ISCTR – fata in fata cu patronatele

1

Nou infiintatul organism de control in transporturi isi propune sa utilizeze tehnici moderne in activitatea pe care o desfasoara, mentinand, totodata, un bun dialog cu reprezentantii transportatorilor.

Astfel, ISCTR (Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transportului Rutier) si doua dintre patronatele din transporturi, COTAR (Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania) si UNTRR (Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania), au organizat o conferinta de presa in cadrul careia au prezentat principiile ce vor sta la baza functionarii ISCTR.

Amintim faptul ca ISCTR a inceput sa functioneze din data de 4 decembrie 2011, insa inevitabilele aspecte administrative (angajari, preluarea bazei materiale de la ARR, RAR si CNADNR etc) nu au lasat mult timp pentru control. Practic, in masura in care va aparea si actul normativ referitor la amenzi, de la jumatatea lunii februarie, ISCTR va putea functiona la capacitate maxima.

Patronatele cer combaterea concurentei neloiale

Prin conferinta organizata la sediul UNTRR, s-a dorit sa se arate preocuparea organismului nou creat pentru aplicarea unor bune practici preluate din tari europene mai dezvoltate pe acest segment, precum si pentru dialogul cu asociatiile patronale si presa. „ISCTR a colaborat cu UNTRR si COTAR pentru cresterea eficientei controalelor. Vrem sa eliminam zona «gri» si de aceea ne dorim sa se creeze proceduri clare, cunoscute atat de transportatori, cat si de autoritati si astfel sa nu mai fie loc de interpretari. Vor fi, de exemplu, specificate documentele pe care trebuie sa le detina soferul, orice alt document neputand sa fie solicitat in cazul controlului. Abuzurile vor putea fi raportate“, a precizat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.

Practic, obiectivul principal al patronatelor este legat de asigurarea unui cadru concurential corect pe piata de transport. „Reprezentantii statului trebuie sa inteleaga ca este nevoie sa protejeze operatorii de transport onesti. Plata de taxe si impozite a acestora se regaseste inclusiv in salariile inspectorilor de trafic. De exemplu, este normal sa ne dorim ca toata lumea sa plateasca rovinieta. Nu unii sa plateasca, altii sa aiba buget de spaga, iar altii sa cumpere facturi false. De asemenea, unii transportatori practica tarife de un euro/km si platesc TVA la stat, altii merg cu 0,90 eurocenti/km, dar nu platesc TVA. Cine este mai castigat? Autoritatea trebuie sa joace rolul unui arbitru impartial care sa aduca pe toata lumea pe calea cea buna“, a aratat Radu Dinescu. Mai mult decat atat, a fost readusa in discutie problema controlului transportatorilor straini. „Sunt numeroase nemultumiri legate de controlul transportatorilor straini care vin in Romania. Am ajuns in situatia in care suntem dispusi sa premiem lucratorii CNADNR (pentru ca acestia sunt la frontiera) exact cu suma cu care acestia ii amendeaza pe transportatorii straini. De exemplu, transportatorii turci nu pot realiza legal curse Iordania-Romania si, totusi, sunt sute de camioane care fac aceste operatiuni. De asemenea, avem firme din Ucraina care intra de 20-30 de ori cu o autorizatie in Romania“, a explicat secretarul general UNTRR.

Fara un control eficient asupra transportatorilor straini, operatorii romani ar putea rata o sansa importanta – dezvoltarea relatiilor extracomunitare. Un segment care ia din ce in ce mai multa amploare. „Avem incredere ca transportatorii romani isi vor consolida pozitia in aceasta regiune daca vom beneficia si de ajutorul autoritatilor. Trebuie mentionat faptul ca anul trecut s-au epuizat toate tertele de Turcia si Rusia, iar CEMT-urile s-au folosit mai mult decat in alti ani. Valoarea transporturilor extracomunitare a fost constientizata de tot mai multi transportatori romani. Aceasta tendinta trebuie incurajata de statul roman printr-un control foarte bun al strainilor, astfel incat operatorii straini sa isi epuizeze contingentul de autorizatii si sa putem negocia suplimentarea autorizatiilor necesare operatorilor romani“, a aratat Radu Dinescu.

