Iveco Daily s-a intors mai puternic

La finalul lunii septembrie, in Italia, la Torino, a fost dezvaluit presei de specialitate noul model Iveco Daily, concomitent cu inaugurarea centrului Fiat Industrial Village. La 33 de ani de la lansarea primului model, Daily a ajuns acum la cea de a noua generatie, totul putand fi caracterizat ca o evolutie permanenta, logo-ul noii generatii fiind cel al super-eroului „Superman“.

Noul Iveco Daily are cos­turi de operare mai re­duse dar si un consum de combustibil mai mic, noi motoare, Euro 5, precum cel de 3.0 Twin Turbo Diesel de 205 CP, un 2.3 de 146 CP si un 3.0 Diesel EEV de 146 CP, iar pe langa motorizarile cla­sice mai exista si variantele pe gaz natural sau electric. Tot la ca­pitolul inovatii, amintim o noua transmisie in 6 trepte, un sistem Stop&Start si ESP generatia 9. Acesta va fi dis­ponibil in peste 7.000 de con­fi­guratii posi­bi­le de mo­tor, sasiu, am­patament si caro­se­rie, pentru di­ferite scopuri, pre­cum transportul de persoane, de marfa si platforme. Vor fi 6 ver­siuni de tonaj, de la 3,2 la 7 t, iar re­par­ti­zarea greutatii pe axe va os­cila pe fata intre 1,5 si 2,5 t iar pe spate intre 1,9 si 5,35 t. Sar­ci­na utila va pu­tea ajunge la 4,7 t iar capacitatea de remorcare pana la 3,5 t. Din punct de vedere al dimensiunilor, la mo­delele „van“ avem 3 tipuri de ampa­ta­ent, 4 lungimi si 3 inaltimi, iar ca vo­lum vor exista 8 versiuni, ce por­nesc de la 7 si ajung la 17,2 mc. Mo­toa­re­le sunt in 9 versiuni de putere, ce por­nesc de la 106 si ajung la 205 CP, aceasta din ur­ma avand un cuplu maxim de 470 Nm. Sus­pen­sia este de tip pa­rabolic, semi-elip­tic si pne­u­ma­tica. Pentru versiunile de caro­sa­re tip platforma, vor fi dis­ponibile 7 ampatamente si lungimi intre 3 si 6,2 m. Pentru acest model, exista 18 tipuri de culori disponibile si apro­xi­mativ 30 de dotari op­tio­nale. Dar asta nu este tot, soferii isi pot imbu­na­tati stilul de condus si consumul de com­bustibil cu aju­torul noii teh­no­l­ogii Stop & Start, dar si be­ne­ficiind de un indicator pentru schim­ba­rea trep­telor de viteza. Aceste sis­teme coroborate cu noua trans­misie manuala in 6 trepte oferita pen­tru versiunile de 2.3 l conduc la emisii de noxe mai mici si un consum de combustibil cu 10% mai scazut in comparatie cu mo­delul anterior.

Design si confort

Datorita noului design, Daily este recunoscut imediat pe stra­da. Acesta emana dinamism, forta si o personalitate puternica, com­binand cu succes latura estetica cu cea func­tionala. Partea frontala bene­ficiaza de o noua grila a ra­dia­torului care a fost desenata astfel pentru a maximiza eficienta noului sistem de racire de care se bucura masina. Farurile sunt si ele o creatie noua, fiind echi­pa­te cu DRL (lumini de zi), iar un pic mai jos se afla proiec­toarele, cu un design nou dar si cu o func­tie in plus, cea de Cornering, dis­ponibila la viteze de pana la 40 km/h, sporind astfel vizibilitatea si nivelul de siguranta. Noul Daily pu­ne accentul si pe confort, mai exact pe cel al soferului si al pa­sa­gerilor, pentru care inginerii ita­lieni au „umblat“ la spatiul interior al cabinei, la ergonomie si, tot gra­tie lor, acum nivelul de zgomot pro­dus de functionarea motorului a scazut cu 5 dB(A) in conditii normale de operare, intre 1.600 si 2.000 rpm. Totodata, coloana vo­lanului a fost reproiectata, fiind acum reglabila si, pentru ca am adus vorba de reglaje, acestea sunt prezente si la scaunul sofe­ru­lui, permitandu-i acestuia sa isi ga­seasca pozitia optima pentru un condus confortabil si in si­gu­ranta.

Drive-test

Dupa ce am asistat la pre­zen­ta­rea facuta de catre oficialii italieni, am avut ocazia sa ne con­vingem de cele spuse de ei punand la treaba masinile. Prima par­te a testului a re­prezentat-o tra­seul extra-urban, aju­tati de sistemul de navigatie din dotare, un GSP TomTom Go Live 1000 Na­vigator. Am plecat cu un mo­del ce beneficia de motorizarea de top, 3.0 diesel Euro 5 de 205 CP echipat cu o cutie manuala – din pa­cate. Si spun „din pacate“, pen­tru ca la acest motor nu exista, cel putin momentan, o altfel de op­tiune, desi ea este disponibila pen­tru motoarele de putere mai mica. Cutia manuala ce echipeaza acest model este in sase trepte, etajata corect, inregistrand un con­sum de 10-11 l/100 km pe tra­seul ales, dar cu o timonerie ce necesita o oare­ca­re perioada de acomodare. Ras­pun­sul masinii la acceleratii a fost prompt si sa­tisfacator, la fel ca si fra­narea. Suspensia s-a comportat foarte bine, masina fiind incarcata cu 2 t, exact cum se simte ea mai bine. Directia a fost la nivel inalt, asa cum eram deja obisnuiti de la vechiul Daily, precum si vizi­bi­­li­tatea. In cea de a doua parte a tes­tului, am lasat in parcare ma­si­na despre care am vorbit mai sus si am ales una cu o motorizare ceva mai slaba, de 2.300 cmc, 106 CP. Pentru regim urban, a­ceas­ta masina s-a dovedit o ale­ge­re potrivita, pu­te­rea mai mica fiind principalul dez­a­vantaj fata de modelul testat in pri­ma faza, dar suficienta pentru oras, restul ca­racteristicilor rama­nand ne­schim­bate. Ca si concluzie, noul Daily pare a fi continuarea reu­sita a modelelor precedente care au fost foarte bine primite si apre­ciate pe piata pana acum si nu a­vem motive sa credem ca in cazul noului model lucrurile vor sta altfel.

Fiat Industrial Village

Un alt episod al evenimentului l-a reprezentat inaugurarea Fiat Industrial Village, primul centru multifunctional din lume al Fiat Industrial, unde sunt prezentate dar si vandute produsele Case New Holland, Iveco si Fiat PowerTrain. Locul pe care s-a deschis acest centru este o fosta hala a fabricii situate in Torino, ce are un spatiu total de 74.000 mp dintre care 23.000 mp sunt acoperiti. Inauntru am putut vedea diferite modele Iveco, Astra, New Holland precum si o parte din istoria grupului, un „muzeu“ cu utilaje agricole si vehicule comerciale care au marcat diferite epoci. Sub acoperisul acestui centru se mai regasesc o cafenea, un loc dedicat ridicarilor de produse, unde clientul vine si-si ia in primire produsul achizitionat, un magazin, o sala de conferinte, simulatoare prin care se poate testa virtual un echipament (un fel de joc video unde se poate vedea comportamentul unui vehicul cu sau fara ESP), dar si un loc unde sunt prezentate inovatii ale grupului. Cu siguranta, daca veti ajunge acolo, nu veti regreta.

Alexandru STOIAN

Torino, Italia
alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.