Manipulăm tahograful?

Este o întrebare care, într-un anumit context, pare, chiar, legitimă. Mai ales atunci când concurența (sau un alt șofer), îți râde în față, pentru că poate să își adapteze programul de condus și odihnă, pentru a reduce timpii alocați unei curse. Estimări făcute, la începutul acestui an, la nivel european, indicau că numărul aparatelor tahograf manipulate ajunge la 40% din total. Și totuși…

Manipularea tahografului poate fi realizată prin metode foarte simple, precum magnetul, condusul fără a utiliza cartela, sau utilizând cartela altei persoane, dar ajunge să implice, astăzi, dispozitive extrem de complexe.

Odată cu introducerea celei de-a doua versiuni a tahografului digital și a celui inteligent (SMART – care va deveni obligatoriu, în cazul vehiculelor noi, din 2019), s-au găsit metode de manipulare a impulsorului (prin magnet și telecomandă).

Reprezentanții Euro Controle Route (organizația inspectoratelor europene de control în transportul rutier) atrăgeau atenția, în cadrul unui comunicat, emis în urma unei reuniuni ținute la Varșovia, că inspectoratele naționale trebuie să țină pasul cu lumea manipulării tahografului, care evoluează rapid.

Este motivul pentru care descoperirile care se fac la nivel național sunt transmise la nivel european. Manipularea, în interior, a unității tahograf, a impulsorului și fraudarea sistemului CANbus generează îngrijorări la nivel european, realizându-se schimburi de experiență în domeniu.

Grup de lucru cu poliția rutieră

Iar pentru ca informația să fie utilizată la adevărata sa valoare, ECR și TISPOL (organizația inspectoratelor de poliție rutieră din Europa) au format un grup de lucru care se concentrează pe utilizarea frauduloasă și manipularea tahografelor, reunind cele mai recente manipulări din Europa și schimbând informațiile și cele mai bune practici către membrii TISPOL și ECR.

Exemple identificate în timpul controlului

Trebuie menționat că, încă din 2016, TISPOL anunța, pe site-ul organizației, că serviciile de trafic rutier olandez și belgian înregistrează un număr tot mai mare de manipulări foarte rafinate, din punct de vedere tehnologic, atrăgând atenția că natura lor certifică faptul că în realizare sunt implicați experți în domeniul tehnicii.

Iată câteva exemple de manipulări detectate încă din 2016. Vehicul polonez: instalarea unui așa-zis „troian” în sistem, care manipulează generatorul standard de impulsuri, în transmiterea semnalului de viteză către tahograf, prevenind raportul.

Vehicul lituanian: instalarea un „dummy” – un al doilea generator de impulsuri – operabil prin telecomandă. În decursul unei perioade de șapte săptămâni, au fost detectate manipulări în patru vehicule ale aceleiași companii.

Vehicul portughez: vehiculul a fost, de asemenea, echipat cu un al doilea generator de impulsuri, care a fost activat prin intermediul CANbus. Pe parcursul inspecției, s-a constatat că șoferul păstra un jurnal scris al kilometrilor reali. Diferența dintre kilometrajul înregistrat de tahograf și kilometrii reali depășea 22.700 km.

Vehicul românesc: generator de impulsuri manipulate („troian” inclus în generatorul de impulsuri), activat prin telecomandă. Ofițerii olandezi au controlat, pe autostrada A4, un camion condus de un echipaj, identificând o perioadă de 14 ore de odihnă, înregistrată în timp ce vehiculul rula.

După ce au încercat să conducă inspectorii pe o pistă falsă, șoferii au prezentat telecomanda. În plus, pe bord, se afla un buton, care trebuia activat, pentru a face dispozitivul de manipulare să funcționeze corect.

