Liberalizare și inovare

stock-photo--d-render-of-europe-map-with-countries-flags-173578820IRU a organizat la Bruxelles, la începutul lunii martie, un eveniment dedicat Transportului rutier de persoane în Uniunea Europeană, având ca temă „Autobuzele & Autocarele la răscruce: Liberalizarea Transportului național de persoane pe distanțe lungi și Inovarea“.

În 2015, Comisia Europeană a anunțat începerea unui proces de revizuire a Regulamentului 1073/2009 privind regulile comune de acces la piața europeană de autobuze și autocare, demers legislativ inclus în pachetul rutier, cuprinzând o serie de inițiative legislative și nelegislative privind transportul rutier comercial, care urmează să fie luate în perioada 2016-2017.

În cadrul evenimentului, s-a precizat faptul că CE urmărește revizuirea Regulamentului 1073/2009 – principalele probleme fiind legate de competiția neloială cu alte moduri și între țări (diferite regimuri de piață și diferite implementări).

IRU susține simplificarea și clarificarea procedurilor de autorizare și criteriilor prevăzute de Regulamentul 1073/2009 privind procedura obținerii autorizațiilor pentru serviciile internaționale și operațiunile de cabotaj în cadrul liniilor regulate.

Un alt subiect dezbătut a fost relația între serviciile furnizate pe principii de piață și cele furnizate prin contracte de servicii publice, respectiv relația între Regulamentul 1073/2009 și Regulamentul 1370/2007 – controlul și documentele de control, precum și accesul la infrastructurile terminalelor (stații autocare și terminale multimodale).

Alte probleme avute în vedere vizează domenii precum: fiscalitate – TVA, taxe vamale; regulile privind timpii de conducere și de odihnă; infrastructura; acces orașe și zone cu emisii reduse; povara administrativă; accesul la sisteme integrate de informare, ticketing și rezervări pe principii transparente și nediscriminatorii pentru companiile de autobuze și autocare.

Asociația operatorilor de transport persoane din Germania (BDO) a semnalat problema întoarcerii acasă a șoferilor (propunere draft a guvernului german), care afectează operatorii germani de transport persoane.

Directiva privind Pachetele de călătorii, vacanțe și turistice nr. 2302/2015 a intrat în vigoare la 31.12.2015, iar Statele Membre trebuie să o transpună până la 01.01.2018.
În general, IRU consideră că această directivă este pozitivă pentru industria de autobuze și autocare prin faptul că extinde cadrul de aplicare la noi actori pe piață, stabilind un echilibru corect între drepturile călătorilor și nevoile industriei turistice, ca și între responsabilitățile organizatorilor și cele ale furnizorilor de servicii.

Experiențe privind liberalizarea

Asociațiile profesionale de transport persoane din Suedia și Germania au prezentat experiența națională privind liberalizarea transporturilor de persoane, iar IRU va pregăti un material strategic pe această temă.

UNTRR a menționat că a solicitat Ministerului de resort din România liberalizarea transportului rutier național de persoane prin reguli, și nu prin haos, începând cu 2018, în locul următoarei licitații, urmând modelul statelor europene care și-au liberalizat piața națională de transport rutier de persoane. De asemenea, UNTRR a menționat că în România nu se aplică prevederile Regulamentului (CE) nr. 1370/2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători, solicitând sprijinul IRU în realizarea unei intervenții la Comisia Europeană pentru clarificarea acestei situații.

Piața transportului de persoane cunoaște o revoluție în mai multe State Membre UE și în întreaga lume, datorită liberalizării piețelor naționale de transport cu autocare pe distanțe lungi și apariției de noi jucători inovativi. În acest context, în cadrul Forumului IRU, au fost realizate prezentări referitoare la experiența modelului german privind liberalizarea, oportunitățile recentei liberalizări a pieței franceze, studiul pieței italiene de transport persoane la un an după liberalizare și perspectiva Comisiei Europene. De asemenea, Vicepreședintele grupului Eurolines a prezentat perspectiva unui operator global.

Inovarea, impact asupra industriei tradiționale și pasagerilor

Participanții la Forum au dezbătut progresele recente și viitoare ale pieței în domeniul tehnologiilor relevante pentru sector. Printre vorbitori s-au numărat economiști, furnizori de servicii de mobilitate, pionieri ai pieței și inovatori globali care au analizat tendințele recente ale pieței și revoluția digitală ce determină industria să reconsidere inovarea și modul de furnizare a serviciilor de mobilitate către clienți. Au fost prezentate modelele companiilor CheckMyBus, Blablacar, Bridj și Busbud.

Prezentările din cadrul evenimentului urmează să fie publicate de IRU/UNTRR.

Având în vedere diferitele implementări naționale care trebuie respectate de operatorii de transport rutier internațional, UNTRR a solicitat CE să asigure transparența reglementărilor naționale prin stabilirea unei platforme online în care Statele Membre UE să aibă obligația să publice toate reglementările naționale și obligațiile aplicabile operatorilor de transport rutier străini, în limba engleză și în celelalte limbi oficiale ale UE.

Roxana ILIE
Responsabil reprezentare și informare UNTRR

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.