Licente de traseu la cerere?

Cum va arata transportul regulat de persoane in trafic national dupa 2013? Lucrurile incep sa prinda contur, insa, deocamdata, nu s-a stabilit o varianta sigura. In cadrul MTI, este luata din ce in ce mai des in calcul varianta eliberarii licentelor de traseu la cerere.

In timp ce atentia transportatorilor a fost atrasa catre amendamentele aduse in Camera Deputatilor la OUG 109/2005, in cadrul Ministerului Transporturilor si infrastructurii (MTI) se lucreaza la o alta varianta de lege unica. Pana in acest moment, nu s-a luat o decizie clara privind ce se va intampla dupa 2013 cu transportul regulat de persoane in trafic national, dar exista mai multe scenarii luate in calcul. „Transportul de persoane este reglementat pana in 2013 de programul actual de transport. Pentru viitor, exista doua variante. Prima mentine acest program de transport, dar are anumite dificultati de a plicare. Cealalta varianta presupune  adoptarea, asa cum se intampla in cazul transportului international de persoane, a unui acces la cerere“, a aratat Sorin Sirbu, director general Directia Transport Rutier din cadrul MTI.

La fel ca la transportul international

Schimbarile legislative nationale trebuie sa ia insa in calcul si regulamentele europene. „Comuni tatea europeana are posibilitatea sa isi protejeze transportul prin servicii publice de transport, printr-un regulament dedicat. Dar serviciile publice sunt acele servicii de transport care nu se pot efectua in conditii de profitabilitate“, a explicat Sorin Sirbu, mentionand ca, in prezent, cea mai mare parte a traseelor nationale nu se incadreaza in aceasta categorie. El a subliniat ca ar fi de dorit o simplificare a accesului la piata de transport national de persoane prin servicii regulate. „Din punctul meu de vedere, a doua abordare, unde accesul la trasee s-ar face la cerere, este mai simpla si ar presupune anumite criterii privind distanta dintre plecari si numarul de km dintre statii. Am inclina ca, dupa 2013, sa mergem pe o varianta mult mai simpla decat pana acum. La ora actuala, sunt emise licente de traseu, dar sunt unele trasee care nu se executa si nu vedem de ce sa privam cetatenii de posibilitatea de transport. Unul dintre scenarii este ca operatorii care detin acum licente de traseu sa ramana pe loc, dupa care, in functie de solicitare, se va permite accesul si altor operatori de transport pe traseele respective. Un exemplu este legislatia de dinainte de 2000, cand transportul in tern era conditionat de o frecventa de 30 de minute. In rest, nu erau alte conditii“, a precizat Sorin Sirbu. Vor exista, totusi, anumite parghii pentru a evita concurenta neloiala. „Trebuie mentinut un echilibru intre cerere si oferta, in paralel cu responsabilizarea transportatorului. Daca transportatorul migreaza atunci cand vrea el de la un traseu la altul, nu face decat sa concureze neloial alt operator care si-a format o cursa. De aceea trebuie sa eliminam aceasta posibilitate de mi grare cu responsabilizarea clara a operatorului de transport, mergand pana la retragerea totala a dreptului de a mai opera pe transport rutier de persoane“, a explicat directorul DTR. Exista si alte regulamente europene care vor deveni obligatorii si de care o noua legislatie nationala ar trebui sa tina cont.

„Mai avem, de asemenea, de implementat si regulamentul privind drepturile pasagerului. El intra in vigoare peste 2 ani, dar anumite prevederi, care presupun responsabilizarea vizavi de efectuarea cursei, sunt majore. Nu poti sa renunti la o cursa cum vrei tu. Esti obligat sa anunti pasagerii cand nu o faci, sa acoperi anumite daune“, a spus directorul general DTR.

SORIN SIRBU, director general DTR-MTI:

„Stabilirea programului de transport reprezinta o problema a autoritatilor, care trebuie sa tina cont de fluxurile de calatori. In privinta autovehiculelor, cel mai bine stie transportatorul sa isi dimensioneze flota. Acordarea la cerere a traseelor ar presupune un acces mai larg, dar cu conditii ferme de indeplinit.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.