MAN TRUCK & BUS: Pregătit pentru viitor

Având o gamă completă de vehicule, de la microbuze la autobuze articulate, de la transport urban la cel turistic, MAN Truck & Bus poate răspunde tuturor solicitărilor pieței, având inclusiv soluții ecologice, precum propulsia electrică sau cea pe gaz.

Allianz Arena din München a fost locul ales de producătorul german pentru evenimentul ce a marcat repetiția generală înainte de Busworld Europe 2019, ce se va desfășura la Bruxelles.

Transportul urban în era electrică

Autobuzul electric de 12 m ce face parte din familia Lion’s City nu va lipsi din standul MAN. Acest model, cu un design atrăgător și modern, oferă o configurație cu 35 de scaune. Lipsa compartimentului dedicat, în mod tradițional, motorului diesel și poziționarea bateriilor pe acoperiș a asigurat amplasarea a patru scaune suplimentare.

Lion’s City E dezvoltă o putere între 160 kW și maximum 270 kW, asigurând o autonomie de 200 km, ce poate fi majorată la 270 km, în condiții bune de exploatare. În toamna acestui an, vor începe testele în condiții reale de exploatare, autobuzul urmând să fie utilizat în Hamburg.

Am putut conduce Lion’s City E și am apreciat performanțele specifice vehiculelor electrice, alături de un design cu adevărat reușit, atât la exterior cât și la interior.

Produsul a ajuns în faza ultimelor retușuri înainte de intrarea în producția de serie, care se va întâmpla anul viitor.

Alături de soluția electrică, MAN oferă pentru transportul urban motorizări diesel și CNG (gaz natural comprimat), precum și variante hibrid.

De altfel, am putut admira și noul Lion’s City 19 EfficientHybrid, autobuz urban articulat, având o lungime de 18,75 metri. Motorul de echipează autovehiculul dezvoltă 360 CP și se încadrează în normele Euro 6 Step D.

Echiparea cu soluția MAN EfficientHybrid asigură o îmbunătățire a costurilor de operare și, de asemenea, emisii mai reduse. Funcția stop-start duce la reducerea către zero a zgomotului, precum și a emisiilor poluante, atunci când autobuzul se oprește.

Lion’s City 19 pune accent și pe siguranță. Astfel, autobuzul este echipat cu un sistem de asistență în viraje, ce detectează pietonii. Camerele din față și părțile laterale monitorizează automat traficul, iar șoferul este alertat atât vizual, cât și acustic, în cazul pericolului de accident. Sistemul funcționează în cazul riscurilor de coliziune atât pentru partea frontală, cât și cele laterale (în viraje). Pe lângă pietoni, sistemul detectează bicicliști și motocicliști.

Pe viitor, soluția va deveni disponibilă pentru toate autobuzele MAN.

Un interurban economic

MAN Lion’s Intercity a fost gândit ca soluția optimă pentru transportul elevilor și operarea pe curse interurbane. Capacitatea de transport este de până la 53 de scaune, iar constructorul german a echipat autovehiculul cu un nou motor, D1556 LOH.

Modelul expus la Busworld va avea 360 CP, alte puteri disponibile pentru acest model fiind 280 și 330 CP. Cutia de viteze automată este MAN TipMatic, cu 12 trepte și strategia MAN de schimbare eficientă a treptelor. Astfel, Lion’s Intercity nu oferă doar o experiență remarcabilă pentru șofer, ci asigură și un consum redus de carburant.

MAN Lion’s Coach – confort și siguranță la cel mai înalt nivel 

Curse pe distanțe lungi, trasee turistice, sau chiar transporturi VIP, MAN Lion’s Coach este autocarul complet. Un interior confortabil și funcțional pentru pasageri, un post de conducere ergonomic și un autovehicul sigur, răspunzând prompt și predictibil la comenzi, spațiu mare pentru bagaje… nu este de mirare aprecierea de care se bucură acest autocar.

MAN Lion’s Coach este preferat de numeroase echipe sportive

De altfel, acest model a fost ales și de prestigioase echipe de fotbal, precum FC Bayern München și Paris Saint-Germain, iar din primăvara acestui an, echipa națională a Germaniei se deplasează, de asemenea, cu acest autocar. Sigur, interiorul a fost special modificat pentru aceste echipe, iar în cadrul evenimentului am putut călători cu autocarul echipei naționale de fotbal a Germaniei.

Confortul oferit de fotoliile speciale și dotările de lux ale autocarului erau firești. Ceea ce a atras atenția a fost funcționalitatea țintită. Astfel, jucătorii se pot odihni, pot avea discuții în grupuri restrânse sau pot avea veritabile ședințe… și de ce nu, în cazul unei victorii, pot da petreceri, transformând autocarul într-un miniclub.

