Investiții CFR de 1,17 miliarde de euro, în 2022

Bugetul Companiei Naționale de Căi Ferate CFR pentru acest an este construit pe investiții prognozate de 1,17 miliarde de euro, sumă dublă față de anul trecut. Lansat în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, proiectul de buget urmează să fie aprobat de Guvern.

Veniturile totale, de aproape 4,6 miliarde de lei, sunt apreciate în creștere cu circa 636,5 milioane de lei (+16,07%), față de cele în valoare de 3,96 miliarde de lei, realizate/preliminate în 2021. Ministerul estimează că veniturile din exploatare se vor majora la peste 4,49 miliarde de lei, cu 16,25% mai mari față de cele realizate la data de 31 decembrie 2021, în valoare de peste 3,86 miliarde de lei.

În ceea ce privește veniturile din taxa de utilizare a infrastructurii feroviare (TUI), acestea au o valoare preliminată de 886 de milioane de lei și reprezintă 7,34% din veniturile totale de exploatare. Totodată, cifra de afaceri a fost estimată în creștere cu 6,51%, față de cea preliminată/realizată în anul 2021.

Cheltuieli de aproape 5,2 miliarde de lei

Însă cheltuielile totale estimate pentru anul în curs sunt de peste 5,18 miliarde de lei, mai mari cu 29,86% față de valoarea din 2021. Cheltuielile din exploatare dețin o pondere 98,26%, în creștere cu 30,29% față de cele preliminate/realizate la data de 31 decembrie 2021, respectiv în valoare de peste 5 miliarde de lei.

Pe de altă parte, pierderea estimată pentru finele exercițiului financiar este de aproximativ 120 de milioane de euro, după ce rezultatele financiare ale companiei de infrastructură sunt grav afectate de creșterea prețurilor la motorină și energia electrică.

4,2 miliarde de lei pentru întreținerea căii ferate

CFR pune la bătaie 4,2 miliarde de lei, fără TVA, pentru întreținerea infrastructurii feroviare pe o lungime totală de 1.461 km, iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri de la bugetul de stat, prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

Licitația, a cărei valoare estimată este de minimum 1 miliard de lei, fără TVA, și de maximum 4,2 miliarde de lei, fără TVA, a fost împărțită în opt loturi, aferente celor 8 Sucursale Regionale de Cale Ferată – București, Craiova, Timișoara, Cluj, Brașov, Iași, Galați și Constanța.

Acorduri-cadru pe 4 ani

Cele opt acorduri-cadru se vor derula pe o perioadă de 4 ani și au ca obiectiv „stabilirea termenilor și condițiilor ce vor guverna contractele sectoriale de lucrări – contracte subsecvente, ce se vor încheia la nivel de regională, în limita fondurilor alocate”, potrivit CFR Infrastructură.

Lucrările de întreținere presupun înlocuirea la rând a elementelor componente ale suprastructurii căii ferate și realizarea acesteia fără joante, astfel încât că fie adusă în parametrii proiectați pentru viteza maximă de circulație de 120 km/h.

Termenul-limită pentru primirea ofertelor este 31 martie, cu deschiderea acestora în aceeași zi, la ora 15:00.

5 milioane de lei pentru SF privind semnalizarea feroviară

CFR a lansat și o licitație pentru elaborarea studiului de fezabilitate (SF) privind creșterea nivelului de centralizare a instalațiilor de semnalizare feroviară. Contractul, în valoare de 5 milioane de lei, cu fonduri din bugetul de stat, a fost împărțit în 5 loturi și vizează atât modernizarea instalațiilor din stații, cât și a celor dintre gări. „Lucrările vor crește siguranța traficului feroviar și vor îmbunătăți capacitatea sectoarelor feroviare, prin utilizarea de echipamente moderne. Din punct de vedere al beneficiilor centralizării electronice, pe lângă componenta de siguranță și capacitate, este evidențiată scăderea semnificativă a cheltuielilor companiei cu personalul și întreținerea, ceea ce va duce la o mai eficientă utilizare a fondurilor, dar va rezolva și problema deficitului de personal, va contribui la îmbunătățirea siguranței circulației trenurilor și, nu în ultimul rând, la creșterea vitezei de circulație pe secțiile modernizate”, potrivit CFR.

Termenul-limită pentru primirea ofertelor este 29 martie, iar deschiderea acestora va avea loc în aceeași zi, la ora 15:00.

