Legea transportului public local, modificata


Parlamentul a modificat si completat Legea nr. 92/2007 privind serviciile de transport public local, iar noul act normativ – Legea 163/2011 – a fost publicat in Monitorul Oficial din 22 iulie. In termen de 30 de zile, adica pana pe 22 august, ministrul Administratiei si Internelor trebuie sa emita Normele de aplicare. Pana atunci, directorul general al RATB, Adrian Crit, anunta ca va aplica prevederile HCGMB nr. 267/29.10.2010, prin care a fost imputernicit sa negocieze si sa incheie contracte cu primariile din Ilfov pentru 52 de trasee preorasenesti.

Potrivit noilor reglemen­tari, operatorii care detin licente pentru trans­por­tul public de per­soa­ne prin curse re­gulate pe traseele dintre Bucuresti si localitatile din Ilfov pot utiliza si „autobuze urbane” – notiune nou introdusa. Licentele de traseu nu vor mai fi atribuite de catre Consiliul General al Municipiului Bucuresti, ci de CJ Ilfov, pe baza pro­punerilor comisiei paritare for­mate din cate un reprezentant al CJ si al agentiei ARR din judet. Licentele vor fi emise/eliberate de catre agentia ARR.

De asemenea, Consiliile jude­te­ne sunt obligate sa infiinteze autoritati judetene de transport care sa coordoneze si sa con­tro­le­ze prestarea serviciului de trans­port public de persoane prin ser­vicii regulate, desfasurat intre lo­ca­litatile judetului, inclusiv in caz ca acestea au infiintat o aso­cia­tie de dezvoltare comunitara. Ser­viciul de transport public local se va realiza prin contract de dele­gare a gestiunii, pe baza autori­za­tiei de transport sau a licentei de transport, la care autoritatea de autorizare elibereaza, pentru fie­care mijloc de transport stabilit, cate o copie conforma a acestora, precum si contractele de atribuire in gestiune a serviciului, in con­formitate cu conditiile de conce­sio­nare, prin licitatie, a serviciului.

Iata toate modificarile si com­pletarile aduse Legii 92/2007:

1. La art. 4, dupa alin. (1) se intro­duce un nou alineat, (1^1): „Pen­tru efectuarea serviciului de trans­port public de persoane prin curse regulate, pe traseele dintre mu­nicipiul Bucuresti si localitatile jud. Ilfov, operatorii de transport care detin licentele respective pot utiliza si autobuze urbane, in con­ditiile in care CJ Ilfov stabileste astfel in licentele de traseu.“

2. La art. 5, alin. (3) se mo­di­fica astfel: „Transportul public lo­cal de per­soane prin curse regu­late spe­cia­le locale sau judetene se reali­zea­za de catre operatorii de trans­port rutier cu autobuze detinute in proprietate sau in baza unui contract de leasing pe baza de licente de traseu si caiete de sarcini elaborate si eliberate de primarie sau de consiliul judetean, dupa caz, in conditiile stabilite prin Norme.“

3. La art. 14 alin. (3), dupa litera a) se introduce o noua litera, a^1): „autobuze urbane;“.

4. La art. 16, alin. (3) se mo­difica astfel: „Consiliile judetene sunt obligate sa infiinteze:

a) autoritati judetene de trans­port prin care sa asigure, sa orga­ni­zeze, sa reglementeze, sa coor­doneze si sa controleze prestarea serviciului de transport public de persoane prin servicii regulate, desfasurat intre localitatile jude­tu­lui, inclusiv in cazul in care aces­tea au infiintat o asociatie de dez­voltare comunitara, precum si sa infiinteze societati de transport public judetean de persoane prin curse regulate necesare, daca acestea nu exista;

b) comisii paritare, din care vor face parte cate un reprezen­tant al consiliului judetean si al agentiei Autoritatii Rutiere Roma­ne din judetul respectiv, prin care sa asigure propuneri de atribuire a serviciului de transport public de persoane prin servicii regulate si de atribuire a licentelor de traseu.“

CJ Ilfov, stapan pe preorasenesti

5. La art. 16, dupa alin. (5) se introduce un nou alineat, (6): „CJ Ilfov coordoneaza serviciul de trans­port public de persoane prin curse regulate, care se desfasoara intre Bucuresti si localitatile jud. Ilfov, serviciu care se incadreaza in transportul public judetean de persoane.“

6. La art. 17 alin. (1), dupa lite­ra o) se introduce o noua litera, p): „aproba atribuirea licentelor de traseu pentru efectuarea trans­portului public de persoane prin curse regulate sau a transportului public de persoane prin curse regulate speciale, dupa caz.“

7. La art. 17, dupa alin. (3) se intro­duce un nou alineat, (4): „Pro­gramul de transport public de per­soane prin curse regulate intre jud. Ilfov si Bucuresti, prelungit in conformitate cu prevederile art. II alin. (1) din OG nr. 27/2010 pen­tru modificarea si completarea OUG nr. 109/2005 privind trans­por­turile rutiere, va fi preluat si ges­tionat de catre CJ Ilfov ca pro­gram judetean de transport, res­pec­tandu-se termenul de vala­bi­litate al acestuia.“

8. La art. 20 alin. (2), litera d) se modifica astfel: „participa la co­misiile paritare pentru propu­neri de atribuire a serviciului de transport public de persoane prin curse regulate si de atribuire a li­centelor de traseu pentru trans­por­tul public de persoane prin curse regulate pe trasee judetene, in conformitate cu prevederile prezentei legi;“.

