ISCTR: Proceduri pentru un control unitar

Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier a revizuit, recent, procedurile, astfel încât controlul să fie unitar. În plus, inspectorii șefi teritoriali și inspectorii coordonatori județeni participă, în fiecare săptămână, la ședințe operative online, unde sunt analizate aspecte concrete privind inspecția. Despre un control clar, fără interpretări, am discutat cu ocazia conferinței online ZIUA CARGO, din 30 septembrie.

Interlocutorul nostru în zona de control a fost Alexandru Frîncu, șef Serviciu Monitorizare și Control din cadrul ISCTR. „În momentul de față, în România, nu mai există zone în care inspectorii noștri să interpreteze diferit anumite încălcări ale legislației, în domeniul transporturilor rutiere. Acest lucru se datorează atât faptului că procedurile noastre au fost recent revizuite (astfel încât controlul să fie efectuat în mod unitar), cât și ședințelor operative efectuate online, săptămânal, la care participă toți inspectorii șefi teritoriali și inspectorii coordonatori județeni”, a explicat el, precizând că, în cadrul întâlnirilor online, se discută aspecte concrete referitoare la acțiunile de control.

O singură opțiune!

„Operatorii de transport trebuie să înțeleagă că nu au altă opțiune în afară de respectarea legii și a indicațiilor inspectorilor de trafic. De asemenea, trebuie exclusă din start orice inițiativă de a ocoli sau de a se sustrage controlului sau consecințelor rezultate în urma controlului.”

Este îndemnul transmis cu ocazia conferinței ZIUA CARGO, de șeful Serviciului Monitorizare și Control, subliniind că în urma unor deficiențe foarte grave constatate în trafic, sau în cazul abaterilor repetate, ISCTR va lua decizia de a efectua un control de fond sau tematic la sediul operatorului de transport, fără a folosi, însă, această metodă ca pe un mod de constrângere a cărăușilor.

„Trebuie avut în vedere faptul că, în ultima vreme, când am intensificat acțiunile de control asupra verificării maselor maxime admise, mulți șoferi refuzau cântarul, deoarece patronii se mulțumeau să plătească amenda de 1.500 de lei. Odată cu aplicarea amenzilor pentru refuzul cântarului, am imobilizat autovehiculul până la punerea în legalitate și s-au dispus controale la sediile firmelor respective, pentru a vedea exact care este motivul pentru care se refuză cântarul și din ce cauză operatorul de transport nu se poate pune în regulă.”

VEZI VIDEO AICI:

Alexandru Frîncu

Sancțiuni aplicate etapizat, pentru depășiri

De menționat că se are în vedere modificarea HG 1.373/2008, astfel încât sancțiunile să se aplice etapizat în funcție de cuantumul depășirii. În prezent, amenda este una singură, indiferent dacă depășirea este de o tonă sau 15. Schimbări se au în vedere inclusiv cu privire la masele vehiculelor în cazul bunurilor indivizibile. „În momentul de față se are în vedere modificarea OG 43/1997, astfel încât expeditorii să fie responsabilizați în ceea ce privește sarcina lor de a nu supraîncărca vehiculele. Astfel, se ia în calcul fie montarea unui cântar la sediul expeditorilor, fie montarea de dispozitive de cântărire la bordul autovehiculului. Este o modificare care are termen lung de punere în aplicare. Dacă vom reuși anul acesta să ajungem la o soluție finală, vom avea în vedere măcar un termen de 24 de luni, pentru a se pune în legalitate toți expeditorii și transportatorii.”

