Legea Transporturilor – marca MTI – Veni, vidi, vici

In ultimul moment, atunci cand multi au crezut ca nu va mai aparea, pachetul de ordonante privind transportul rutier a fost aprobat de Guvern. Consultarea patronatelor, mai mult de forma, a facut ca aparitia noilor acte normative sa fie privita cu ingrijorare.

Aparitia ordonantelor demonstreaza inca o data viteza cu care lucrurile se pot misca din punct de vedere legislativ, atunci cand exista vointa politica. Dupa mai bine de doi ani de discutii intense legate de necesitatea realizarii unei noi legi a transporturilor, din care ultimul an a fost dedicat cizelarii in Parlament a unui text de lege ce urma sa primeasca acordul tuturor partilor interesate, iata ca MTI a decis sa preia chestiunea pe cont propriu. Si precum in celebrul dicton latin (venit, vazut, invins) a infrant, practic fara lupta, orice opozitie, punand pe toata lumea in fata faptului implinit. „Ceea ce intuiam ca se va intampla in momentul in care a fost respins proiectul legii transporturilor in Comisia de Industrii si Servicii din Camera Deputatilor s-a si intamplat. Interesant este faptul ca, de-a lungul timpului, cele mai multe dintre reglementarile din transportul rutier au fost date prin ordonante de urgenta pe timpul verii“, a precizat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.

Lupta pentru noua lege a transporturilor nu s-a incheiat: urmeaza emiterea normelor si trecerea ordonantelor prin Parlament. Dar, dupa modul in care au aparut aceste acte normative, aparent MTI nu va avea nici o problema in a-si impune punctul de vedere si in etapele ce urmeaza, in actualul context politic. „Nu intelegem de ce atata graba pentru a promova un act normativ de o asemenea importanta, nu intelegem de ce a trebuit promovat prin Ordonanta de Urgenta in vacanta parlamentara, mai ales in conditiile in care in Parlament se afla deja o forma dezbatuta, care acoperea atat nevoile Statului, cat si pe cele ale pietei. Este un mare semn de intrebare si o lipsa de transparenta totala. Sub umbra implementarii regulamentelor europene, care nici macar nu au fost implementate corect, s-a ajuns la aceasta situatie, in care avem o lege a transporturilor care nu rezolva nimic din ceea ce ar fi trebuit sa rezolve. Este vorba despre un schelet, pe care vor trebui sa il imbrace normele, dar daca scheletul este prost, si normele vor fi la fel de proaste“, a declarat Augustin Hagiu, presedinte FORT.

ISCTR  intra  in actiune din 4 decembrie

Ordonanta privind infiintarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier, precum si Ordonanta privind transporturile rutiere au fost publicate in Monitorul Oficial nr. 625 din data de 2 septembrie. Astfel, ISCTR devine organismul tehnic permanent specializat al MTI desemnat sa asigure inspectia si controlul respectarii reglementarilor interne si internationale in domeniul transporturilor rutiere. Bugetul Inspectoratului va fi asigurat prin virarea lunara a 60% din cuantumul tarifelor incasate pentru serviciile prestate de catre ARR si 20% din incasarile RAR.

„S-au luat bani din bugetele RAR si ARR si acum bugetul ISCTR este de un miliard de RON. Intr-adevar, nu este treaba noastra de ce s-a facut asa, dar nu am vrea ca maine RAR-ul sa ne mareasca preturile serviciilor pentru ca le-a fost diminuat bugetul“, si-a exprimat ingrijorarea Vasile Stefanescu, presedinte COTAR.

Conducerea ISCTR este asigurata de catre un consiliu de conducere format din 5 persoane, al carui presedinte este inspectorul de stat sef. Cu totii sunt numiti si revocati de catre ministrul Transporturilor. Acesta este, de altfel, unul dintre punctele atacate de catre patronate, care au solicitat numirea conducerii Inspectoratului pe baza de examen. ISCTR va fi organizat in 8 inspectorate generale, conduse de cate un inspector sef teritorial, de asemenea numit de catre ministru.

Atributiile, regulamentul de organizare si functionare, precum si structura organizatorica a ISCTR se vor aproba prin hotarare de guvern in 60 de zile.

ISCTR isi va desfasura activitatea incepand cu data de 4 decembrie a acestui an.

Normele fac legea

Ordonanta privind transporturile rutiere – noua Lege a Transporturilor – va intra in vigoare tot pe 4 decembrie, iar la acea data OUG 109/2005 va fi abrogata.