În cadrul expoziției, vizitatorii vor putea admira un Lion’s Coach C, de 13 metri lungime și 48 de scaune, lift pentru scaunele rulante și două spații special concepute pentru acestea. Având două punți, autocarul asigură raportul optim între capacitatea de transport (număr pasageri și spațiu bagaje) și eficiența exploatării. Motorul D2676 LOH ce echipează acest model dezvoltă 470 CP și un cuplu maxim de 2.400 Nm. Chiar și încărcat, autovehiculul pare un fulg pentru acest motor. Cutia de viteze automată, cu 12 trepte, este MAN TipMatic Coach.

Lumea Neoplan

Constructorul german și-a dorit nu doar să prezinte autocare la Busworld, ci și ce reprezintă acestea. Astfel, printre modelele expuse se va număra un Tourliner L, special modificat pentru a asigura transportul celebrei formații de muzică „The World of Hans Zimmer”. De altfel, vizitatorii se vor putea bucura de reprezentații ale acestei formații. În timpul evenimentului, ne-am bucurat, la rândul nostru, de interpretarea live a unei bine cunoscute melodii – tema principală a filmului „Pirații din Caraibe”.

La interior, Tourliner a fost conceput ca un spațiu tip birouri, pentru a combina confortul călătoriei cu utilitatea (posibilitatea de a lucra). Experiența pasagerilor este una deosebită, asigurată de fotoliile VIP amplasate într-o configurație 2+1, luminile ambientale, Wi-Fi, prize de 230 v și USB și două mese. Autocarul proiectat de Bus Modification Center asigură transportul a 35 de pasageri.

Tourliner este echipat cu un motor D26, ce dezvoltă 470 CP și un cuplu maxim de 2.400 Nm, și cu o cutie de viteze automată MAN TipMatic Coach.

De la această expoziție nu putea lipsi nici spectaculosul Neoplan Skyliner, luxosul autocar supraetajat. Scara din față, pentru acces la etaj, a fost amplasată pe partea dreaptă și, astfel, fluxul călătorilor s-a îmbunătățit, fiind, de asemenea, crescut numărul scaunelor – nu mai puțin de 76 de pasageri. Autocarul este echipat cu un motor de 510 CP, D2676 LOH, având un cuplu maxim de 2.600 Nm. Cutia de viteze este, bineînțeles, automată, cu 12 trepte, MAN TipMatic Coach.

Autocarul este echipat cu sistemul OptiView, ce înlocuiește oglinzile laterale cu camere și display-uri. Sistemul va deveni disponibil pentru toate modelele Neoplan începând cu 2020.

Am putut testa acest sistem în timpul evenimentului și este evident că oferă avantaje față de oglinzile clasice, în materie de vizibilitate și, implicit, siguranță. Șoferii vor avea o imagine mai clară asupra zonelor limitrofe autocarului, indiferent de lumina de afară.

În plus, este redus efectul unor fenomene precum aburirea, depunerea mizeriei sau strălucirea soarelui. Iar profilul mai redus al camerelor scade riscul lovire, față de oglinzile clasice. Nu lipsesc nici sistemele noi de siguranță: asistență la viraje cu recunoașterea pietonilor, recunoașterea semnelor de circulație și afișarea limitelor de viteză.

2 premiere pentru microbuze

În cadrul Busworld, MAN va expune în premieră două modele de microbuze. Este vorba despre MAN eTGE Combi și MAN TGE City.

MAN eTGE Combi oferă o capacitate de 8 pasageri și este primul microbuz electric produs de constructorul german, având la bază modelul de serie eTGE.

Bateriile sunt amplasate sub podeaua ce a fost ușor ridicată, vehiculul fiind destinat zonelor unde menținerea unui nivel scăzut al zgomotului și emisiile zero sunt apreciate – centre urbane, stațiuni turistice etc. Teoretic, acest microbuz ar putea atinge o rază de 173 km, fără a fi necesară realimentarea.

Modelul MAN TGE City are, de asemenea, la bază TGE (van-ul). Podeaua coborâtă și ușile special concepute oferă TGE City o mare varietate de posibilități în ceea ce privește amenajarea interioară – scaune fixe sau rabatabile, zonă de stat în picioare, spațiu pentru scaune cu rotile etc.

Digitalizarea este aici

Începând cu această toamnă, toate autovehiculele MAN și Neoplan vor fi dotate cu RIO Box în versiunea standard. Astfel, MAN asigură fundația pentru utilizarea serviciilor digitale MAN DigitalServices și RIO, iar transportatorii vor putea urmări și optimiza costurile de operare.

Sistemul OptiView va deveni disponibil pentru toate modelele Neoplan începând cu 2020.

Radu BORCESCU

München, GERMANIA

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.