Inspectori instruiți în străinătate

Potrivit oficialului ISCTR, cele mai multe sancțiuni, conform unei analize recente, sunt pentru nerespectarea timpilor de conducere și de odihnă. În 2019, dintr-un număr de 38.082 de sancțiuni acordate de inspectorii ISCTR, 67% au fost pentru nerespectarea prevederilor OG 37/2007, 22% au fost pentru nerespectarea HG 69/2012, 10% pentru nerespectarea HG 1373/2008, OG 15 și OG 43/1997. „În 2021, 59% au fost pentru nerespectarea OG 37. În mare parte, procentele se păstrează atât cu ocazia controalelor în trafic, cât și cu ocazia controalelor la sediile operatorilor de transport. Pe parcursul ultimilor ani, procentual vorbind, abaterile au fost cam aceleași: nerespectare timpi de lucru, a condițiilor de licențiere sau autorizare și a regimului drumurilor. Menționez că, la sediul operatorilor, nu se aplică amenzi pentru nerespectarea OG 43/1997, decât în situații excepționale.”

Alexandru Frîncu a ținut să sublinieze că inspectorii ISCTR beneficiază de o pregătire specială. „În ceea ce privește manipularea tahografului, avem, la nivel național, inspectori pregătiți și echipați corespunzător, astfel încât să poată detecta, cu ocazia unui control asupra unui vehicul, o eventuală manipulare a aparatului tahograf, indiferent dacă se referă la un impulsor paralel sau manipularea soft-ului. Instruim anual din ce în ce mai mulți inspectori la cursuri de pregătire în afara țării unde capătă cunoștințele necesare.”

Măsuri suplimentare de organizare au fost luate și în privința creșterii eficacității controlului, astfel încât evitarea lui să devină din ce în ce mai dificilă.

Alexandru Frîncu, șef Serviciu Monitorizare și Control în cadrul ISCTR: „În ultimul timp, am început să avem controale cu un echipaj fix și unul mobil, care acționează până la o distanță de 10-20 km, astfel încât să detecteze eventualele camioane care s-au oprit.”

În momentul de față, OG 37/2007 prevede posibilitatea de a sancționa conducătorul auto sau operatorul de transport, sau, în cazuri excepționale, și firma, și șoferul. Alegerea este a inspectorului de trafic care efectuează controlul. „Nu avem mecanismele și pârghiile necesare pentru a-i impune unui inspector de trafic pe cine să sancționeze în fiecare caz. Atâta timp cât OG 37 permite ambele posibilități, acestea vor fi aplicate fără alte proceduri. Pot să vă spun din experiența mea că, în urma dialogului cu șoferul pe care îl oprești în trafic, îți poți da seama dacă depășește timpii pentru că se grăbește să ajungă acasă (dacă există alte motive subiective) sau dacă a fost pus de către operatorul de transport să facă acest lucru. Sunt foarte mulți operatori care forțează șoferii să nu respecte timpii de conducere și odihnă. Indiferent că ne place să credem sau nu, acest lucru este real”, a mai spus Alexandru Frîncu, menționând că există, în plus, foarte multe plângeri și reclamații ale conducătorilor auto, legate de neplata drepturilor salariale sau a diurnelor cuvenite. „Au existat chiar și cazuri în care contractele de muncă erau încheiate, dar nu erau înregistrate la ITM. Șoferii pot evita astfel de cazuri printr-o informare mai atentă asupra operatorului de transport respectiv, printr-o documentare înainte de a se angaja. În opinia mea, șoferii se pot păzi, în primul, rând prin respectarea legii. Dacă nu săvârșesc abateri contravenționale sau disciplinare, chiar dacă angajatorul le creează neplăceri, au posibilitatea de a se adresa atât instituției noastre, cât și altor instituții.”

„Șoferii trebuie să înțeleagă că au drepturi și să nu accepte să încalce legea, deoarece sunt primii responsabili, atunci când se află la volan.”

Șeful Serviciului Monitorizare și Control din cadrul ISCTR arătat, în final, că obiectivul central al activității instituției rămâne creșterea siguranței rutiere și eliminarea concurenței neloiale. Totul în limitele legislației.

Conferința ZIUA CARGO pe tema „E timpul… să ai timp… în transport și logistică” a fost transmisă, în direct, din Brașov, din noul depozit Vectra International.

Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.