Unul dintre aspectele interesante aduse de noua lege se refera la obligativitatea dotarii vehiculelor cu placute din care sa rezulte dimensiunile si masele maxime autorizate ale vehiculului, facilitand astfel controlul. Modelul si locul de aplicare a placutelor va fi stabilit prin norme, ce vor fi elaborate in 60 de zile. De altfel, foarte multe dintre prevederile noii legi a transporturilor urmeaza sa capete sens abia dupa aparitia normelor. „Aceasta lege nu este aplicabila, mai mult de 40 de articole din aceasta ordonanta fac trimitere la norme. Acesta a fost motivul pentru care s-a dat un aviz negativ ordonantei. Practic, nu aveai pentru ce sa faci propuneri si observatii si se poate intampla ca in stilul in care a aparut aceasta ordonanta sa apara si normele“, a declarat Radu Dinescu, secretar general UNTRR. In aceasta situatie, patronatele isi pun problema unor interese ascunse care stau in spatele grabei cu care au aparut ordonantele. „Interesul unora este mai presus de orice lege. Actul normativ care este in Parlament a fost discutat cu toate patronatele din domeniu, este 99% gata, dar se pare ca nu este pe placul unora care au alte interese. Sunt 45 de articole in ordonanta care sunt prevazute prin norme. Asta nu mai e lege. Inseamna ca noi, transportatorii, sa fim la mana politicului pentru ca in orice clipa normele se pot schimba, pe cand o lege e mai greu sa o schimbi. Acesta este si interesul, ca legea transporturilor sa fie la mana ministrului Transporturilor, indiferent cine este acesta“, a declarat Vasile Stefanescu, presedinte COTAR. Este evident faptul ca suntem in fata unei rupturi majore intre reprezentantii transportatorilor si ministerul de profil si se pune intrebarea de ce s-a ajuns la aceasta situatie. Piata de transport traverseaza un moment de cumpana, in care o lege neclara era ultimul lucru de care avea nevoie. Pe de alta parte, o noua lege a transporturilor a fost solicitata chiar de transportatori, iar daca MTI s-a hotarat in sfarsit sa dea curs dorintelor acestora, dupa mai bine de doi ani de promisiuni, este ciudat modul in care a actionat, starnind protestul tuturor patronatelor. „Noul act normativ, in loc sa asigure predictibilitate afacerilor, desfiinteaza aceasta idee, punand transportatorii in fata faptului implinit. Despre ce e vorba in aceasta lege, nimeni nu stie… Ce pregateste ca si cadru noua lege, iarasi nu se stie. In comisia de dialog social nu am avut nici un studiu de impact prezentat, nu am avut date statistice. Cei de la MTI sunt rupti de realitatea in care traim noi, transportatorii. Momentul ales este unul foarte bun pentru Minister si Guvern. In urmatoarele luni, isi creeaza un sistem de control care poate fi folosit oricand in lupta politica pentru alegerile care urmeaza“, a afirmat Augustin Hagiu, presedinte FORT.

Vasile Stefanescu, presedinte COTAR:

„Am cerut ca inspectorii sefi sa nu fie numiti politic, ci prin concurs, iar in Comisia de dialog s-a acceptat acest aspect, doar ca nu a mai fost prins si in ordonanta. Vom recurge la toate formele legale, vom ataca in instanta, vom cere in Parlament promovarea OG-ului care este acum in discutii si care trebuia sa reprezinte noua lege a transporturilor. Pana la urma, vom recurge si la miscari de protest. COTAR va avea o adunare generala pentru a discuta aceasta tema si, de asemenea, vom avea si o adunare comuna cu celelalte patronate.“

Augustin Hagiu, presedinte FORT:

„Modul in care au aparut ordonantele atesta faptul ca suntem desconsiderati total, ca nu exista nici un pic de interes pentru a realiza o legislatie unitara care sa acopere situatia de pe piata, legislatia europeana si nevoile operatorilor de transport si, cu siguranta, ne vom manifesta ca atare. Vom organiza proteste, dupa ce va avea loc o intalnire a asociatiilor patronale din domeniul transporturilor rutiere. In cadrul acesteia, vom stabili exact care va fi parcursul manifestatiilor si care vor fi etapele pe care le vom urma.“

Radu Dinescu, secretar general UNTRR:

„Vom supraveghea pas cu pas ce se va intampla si vom face toate demersurile vizavi de ceea ce inseamna posibilitati de modificare a legii. In paralel, vom pune pe masa un proiect UNTRR al legii transporturilor, care sa fie viabil si debordant de simplu. Ne vom intoarce la vointa politica sa vedem daca ea exista si daca se va dori sa se faca lucrurile extrem de simplu, de clar si transparent astfel incat agentul economic sa se concentreze pe ceea ce are el de facut in domeniul transportului si sa nu mai fie o prada pentru hatisul birocratic. Din pacate, inca din 2008, am tot trimis variante ale unei noi legi a transporturilor, dar nu s-a tinut cont de ele. Ministerul a avut suficient timp sa faca aceasta lege in cea mai buna varianta posibila, agreata de toti partenerii, si de autoritati si de asociatiile patronale. Oricum, nu ne-am pierdut speranta. Am avut niste discutii cu MTI si am stabilit ca, chiar daca nu se vor putea face modificari pana in 4 decembrie pe actualul act normativ, la inceputul anului viitor, cand va fi mai liniste, sa se faca o lege foarte buna si aplicabila.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.