Inspectorii au preluat vehiculul, pentru a identifica, direct la service-ul producătorului camionului, cum a fost realizat dispozitivul de manipulare și unde era amplasat. Trei ore mai târziu, au aflat că, în cablajul din interiorul stâlpului A, de pe partea pasagerului, era introdus un cip (receptor) cu care comunica telecomanda, întrerupând semnalul de viteză la tahograf. Modul de funcționare este unul similar magnetului.

„Atunci când se utilizează un magnet, sau acest cip, se generează un cod de eroare în sistemul de management al motorului. Codul de eroare apare pentru că tahograful indică repausul, în timp ce sistemul ABS indică deplasarea. Prin acționarea comutatorului pe bord, însă, ABS-ul a fost deconectat, situație în care atât sistemul ABS, cât și tahograful, indicau și înregistrau că vehiculul nu se mișcă. Codul de eroare nu mai era generat, în acest context. Mecanicul care a evaluat camionul mi-a spus că aceasta se numește metoda maghiară”, preciza polițistul olandez citat în comunicatul TISPOL.

Experiența inspectorului contează

Potrivit reprezentanților ISCTR, chiar dacă metodele de manipulare a tahografului sunt extrem de sofisticate, experiența celui care realizează verificările, bunele practici care, așa cum precizam, sunt împărtășite între autorități, precum și datele furnizate prin intermediul programului TachoScan, utilizat de autoritatea română (dar și de alte inspectorate europene), pot duce la concluzii corecte.

Sunt luate în calcul inclusiv numărul de kilometri parcurși și distanța scursă între punctul de plecare și punctul unde are loc controlul. Iar, atunci când frauda este identificată, amenzile sunt mari și merg, în România, până la 12.000 de lei, fiind aplicate firmei sau șoferului. Din păcate, legislația românească nu este clară privind situațiile în care sancțiunile vizează conducătorul auto, sau compania.

Profesioniștii spun că nu merită…

La redacție, am primit atât plângeri din partea șoferilor, care susțin că sunt obligați de patron să manipuleze tahograful, cât și din partea unor patroni, care afirmă că au identificat șoferi care au montat „maimuțe”, pentru a-și stabili singuri perioadele de odihnă sau de condus (mai ales în timpul nopții).

Iar, în Ungaria, nu durează mai mult de două ore o astfel de implementare! Totuși, inclusiv șoferii vechi susțin că manipularea tahografului este, în final, identificată, în timpul controlului.

De aceea, este indicat să eviți astfel de practici. Mai ales atunci când amenzile pot ajunge, de exemplu, în Franța, la 30.000 de euro și un an de închisoare. În final, vă propun un moment de reflecție.

Manipularea tahografului se sancționează, în România, cu o amendă cuprinsă între la 9.000 și 12.000 de lei (iar în alte state europene sumele sunt mai mari); depășirea cu până la 0,5 ore a duratei maxime de conducere neîntreruptă este încadrată, însă, la încălcări minore și sancționată cu o sumă cuprinsă între 250 și 500 de lei.

Jocul cu moartea pe șosea

Sindicatul austriac VIDA, care reprezintă inclusiv șoferii profesioniști, atrăgea atenția, la începutul acestui an, cu privire la riscurile privind siguranța rutieră, pe care manipularea tahografului le poate atrage după sine. Oboseala reprezintă una dintre principalele cauze ale accidentelor produse pe șosele.

În plus, inspectorul superior Horst Meixner, de la Departamentul de Transport Rutier Burgenland, atrăgea atenția că, atunci când se operează asupra tahografului, au de suferit inclusiv sistemele ABS, ASR și EBS, verificările realizate pe piste specializate relevând faptul că un vehicul aflat în mers, în timp ce tahograful înregistrează o pauză completă, se comportă altfel decât unul asupra căruia nu s-a umblat.

Prin intermediul unui eveniment, denumit „Jocul cu moartea pe șoselele noastre”, sindicatul VIDA a solicitat autorităților austriece măsuri drastice, pentru combaterea manipulării tahografului.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.