MAN Lion’s City 18 E: Electric și la 18 metri

Mai mare, mai puternic și mai eficient: MAN Lion’s City 18 E completează gama de autobuze electrice și pentru traseele cu flux ridicat de pasageri.

Cu o lungime de 18 metri, autobuzul electric articulat poate duce până la 120 de pasageri, în siguranță, confort și fără a produce emisii la nivel local. Primele autobuze demo vor fi prezente pe străzile din Barcelona și Köln în a doua jumătate a anului 2020.

Cele două motoare electrice centrale și două punți motoare îmbunătățesc stabilitatea la volan și, astfel, siguranța.

Atât noul autobuz articulat, cât și varianta autobuzului solo impresionează cu o autonomie ridicată, de 200 km (și până la 270 km în condiții favorabile), pe întreaga durată de viață a bateriei.

Ca parte a foii de parcurs pentru trecerea la e-mobilitate, MAN Truck & Bus trimite o flotă de e-autobuze demo către clienții din cinci țări europene, în acest an. Flota cuprinde 15 vehicule pentru testare, care vor fi utilizate ca parte a operațiunilor zilnice. Acest program de testare include operarea în condiții reale cu noul MAN Lion’s City 18 E, care va fi prezent pe străzile din Barcelona și Köln, ca parte a serviciilor de transport regulat din aceste orașe. Vânzările noului autobuz articulat electric au început din aprilie.

Rudi Kuchta

„Cu o lungime de 18 metri, MAN Lion’s City 18 E este alegerea perfectă pentru orice companie care caută un autobuz urban electric, adică unul care nu produce emisii pe plan local, cu spațiu pentru mulți pasageri”, a subliniat Rudi Kuchta, șef al Business Unit Bus la MAN Truck & Bus.

Puternic și sigur

Două motoare electrice centrale, pe a doua și a treia punte, conferă autobuzului puterea de care are nevoie pentru traficul din oraș. Spre deosebire de motoarele electrice poziționate aproape de butucii roților, aceste modele sunt mai ușor de accesat și au un design mai simplu. Ca atare, operatorii de transport au de câștigat, atunci când vine vorba de lucrări de întreținere și costul total de proprietate (TCO).

Cele două axe motoare sunt sincronizate electronic și ajută, de asemenea, la îmbunătățirea manipulării autovehiculului articulat, întrucât cresc stabilitatea în mers și siguranța în viraje. Mai mult decât atât, autobuzul articulat vine cu un sistem de control anti-forfecare și un sistem de control al unghiului, care îmbunătățesc în continuare stabilitatea la volan. Astfel, situațiile critice de tip „jackknifing” pot fi prevenite, în timp ce cuplul de antrenare poate fi distribuit selectiv pe cele două axe motoare, în conformitate cu situația întâlnită.

Eficient și cu autonomie ridicată

În plus, cele două punți motoare cresc energia maximă recuperată la frânare. „Nivelul mai ridicat de recuperare înseamnă că autobuzul electric articulat este întotdeauna extrem de eficient, indiferent de stilul de conducere al șoferului sau de topografie”, a comentat Rudi Kuchta. În cazul MAN Lion’s City 18 E, propulsia complet electrică produce între 320 kW și maxim 480 kW.

Energia provine de la bateriile modulare având 640 kWh capacitate instalată. Aici, MAN se bazează pe tehnologia complet dezvoltată cu celule de baterii litiu-ion (NMC). Bateriile au un sistem inteligent de gestionare a temperaturii, care a fost optimizat pentru utilizarea la autobuzele urbane. Acest sistem se asigură că bateriile sunt mereu disponibile, indiferent de perioada anului. Ca urmare, MAN Lion’s City 18 E impresionează cu o autonomie de 200 km (și până la 270 km în condiții favorabile) pe toată durata de viață a bateriilor.

Există un număr de opt baterii, care sunt amplasate pe acoperișul autobuzului articulat. Acest lucru este avantajos, deoarece înseamnă că bateriile sunt situate departe de partea din spate a vehiculului, o zonă cu un risc mai mare de coliziune. De asemenea, bateriile sunt, astfel, mai ușor de accesat în service. Bateriile sunt încărcate la garaj, printr-un conector de sistem de încărcare combinată (CCS). Cu o putere medie de încărcare de 100 kW și o putere maximă de până la 150 kW, autobuzul articulat poate fi încărcat complet în mai puțin de patru ore.

Design premiat

Utilizarea unui sistem electric de tracțiune a adus beneficii și pentru interiorul vehiculului, deoarece tunelul motorului a fost eliminat. Acest lucru a oferit producătorului o mulțime de posibilități pentru a optimiza partea din spate a vehiculului. „Și au profitat din plin de acest lucru, oferind o iluminare mai plăcută și patru scaune suplimentare în spate.

Aceste caracteristici apar deja în versiunea autobuzului solo de 12 metri și sunt foarte apreciate de clienții noștri. În autobuzul articulat electric, acestea îmbunătățesc și mai mult nivelul de confort și oferă o atmosferă mai plăcută în interior”, a explicat Rudi Kuchta. Versiunea de 18 metri a Lion’s City E poate transporta până la 120 de pasageri. Iar masa nu reprezintă o problemă pentru noul autobuz electric MAN, deoarece utilizarea motorizării alternative permite o masă totală admisă mai mare, de până la 30 de tone.

Cu toate acestea, designul interior și caracteristicile tehnice nu sunt în niciun caz tot ceea ce are de oferit autobuzul complet electric MAN Lion’s City E. Designul său exterior asigură, de asemenea, o figură plăcută în traficul urban. Autobuzul se mândrește cu un design sofisticat, contemporan, „smart edge”, adăugând un nou stil dinamic.

De altfel, iF (International Forum Design) a acordat autobuzului MAN electric iF Gold Award în categoria „Automobile/Vehicule/Biciclete”, anul acesta. „MAN Lion’s City E completează gama de autobuze urbane, ca o versiune fără emisii și un design premiat. Odată cu lansarea versiunii de 18 metri, suntem încântați să putem oferi tuturor operatorilor de transport și autorităților orașelor un vehicul extrem de eficient pentru rutele cu nivel ridicat al traficului, cu un design de prim rang, care să se potrivească mediului urban”, a adăugat Rudi Kuchta.

Foaie de parcurs pentru e-mobilitate

În decembrie 2019, MAN Truck & Bus a livrat primele două autobuze electrice de 12 metri operatorilor de transport Hamburger Hochbahn AG și Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH, pentru utilizare zilnică, în orașul port din nordul Germaniei. În acest an, alte 13 vehicule demo vor fi implementate în activități de zi cu zi ca parte a foii de parcurs a e-mobilității.

Pe parcursul anului 2020, flota demo de 15 autobuze electrice va opera, apoi, pentru clienți din cinci țări europene (Germania, Spania, Luxemburg, Belgia, Franța). În cadrul acestui program de testare, MAN va înmâna și autobuzul electric de 18 metri operatorilor de transport Kölner Verkehrs-Betriebe AG (KVB) din Köln și Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) în Spania.

Primele autobuze MAN Lion’s City E de 12 metri – versiunea solo – vor fi livrate clienților în trimestrul IV al anului 2020. Lion’s City E complet electric în versiunea articulată va urma aproximativ șase luni mai târziu și ar trebui să intre în producția de serie în prima jumătate a anului 2021.

Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.