Coruptia – principala problema a controlului

In mod evident, principala problema ce sta in calea unui control eficient este coruptia. Spaga a devenit pentru prea multi parte din activitatea de zi cu zi. Pentru a reduce acest fenomen, seful ISCTR doreste sa utilizeze tehnologiile moderne. „Dorim eliminarea factorului uman. Unui calculator nu ii poti da spaga. In plus, am interzis relatiile la nivel interpersonal intre angajatii ISCTR si transportatori. Nu voi avea discutii decat cu reprezentantii asociatiilor patronale care pun probleme generale de piata. Mai mult decat atat, voi acorda o mare atentie reclamatiilor privind incorectitudinea inspectorilor ISCTR. Deja investighez trei cazuri in care este posibil ca inspectorii sa fi cerut taxa de protectie. Daca exista dovezi, vor fi dati afara si li se va deschide dosar penal. Ar trebui ca nici transportatorii sa nu mai ofere spaga“, a declarat Virgiliu Cucliciu, inspector de stat sef ISCTR. Infiintarea ISCTR este privita cu speranta si de catre patronate. „Multi veneau si, in loc sa vorbeasca de problemele generale ale pietei si ale patronatelor, se concentrau pe problemele unor firme. La ARR, RAR si CNADNR, fiecare intra pe usa din spate. De aceea am militat pentru infiintarea ISCTR“, a afirmat Vasile Stefanescu, presedinte COTAR.

Mai mult decat atat…

„In trecut, au mai fost facute plangeri vizavi de inspectori care au facut abuzuri. Au fost prezentate dovezi, dar, dupa scurte perioade de suspendare, respectivii inspectori au fost adusi inapoi. Iar firmele care au facut plangere au trecut pe o lista neagra“, a amintit secretarul general UNTRR. Utilizarea tehnologiilor moderne care sa ajute controlul este cu atat mai necesara cu cat ISCTR dispune de un numar mic de inspectori. Seful ISCTR a amintit faptul ca ARR avea peste 700 de angajati, fara a mai vorbi despre angajatii RAR si CNADNR care realizau control. „ISCTR are doar 250 de angajati si, in aceste conditii, sistemele electronice de control devin esentiale. Bugetul de investitii pentru acest an este de 3-4 milioane de euro“, a afirmat seful ISCTR. In plus, acesta crede ca pentru a aduce ordinea pe piata este nevoie de o reglementare stricta, care sa nu mai poata fi interpretata de nici o instanta si astfel sa se reduca numarul contestatiilor.

Pe de alta parte, coruptia nu a ocolit nici partea legislativa.

„Am date certe care atesta ca anumite reglementari au fost facute pentru a salva firma cuiva. Obiectivul meu este sa aduc normalitatea in sistem. Pana acum, s-au facut numai parjoluri. De acum inainte, trebuie sa ne asiguram ca Romania dispune de o piata stabila, in care sa se poata face investitii“, a spus Virgiliu Cucliciu.

Atentie la timpii de conducere si odihna

Desi seful ISCTR a declarat ca „prioritatea mea nu este sa amendez ci sa rezolv problemele“, sunt cateva aspecte care pot ingrijora pe transportatori. Prima este legata de faptul ca inspectorii ISCTR vor primi cota parte din amenzi, iar cea de-a doua: „Toata lumea va trebui sa transmita catre ISCTR inregistrarile aferente tahografelor. Vom verifica cel putin 15% dintre firme“, a aratat Virgiliu Cucliciu.

Pe de alta parte…

„Cerem revizuirea programelor de transport deoarece, la ora actuala, sunt imposibil de respectat timpii de conducere si odihna, iar ISCTR va amenda toate firmele de transport persoane. Trebuie gasita o solutie ca transportatorii de persoane sa nu fie amendati pana cand aceasta revizuire nu va avea loc. In momentul de fata, 80% din programul de transport nu se poate respecta“, a declarat Vasile Stefanescu, presedinte COTAR.

Radu Dinescu, secretar general UNTRR:

„Normalitatea a devenit un lux in Romania. Incercam sa imbunatatim situatia actuala, fiind constienti ca nu poti trece dintr-o data de la negru la alb. Ne uitam cu interes la tehnologiile moderne pe care ISCTR isi propune sa le integreze – urmarire prin camere, cantarire dinamica etc. Astfel, anumite procese pot fi automatizate, eliminand posibile interpretari subiective ale factorului uman.“

Virgiliu Cucliciu, inspector de stat sef ISCTR:

„Le multumesc patronatelor pentru faptul ca mi-au cerut sa aplic dur si egal legislatia existenta. Vom controla respectand in primul rand spiritul legii, dar acolo unde vom constata abateri repetate ale aceluiasi transportator vom aplica litera legii.“

Vasile Stefanescu, presedinte COTAR:

„Daca pana la finalul anului nu vom face nimic bun pentru transportatori, va garantez ca din 2013 nu se va mai face nimic.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.