Parlamentul a modificat si completat Legea nr. 92/2007 privind serviciile de transport public local, iar noul act normativ – Legea 163/2011 – a fost publicat in Monitorul Oficial din 22 iulie. In termen de 30 de zile, adica pana pe 22 august, ministrul Administratiei si Internelor trebuie sa emita Normele de aplicare. Pana atunci, directorul general al RATB, Adrian Crit, anunta ca va aplica prevederile HCGMB nr. 267/29.10.2010, prin care a fost imputernicit sa negocieze si sa incheie contracte cu primariile din Ilfov pentru 52 de trasee preorasenesti.
Potrivit noilor reglementari, operatorii care detin licente pentru transportul public de persoane prin curse regulate pe traseele dintre Bucuresti si localitatile din Ilfov pot utiliza si „autobuze urbane” – notiune nou introdusa. Licentele de traseu nu vor mai fi atribuite de catre Consiliul General al Municipiului Bucuresti, ci de CJ Ilfov, pe baza propunerilor comisiei paritare formate din cate un reprezentant al CJ si al agentiei ARR din judet. Licentele vor fi emise/eliberate de catre agentia ARR.
De asemenea, Consiliile judetene sunt obligate sa infiinteze autoritati judetene de transport care sa coordoneze si sa controleze prestarea serviciului de transport public de persoane prin servicii regulate, desfasurat intre localitatile judetului, inclusiv in caz ca acestea au infiintat o asociatie de dezvoltare comunitara. Serviciul de transport public local se va realiza prin contract de delegare a gestiunii, pe baza autorizatiei de transport sau a licentei de transport, la care autoritatea de autorizare elibereaza, pentru fiecare mijloc de transport stabilit, cate o copie conforma a acestora, precum si contractele de atribuire in gestiune a serviciului, in conformitate cu conditiile de concesionare, prin licitatie, a serviciului.
Iata toate modificarile si completarile aduse Legii 92/2007:
1. La art. 4, dupa alin. (1) se introduce un nou alineat, (1^1): „Pentru efectuarea serviciului de transport public de persoane prin curse regulate, pe traseele dintre municipiul Bucuresti si localitatile jud. Ilfov, operatorii de transport care detin licentele respective pot utiliza si autobuze urbane, in conditiile in care CJ Ilfov stabileste astfel in licentele de traseu.“
2. La art. 5, alin. (3) se modifica astfel: „Transportul public local de persoane prin curse regulate speciale locale sau judetene se realizeaza de catre operatorii de transport rutier cu autobuze detinute in proprietate sau in baza unui contract de leasing pe baza de licente de traseu si caiete de sarcini elaborate si eliberate de primarie sau de consiliul judetean, dupa caz, in conditiile stabilite prin Norme.“
3. La art. 14 alin. (3), dupa litera a) se introduce o noua litera, a^1): „autobuze urbane;“.
4. La art. 16, alin. (3) se modifica astfel: „Consiliile judetene sunt obligate sa infiinteze:
a) autoritati judetene de transport prin care sa asigure, sa organizeze, sa reglementeze, sa coordoneze si sa controleze prestarea serviciului de transport public de persoane prin servicii regulate, desfasurat intre localitatile judetului, inclusiv in cazul in care acestea au infiintat o asociatie de dezvoltare comunitara, precum si sa infiinteze societati de transport public judetean de persoane prin curse regulate necesare, daca acestea nu exista;
b) comisii paritare, din care vor face parte cate un reprezentant al consiliului judetean si al agentiei Autoritatii Rutiere Romane din judetul respectiv, prin care sa asigure propuneri de atribuire a serviciului de transport public de persoane prin servicii regulate si de atribuire a licentelor de traseu.“
CJ Ilfov, stapan pe preorasenesti
5. La art. 16, dupa alin. (5) se introduce un nou alineat, (6): „CJ Ilfov coordoneaza serviciul de transport public de persoane prin curse regulate, care se desfasoara intre Bucuresti si localitatile jud. Ilfov, serviciu care se incadreaza in transportul public judetean de persoane.“
6. La art. 17 alin. (1), dupa litera o) se introduce o noua litera, p): „aproba atribuirea licentelor de traseu pentru efectuarea transportului public de persoane prin curse regulate sau a transportului public de persoane prin curse regulate speciale, dupa caz.“
7. La art. 17, dupa alin. (3) se introduce un nou alineat, (4): „Programul de transport public de persoane prin curse regulate intre jud. Ilfov si Bucuresti, prelungit in conformitate cu prevederile art. II alin. (1) din OG nr. 27/2010 pentru modificarea si completarea OUG nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, va fi preluat si gestionat de catre CJ Ilfov ca program judetean de transport, respectandu-se termenul de valabilitate al acestuia.“
8. La art. 20 alin. (2), litera d) se modifica astfel: „participa la comisiile paritare pentru propuneri de atribuire a serviciului de transport public de persoane prin curse regulate si de atribuire a licentelor de traseu pentru transportul public de persoane prin curse regulate pe trasee judetene, in conformitate cu prevederile prezentei legi;“.
