Jocul amănuntelor

Mercedes-Benz Actros a devenit mai eficient cu noul motor OM 471. Testele realizate de Daimler au arătat că acesta asigură o reducere a consumului de motorină cu 3% față de generația precedentă.

Reprezentanții Daimler consideră că următorii ani vor fi marcați de „un joc al amănuntelor“. Practic, discutăm de o îmbunătățire a tehnologiei existente, multe elemente și funcții urmând a fi optimizate pentru o eficiență crescută. Astfel, este de așteptat ca, an de an, să fie introduse în producție upgrade-uri menite să ofere scăderi ale consumului de carburant. Ținta Daimler este menținerea procentului de 3-5% reducere a consumului în fiecare an, pentru următoarea perioadă.

Este o strategie câștigătoare pentru toată lumea – operatorii de transport devin mai eficienți, șoferii conduc camioane mai sigure, cu o dinamicitate superioară și disponibilitate de putere îmbunătățită, inclusiv la plecarea de pe loc, iar societatea în ansamblu câștigă datorită unei poluări reduse.

Mai economic și mai dinamic

Noul OM 471 reprezintă etapa 2015 în strategia Daimler de reducere a consumului de carburant – un motor cu un grad de complexitate mai mic, dar mai eficient și mai robust. Noile performanțe sunt posibile printre altele datorită celei de-a doua generație a sistemului de injecție X-Pulse, o soluție patentată de recirculare a gazelor, dezvoltarea unui turbocompresor foarte precis, precum și o rație mai lungă pentru axe.

Noul OM 471 asigură scăderea consumului de carburant, oferind totodată o dinamicitate superioară. Cuplul crește rapid chiar de la cea mai mică viteză a motorului, asigurând o accelerație puternică de la început și este aproape de maxim chiar înainte de 1.000 rpm. Aproximativ 95% din cuplul maxim este disponibil între 1.300 și 1.400 rpm.

Deși noul motor oferă aceleași valori din punct de vedere al puterii și cuplului, operează cu mult mai multă putere în zonele de turații cele mai frecvent utilizate, între 1.000 și 1.500 rpm. Iar acest lucru se traduce inclusiv printr-o creștere a confortului pentru șofer.

OM 471 oferă cinci variante de putere, între 421 CP și 530 CP, cuplul maxim fiind cuprins între 2.100 Nm și 2.600 Nm. Variantele de motor având 421 CP, 449 CP și 476 CP sunt completate cu versiuni „top cuplu“, pentru acestea o valoare suplimentară de 200 Nm fiind adăugată cuplului maxim la nevoie, în cea mai mare treaptă de viteză a transmisiei automate Mercedes PowerShift 3. Astfel, sunt reduse schimbările treptelor de viteză și în combinație cu o rație mai lungă pentru puntea spate crește viteza de deplasare fără o suplimentare a consumului de carburant.

Consumul de AdBlue se situează la aproximativ 5% din cel al motorinei, noul motor aducând o ușoară creștere la acest capitol – un preț extrem de rezonabil, plătit pentru cele trei procente câștigate la carburant.

Confort și performanță

Traseul ales de reprezentanții Daimler pentru testarea noului motor a fost în Slovenia – drumul ce leagă Ljubljana de Koper (Marea Adriatică). Cea mai mare parte a traseului a fost reprezentată de autostradă, cu numeroase și lungi schimbări de nivel. Astfel, noul OM 471 și-a demonstrat din plin calitățile, iar noul vârf de gamă, ce dezvoltă 530 CP și 2.600 Nm este alegerea potrivită pentru astfel de condiții de drum.

Practic, a fost o nouă demonstrație a modului în care Mercedes-Benz țintește performanța – o combinație între viteza medie ridicată, consum redus de carburant și un șofer care conduce relaxat, indiferent de caracteristicile drumului. Drumul parcurs cu ocazia acestui drive-test ar recomanda în condiții clasice un efort sporit din partea unui conducător auto atent la consum.

Anticiparea corectă a înclinației drumului, precum și strategia potrivită de selectare a treptelor de viteză devin esențiale în acest context. Însă noul motor, împreună cu transmisia prevăzută cu PPC, asigură ecuația performanței, șoferul păstrând permanent cuplat pilotul automat.

OM 471 disponibil în cinci variante

Putere         Cuplu

421 CP la 1.600 rpm         2.100 Nm la 1.100 rpm

449 CP la 1.600 rpm         2.200 Nm la 1.100 rpm

476 CP la 1.600 rpm         2.300 Nm la 1.100 rpm

510 CP la 1.600 rpm         2.500 Nm la 1.100 rpm

530 CP la 1.600 rpm         2.600 Nm la 1.100 rpm

13% reducere a consumului în patru ani

Din 2011, de la lansarea noului Actros și respectarea normelor EURO VI, o serie de inovații, precum noua generație de motoare și Predictive Powertrain Control (PPC – sistemul ce adaptează pilotul automat în funcție de topografia drumului) au dus la scăderea consumului mediu de carburant cu 13%, față de modelele precedente de Actros.

Radu BORCESCU

Slovenia

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.