Pentru 2025, producătorul de camioane a pregătit un vehicul diesel ce beneficiază, printre altele, de o nouă transmisie PowerLion, ce vine cu emisii mai mici de CO2 și cu o economie de combustibil de până la 4%.
Noutățile MY2025
Pe scurt, camionul model 2025 vine cu o eficiență sporită și un nivel crescut de confort în timpul condusului. Dintre noutăți, amintim noul motor D30, transmisia PowerLion, de asemenea, o nouă aerodinamică optimizată și frâne noi. Totodată, vehiculul se bucură de o configurație simplificată și de programare over-the-air a funcțiilor. Și confortul șoferului a fost îmbunătățit, acesta beneficiind de o izolație fonică mai bună, noi funcții de afișare și de o paletă nouă de culori pentru interior.
Una dintre cele mai importante inovații, reducerea consumului de combustibil cu până la 4%, este posibilă grație noului motor D30 PowerLion și al noii aerodinamici, oferind un potențial de economisire dublu (având în vedere clasificarea taxelor bazate pe CO2, aflate în vigoare în Germania, Austria și Danemarca, de la 1 ianuarie 2024).
Noul motor D30
Propulsorul, complet nou dezvoltat, aduce o eficiență maximă de peste 50% și cel mai bun consum de combustibil din clasa sa și beneficiază de experiența inginerească combinată a TRATON Group. D30 va înlocui motoarele D26 și D15, disponibile, anterior, la capetele tractor MAN 4×2, de înălțimi normale și joase. D30 este disponibil în 6 versiuni de putere, de la 380, la 560 CP (2.100-2.800 Nm). Noul motor diesel este oferit doar alături de cutia de viteze MAN TipMatic 14. Opțiunile exclusive pentru transmisia D30 PowerLion includ frâna de motor CRB (Compression Release Brake) de înaltă performanță (până la 355 kW), Retarderul 47 (cu o forță de frânare de până la 4.700 Nm), precum și un portofoliu extins de prize de putere, pe partea de motor și transmisie.
Transmisia inteligentă TipMatic 14
Noua cutie de viteze MAN TipMatic 14 urmează să înlocuiască, în viitor, cutia TipMatic 12, prezentă pe toate camioanele grele. Noua cutie este cu aproape 60 kg mai ușoară decât cea anterioară. TipMatic are 14 trepte înainte și două trepte înapoi, cu șase trepte înapoi suplimentare, care pot fi activate over-the-air, prin MAN Now. Controlat de software, sistemul determină strategia optimă de pornire și schimbare, în combinație cu detectarea sarcinii și înclinării. Funcția SmartShifting permite schimbări deosebit de rapide ale treptelor de viteză, cu întreruperi minime ale forței de tracțiune, crescând, astfel, eficiența. Un alt plus important, ce aduce potențiale economii de combustibil, pe lângă sistemul MAN EfficientCruise GPS și funcția Predictive Drive, este „virarea” de la design-ul Direct Drive spre o cutie de viteze overdrive.
Frâne noi și aerodinamică optimizată
Noul sistem de frânare are pierderi de frecare mai reduse, pentru variantele de camioane cu GVW de 18 tone sau peste. Discurile ventilate interne ale sistemului de frânare pneumatic asigură o disipare optimă a căldurii, pentru o performanță de frânare ridicată. La noul sistem, plăcuțele de frână sunt apăsate, automat, din nou, de discul de frână, cu ajutorul elementelor de arc, după eliberarea frânei, astfel încât să nu fie generat un cuplu de șlefuire rezidual. Acest lucru reduce și mai mult uzura, zgomotul și consumul de combustibil.
Buzele de cauciuc ale noului șasiu al versiunilor TGX și TGS, amplasate pe laterale, reduc turbulența și rezistența aerului și, în consecință, consumul de combustibil. Noul panou aerodinamic din fața axei frontale îmbunătățește, de asemenea, fluxul de aer pentru TGX-uri. La vehiculele fără panou sub caroserie, buza extinsă a spoilerului frontal asigură un flux mai bun de aer în jurul caroseriei. Opțional este disponibilă și o nouă protecție pentru radiator.
MAN MY20205 PowerLine D30 este disponibil pentru comandă, cu livrare începând cu trimestrul al doilea al anului 2025.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro