La ce duc costurile ascunse

De foarte multe ori, alegerea unui tarif de transport nejustificat de mic poate genera costuri suplimentare. Am incercat sa aflam direct din piata cum arata aceste cheltuieli ascunse si la cat pot duce ele.

„Piata transporturilor se confrunta din ce in ce mai des cu efectele costurilor de dumping, ce se evidentiaza atat direct cat si indirect“, este de parere Gabriel Buzoianu, manager logistica al Denis Spedition. In opinia sa, pretul transportului a devenit unicul factor decizional in alegerea efectuarii transportului de marfuri cu o anumita firma, atat intern cat si international. Sau, altfel spus, clientii, atunci cand au nevoie de transport, din dorinta de a-si optimiza costurile generale, incearca sa impuna tarife foarte scazute, care nu sunt calculate pe fundamente economice reale si nu includ cheltuielile conexe, ce ar trebui luate in calcul. „Beneficiarii serviciilor de expeditie ar trebui sa tina cont ca tarifele aferente unui transport nu inseamna numai consumul de motorina, ci si taxe de drum, diurna soferului, asigurari, uzura anvelope, schimburi de filtre si ulei, plus alte elemente care ofera securitate serviciului si, eventual, un procent care ar reprezenta profitul cursei. Calculul este, deci, unul mai complex, pentru ca trebuie sa se tina cont de totalul cheltuielilor pentru fiecare kilometru parcurs“, a subliniat Gabriel Buzoianu. El a aratat ca prin plata unui pret de transport sub tariful corect si real, clientii ar trebui sa inteleaga riscul la care isi supun marfurile transportate si, implicit, propriul lor business, sa-si asume riscul unor surprize neplacute si costisitoare.

Doar tariful conteaza

Conditiile actuale ale economiei nationale afecteaza si domeniul transporturilor rutiere si, din nefericire, s-a ajuns ca singurul factor care face diferenta pe aceasta piata sa fie pretul de transport practicat. „Astfel, pentru a supravietui si a rezista pe piata, transportatorii sunt adesea nevoiti sa isi diminueze costurile la limita minima, uneori chiar cu pretul nerespectarii unor regulamente sau renuntand la o abordare prevazatoare, eliminand anumite costuri obligatorii care ar trebui luate in calcul atunci cand se stabileste pretul real al unei curse. Aceste compromisuri duc la decizii foarte riscante, astfel incat, la momentul actual, exista firme ce ofera servicii de transport renuntand sistematic la asigurarile CASCO si chiar la asigurarile obligatorii, sau angajand soferi cu o experienta minima, remunerati cu salarii foarte mici, serviciile oferite fiind cu mult sub cerintele minime necesare. In acelasi timp, opteaza pentru repararea si verificarea autovehiculelor in service-uri neautorizate, care ofera o calitate precara a manoperei si nu folosesc piese de schimb de origine, ci pe cele inferioare calitativ, care au un pret mult mai scazut. Iar in acest caz, oricand pot aparea defectiuni in timpul cursei si, din nefericire, chiar si accidente, care pot genera pierderi majore clientului.“ Gabriel Buzoianu a explicat ca Denis Spedition intocmeste pentru fiecare transport un calcul just al pretului, luand in considerare fiecare cheltuiala aferenta, oferind, astfel, clientilor servicii de transport intern si international de marfa la temperatura controlata in conditii de siguranta si de calitate. Asigurarile sunt incheiate direct in Germania, iar serviciile de intretinere a parcului auto, atat pentru autovehiculele tractoare, cat si pentru semiremorci si agregate frigorifice, sunt efectuate la reprezentantele firmelor constructoare sau in service-uri agreate de constructor, cand in zona nu exista reprezentante si interventia trebuie efectuata obligatoriu. „Service-ul oferit de constructor este valabil atat pe teritoriul Romaniei cat si pe intregul teritoriu al Uniunii Europene, acest serviciu fiind posibil insa doar prin plata unei asigurari suplimentare, care inseamna un nou cost aferent transportului si care, pe cale de consecinta, trebuie luat in calcul atunci cand ofertam un pret de transport. Pe de alta parte, un parc bine intretinut nu va genera surprize pe traseu, marfa ajungand la timp si in conditii ideale la destinatie, un element care ii ofera clientului o pozitie buna pe piata“, a mai spus managerul de logistica al Denis Spedition.

Riscurile se manifesta ulterior

Compania s-a confruntat cu situatii in care, chiar daca a oferit clientului pretul just de transport, acesta a ales, in urma „licitatiei“, furnizorul de transport cel mai ieftin, desi, adesea, transportatorul este unul nou, necunoscut si, in consecinta, fara referinte sau posibilitatea de a fi verificat in privinta unor eventuale antecedente negative. „In aceste situatii, clientul are adesea parte de surprize de genul celei in care camionul contractat nu mai ajunge la locul de incarcare din cauza unor defectiuni tehnice. Exista si cazuri in care clientul a primit o oferta de pret fara o posibilitate reala de transport, pretul oferit dovedindu-se, ulterior, a nu fi de referinta. Sau, altfel spus, desi carausul s-a angajat la un tarif foarte scazut, in momentul in care i se solicita camion nu onoreaza cererea, pentru ca are vehiculele angajate in alte curse mai profitabile. Dupa o astfel de experienta, clientul revine cel mai probabil la noi cu cererea de a efectua transportul, intelegand de aceasta data ca profesionalismul, seriozitatea si punctualitatea sunt mult mai importante si ca tariful oferit de firma Denis Spedition este unul corect, bazat pe serviciile pe care le ofera.“ In opinia lui Gabriel Buzoianu, pe piata romaneasca a transporturilor nu exista inca o concurenta loiala, atat din partea firmelor de transport, a caselor de expeditie, cat si a clientilor si, din acest motiv, transporturile din Romania inca nu se pot alinia la nivelul celor din Uniunea Europeana. „In majoritatea cazurilor, in Romania, a face transport se rezuma la a gasi transportatorul care solicita pretul cel mai mic“, a concluzionat managerul de logistica al Denis Spedition.

Gabriel Buzoianu, manager logistica Denis Spedition:

Ne-am dori ca 2013 sa fie un an mai bun si in domeniul transporturilor atat din punct de vedere al standardelor serviciilor oferite cat si din punct de vedere cantitativ, prin extinderea serviciilor de transport, atat pe plan national cat si international.“

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.