9. La articolul 20 alin. (2), litera f) se abroga.

10. La art. 24, alin. (1) se mo­di­fica astfel: „Serviciul de trans­port public local de persoane prin curse regulate, cu autovehicule sau nave, se realizeaza prin con­tract de delegare a gestiunii, pe baza autorizatiei de transport sau a licentei de transport, dupa caz, la care autoritatea de autorizare elibereaza, pentru fiecare mijloc de transport stabilit, cate o copie conforma a acestora, precum si con­tractele de atribuire in ges­tiu­ne a serviciului, in conformitate cu conditiile de concesionare, prin licitatie, a serviciului.“

11. La art. 37, alin. (10) se mo­difica: „in cazul transportului pu­blic judetean de persoane realizat prin curse regulate, licentele de traseu se atribuie prin hotarare a consiliului judetean, pe baza pro­pu­ne­rilor comisiei paritare for­mate din cate un reprezentant al consiliului judetean si al agentiei ARR din judetul respectiv, si se emit/se elibereaza de catre agen­tia ARR respectiva.“

12. La art. 37, dupa alin. (10) se introduce un nou alineat, (11), cu urmatorul cuprins: „in cazul trans­portului public judetean de per­soane realizat prin curse re­gu­late intre judetul Ilfov si Bucu­resti, licentele de traseu se atri­buie prin hotarare a CJ Ilfov, pe baza propunerilor comisiei pari­tare, si se emit de catre agentia ARR din judetul Ilfov.“

Adrian Crit, director general RATB: „Aplicam deocamdata HCGMB 267/2010“

Adrian Crit, directorul general al RATB, asteapta Normele meto­do­logice pe care ministrul Ad­ministratiei si Internelor trebuie sa le adapteze noii legi, iar pana atunci aplica prevederile HCGMB nr. 267/2010 privind Programul de transport rutier de persoane prin serviciile regulate pe raza mu­nicipiului Bucuresti si a jude­tu­lui Ilfov, a modelului licentei de traseu si a contractului de trans­port public intre RATB si orase­le/co­munele din judetul Ilfov. „Pana la publicarea Normelor de aplicare a noii legi, noi aplicam in continuare prevederile Hotararii Con­siliului General, potrivit carora ac­tivitatea de transport public pe liniile preorasenesti poate fi asi­gu­rata numai la solicitarea pri­mariilor care incheie contract cu Regia. Prin aceste contracte indi­vi­duale, autoritatea locala isi asu­ma responsabilitatea sustinerii ser­viciilor prestate de catre RATB locu­itorilor comunei lor si onorarii obli­gatiilor de plata revenite prin contract“, ne-a precizat Crit.

Potrivit Hotararii, Primaria Ca­pitalei elibereaza licente de traseu catre operatorii de transport rutier, valabile maxim 3 ani. Directorul general al RATB a fost impu­ter­nicit sa negocieze si sa incheie contracte cu primariile din Ilfov pen­tru 52 de trasee. In baza nou­lui tip de contract, autoritatea locala trebuie sa elibereze, pentru fie­care luna din durata contrac­tului, bilete la ordin cu valoarea costurilor de transport ce se vor efectua. Documentul prevede o perioada de 15 zile ca termen de plata de la data facturarii sumei. In caz contrar, transportul poate fi suspendat pana la achitarea sumei respective, dar nu mai mult de 15 zile, cu 0,15% penalizari pe zi la suma datorata. Dupa aceas­ta perioada, in caz ca banii nu se achita, contractul poate fi reziliat de plin drept, fara nicio for­malitate si fara interventia ins­tantelor judecatoresti. La fel se procedeaza daca RATB nu isi indeplineste obligatiile. De ase­me­nea, contractul poate fi denun­tat unilateral de fiecare dintre parti, cu un preaviz de 30 de zile. Asa s-a intamplat in cazul liniilor 406 Lujerului-Chiajna si 408, 428 Bucuresti-Domnesti, la inceputul anului.

RATB acopera doar 7 trasee din 52

Reamintim ca, dupa desfiintarea, la 15 iunie 2010, a transportului preorasenesc de calatori – din cauza datoriilor acumulate de primariile ilfovene catre Regie -, au fost reluate din toamna anului trecut cursele pe 10 trasee: spre si de la Chiajna (406), Chitila (422), Domnesti (408), Teghes (428), Buftea (460), sat Zurbaua (421) Dragomiresti, satele Alunisu (431), Pruni (427) si Varteju (453) din comuna Mogosoaia si Otopeni (449). Dupa nici 4 luni, la inceputul lui ianuarie anul acesta, trei dintre primarii – Chiajna, Domnesti si Alunisu – s-au vazut in imposibilitatea de a mai aloca bani din buget pentru liniile preorasenesti. Astfel, RATB a desfiintat, incepand cu 1 ianuarie, linia 406 Lujerului – Chiajna, apoi din 14 ianuarie liniile 408 si 428 spre Domnesti, iar din 15 ianuarie linia 431, spre Alunisu.

Incepand cu 1 august, RATB a infiintat o noua linie preoraseneasca, 438, intre Bucuresti si Bragadiru. “Autobuzele circula de la terminalul Depoul Alexandria, pe sos. Alexandria, DN7, pana in Bragadiru. infiintarea acestui traseu s-a realizat in urma unui parteneriat incheiat intre RATB si Primaria Bragadiru”, ne-a precizat Adrian Crit.NTARE

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

Foto: Jean-Mihai PALSU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.