Licitație de aproape 800 mil. lei, pentru trecerile la nivel

O altă licitație, în valoare totală estimată între 59,5 milioane de lei și 793 de milioane de lei, a fost lansată de CFR pentru întreținerea și repararea trecerilor la nivel cu calea ferată. Sursa de finanțare este asigurată tot din fonduri de la bugetul de stat. Acordul-cadru, împărțit în 8 loturi aferente sucursalelor, se va derula pe 4 ani și vizează „înlocuirea elementelor componente cu altele noi de același tip, pe o lungime cumulată propusă de minimum 2.560 m de trecere la nivel cu calea ferată (aproximativ 320 de treceri) și maximum 20.480 m de trecere la nivel cu calea ferată (aproximativ 2.500 de treceri la nivel)”.

„Prin execuția acestor lucrări, se va realiza înlocuirea elementelor componente a trecerii la nivel cu calea ferată și ale suprastructurii căii, având ca rezultat, eliminarea restricțiilor de viteză datorate stării căii pentru aducerea liniei în parametrii de exploatare proiectați și, implicit, asigurarea confortului sporit și a siguranței circulației rutiere, prin realizarea planeității zonei carosabile a trecerii la nivel cu calea ferată”, precizează CFR Infrastructură.

Termenul-limită pentru primirea ofertelor este 7 aprilie, cu deschiderea acestora în aceeași zi, la ora 15:00.

11 oferte pentru modernizarea CF Timișoara-Ronaț Triaj-Arad

La licitația pentru modernizarea secțiunilor de cale ferată Timișoara-Ronaț Triaj și Ronaț Triaj-Arad, în lungime totală de 76 km, au fost depuse 11 oferte. După semnarea celor două contracte, în valoare totală estimată de 3,91 miliarde de lei – finanțate din fonduri externe nerambursabile, proiectarea va dura 6 luni, iar execuția lucrărilor, 36 de luni.

Lotul 3 Timișoara Est-Ronaț Triaj, pentru care au fost depuse 6 oferte, are o lungime de 13,86 km de cale ferată ce va fi modernizată. În plus, se vor executa lucrări de construcție, reconstrucție, reparații sau reabilitare la 3 poduri, 3 podețe, 9 pasaje denivelate, o trecere la nivel și se vor construi 2 podețe de descărcare.

Lotul 4 Ronaț Triaj-Arad, pentru care au fost depuse 5 oferte, are o lungime de 55 km, iar contractul va cuprinde inclusiv modernizarea liniei CF Aradu Nou-Glogovăț pe o distanță de circa 7 kilometri. Și pe lotul 4 se vor executa lucrări de reconstrucție, reparații sau modernizare la: 6 poduri, 30 podețe, 7 treceri la nivel, 15 pasaje denivelate .Vor fi construite 9 podețe de descărcare și vor fi modernizate inclusiv instalațiile de energoalimentare, liniile de contact, telecomunicațiile, semnalizarea și centralizarea.

Pe mare parte din traseul celor două loturi, calea ferată se va dubla, iar trenurile vor putea circula cu viteze de până la 160 km/h.

SF pentru electrificarea CF Rădulești-Giurgiu Nord

CFR Infrastructură a desemnat firma CONSIS Proiect câștigătoarea licitației privind elaborarea studiului de fezabilitate (SF) pentru electrificarea liniei de cale ferată Rădulești-Giurgiu Nord, de 57 km. Tronsonul figurează în Mersul Trenurilor sub indicativul liniei 103, iar trenurile care nu opresc, parcurg distanța cu o medie de 50 km/h, în timp ce garniturile care opresc peste tot merg cu 42 km/h. Viteza maximă este 70 km/h.

Oferta este în valoare de 2,9 milioane de lei, fără TVA, iar finanțarea investiției se realizează din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat, veniturile proprii ale CFR Infrastructură, precum și din alte surse legal constituite.

Proiectul prevede creșterea vitezei medii de circulație a trenurilor, dar și a atractivității transportului feroviar pe acest tronson și a volumului de transport pe calea ferată; minimizarea efectelor negative asupra mediului; descongestionarea traficului feroviar din București și zonele limitrofe; menținerea și, eventual, atragerea de noi transporturi de pe Coridorul European de Marfă RFC7 Praga-Atena pe teritoriul României; creșterea veniturilor CFR din taxa de utilizare a infrastructurii.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.