresă de încărcare. Diferența stă, de fapt, în planificare și în dezvoltarea abilităților.”

De fapt, lucrurile sunt mult mai complexe. „Avem oameni care sunt atenți, învață, cred în puterea exemplului, așa că, de fiecare dată când sunt în dispecerat, sunt foarte atentă la reacțiile lor față de client, față de conducătorii auto. Vorbim despre soluții mult mai vaste și despre oameni care ar trebui să fie mult mai bine pregătiți, inclusiv din punct de vedere legislativ”, a continuat ea.

Cristina Radu

Angajezi oameni cu experiență, sau fără?

„De-a lungul timpului, am fost norocoasă, din toate punctele de vedere, în sensul că am gestionat și gestionez în continuare echipe extraordinare. Depinde foarte mult de capabilitatea managerului și de nivelul de know-how pe care îl deține compania. Poți aduce oameni din zona de depozitare, poți aduce conducători auto pe care îi poți crește și îi poți aduce la nivel de dispecer. Sau poți angaja oameni lipsiți de experiență, pe care să-i crești, pe care să îi aduci până la un punct la care reușesc să își facă treaba, fără să mai aibă nevoie de îndrumare”, a apreciat Cristina Radu.

Decebal Popescu

Pe de altă parte, nu puțini sunt cei care se tem, la ora actuală, să investească în pregătirea unor oameni fără experiență, pentru a-i vedea, apoi, plecând la alte companii. Dar aceasta se poate dovedi o falsă problemă. „Dacă nu-i pregătim, cu gândul că vor pleca, și nici cei de la care vin dispeceri către noi nu fac acest lucru, cu același gând, de fapt, nu o sa fie niciodată instruiți. Dacă toată lumea ar instrui personalul, nu ar mai exista acest cerc vicios; îmi pleacă un om pregătit, angajez în locul lui tot unul pregătit. Este vorba despre un transfer de «knowledge»”, a ținut să sublinieze Decebal Popescu, CEO Cartrans.

La rândul său, Cristina Radu este de părere că, dacă lucrezi cu o persoană necorespunzător pregătită, s-ar putea să pierzi mai mulți bani decât dacă l-ai instrui și ar pleca.

Ce presupune pregătirea?

Și Nicoleta Carmen Lupa, specialist în perfecționare profesională și director regional IFPTR, apreciază faptul că dispecerii nu au o misiune ușoară și că trebuie să știe mult mai multe decât ne închipuim. Trebuie să știe comunicare (pentru că o vor face, atât cu clienții, cât și cu conducătorii auto), trebuie să știe să preia corect o comandă, să ceară datele corespunzătoare…

Nicoleta Carmen Lupa

„Apoi, urmează partea de planificare, în care trebuie să reducă pe cât posibil timpii de efectuare a cursei, având în vedere, în același timp, faptul că acel conducător auto trebuie să își respecte timpii de conducere și odihnă și trebuie, pe cât posibil, să stea cât mai puțin la încărcare și la descărcare. Nu în ultimul rând, trebuie să știe totul despre arimare, mai ales în contextul intrării în vigoare a unor noi regulamente în acest domeniu, în Spania”, a subliniat reprezentanta IFPTR.

Nu în ultimul rând, dispecerul trebuie să gestioneze probleme și conflicte de tot felul, atât cu șoferii, cât și, uneori, cu clienții. Nu degeaba, aparent, există un permanent conflict între cei care conduc și cei care… îi conduc către marfă. Dar, cu atitudinea – și aptitudinea – de comunicare potrivită, lucru care se poate educa, se poate ajunge la o colaborare optimă.

Nicoleta Carmen Lupa a mai subliniat faptul că sunt disponibile cursuri și sesiuni de pregătire pentru orice necesitate și disponibilitate către investițiile în factorul uman. Și că această investiție se justifică, fără îndoială, prin creșterea valorii afacerii pe care o conducem și a gradului său de eficiență.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.