9. La articolul 20 alin. (2), litera f) se abroga.
10. La art. 24, alin. (1) se modifica astfel: „Serviciul de transport public local de persoane prin curse regulate, cu autovehicule sau nave, se realizeaza prin contract de delegare a gestiunii, pe baza autorizatiei de transport sau a licentei de transport, dupa caz, la care autoritatea de autorizare elibereaza, pentru fiecare mijloc de transport stabilit, cate o copie conforma a acestora, precum si contractele de atribuire in gestiune a serviciului, in conformitate cu conditiile de concesionare, prin licitatie, a serviciului.“
11. La art. 37, alin. (10) se modifica: „in cazul transportului public judetean de persoane realizat prin curse regulate, licentele de traseu se atribuie prin hotarare a consiliului judetean, pe baza propunerilor comisiei paritare formate din cate un reprezentant al consiliului judetean si al agentiei ARR din judetul respectiv, si se emit/se elibereaza de catre agentia ARR respectiva.“
12. La art. 37, dupa alin. (10) se introduce un nou alineat, (11), cu urmatorul cuprins: „in cazul transportului public judetean de persoane realizat prin curse regulate intre judetul Ilfov si Bucuresti, licentele de traseu se atribuie prin hotarare a CJ Ilfov, pe baza propunerilor comisiei paritare, si se emit de catre agentia ARR din judetul Ilfov.“
Adrian Crit, director general RATB: „Aplicam deocamdata HCGMB 267/2010“
Adrian Crit, directorul general al RATB, asteapta Normele metodologice pe care ministrul Administratiei si Internelor trebuie sa le adapteze noii legi, iar pana atunci aplica prevederile HCGMB nr. 267/2010 privind Programul de transport rutier de persoane prin serviciile regulate pe raza municipiului Bucuresti si a judetului Ilfov, a modelului licentei de traseu si a contractului de transport public intre RATB si orasele/comunele din judetul Ilfov. „Pana la publicarea Normelor de aplicare a noii legi, noi aplicam in continuare prevederile Hotararii Consiliului General, potrivit carora activitatea de transport public pe liniile preorasenesti poate fi asigurata numai la solicitarea primariilor care incheie contract cu Regia. Prin aceste contracte individuale, autoritatea locala isi asuma responsabilitatea sustinerii serviciilor prestate de catre RATB locuitorilor comunei lor si onorarii obligatiilor de plata revenite prin contract“, ne-a precizat Crit.
Potrivit Hotararii, Primaria Capitalei elibereaza licente de traseu catre operatorii de transport rutier, valabile maxim 3 ani. Directorul general al RATB a fost imputernicit sa negocieze si sa incheie contracte cu primariile din Ilfov pentru 52 de trasee. In baza noului tip de contract, autoritatea locala trebuie sa elibereze, pentru fiecare luna din durata contractului, bilete la ordin cu valoarea costurilor de transport ce se vor efectua. Documentul prevede o perioada de 15 zile ca termen de plata de la data facturarii sumei. In caz contrar, transportul poate fi suspendat pana la achitarea sumei respective, dar nu mai mult de 15 zile, cu 0,15% penalizari pe zi la suma datorata. Dupa aceasta perioada, in caz ca banii nu se achita, contractul poate fi reziliat de plin drept, fara nicio formalitate si fara interventia instantelor judecatoresti. La fel se procedeaza daca RATB nu isi indeplineste obligatiile. De asemenea, contractul poate fi denuntat unilateral de fiecare dintre parti, cu un preaviz de 30 de zile. Asa s-a intamplat in cazul liniilor 406 Lujerului-Chiajna si 408, 428 Bucuresti-Domnesti, la inceputul anului.
RATB acopera doar 7 trasee din 52
Reamintim ca, dupa desfiintarea, la 15 iunie 2010, a transportului preorasenesc de calatori – din cauza datoriilor acumulate de primariile ilfovene catre Regie -, au fost reluate din toamna anului trecut cursele pe 10 trasee: spre si de la Chiajna (406), Chitila (422), Domnesti (408), Teghes (428), Buftea (460), sat Zurbaua (421) Dragomiresti, satele Alunisu (431), Pruni (427) si Varteju (453) din comuna Mogosoaia si Otopeni (449). Dupa nici 4 luni, la inceputul lui ianuarie anul acesta, trei dintre primarii – Chiajna, Domnesti si Alunisu – s-au vazut in imposibilitatea de a mai aloca bani din buget pentru liniile preorasenesti. Astfel, RATB a desfiintat, incepand cu 1 ianuarie, linia 406 Lujerului – Chiajna, apoi din 14 ianuarie liniile 408 si 428 spre Domnesti, iar din 15 ianuarie linia 431, spre Alunisu.
Incepand cu 1 august, RATB a infiintat o noua linie preoraseneasca, 438, intre Bucuresti si Bragadiru. “Autobuzele circula de la terminalul Depoul Alexandria, pe sos. Alexandria, DN7, pana in Bragadiru. infiintarea acestui traseu s-a realizat in urma unui parteneriat incheiat intre RATB si Primaria Bragadiru”, ne-a precizat Adrian Crit.NTARE
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro
Foto: Jean-Mihai PALSU