Am marfa, Caut Transport. Ce spun testele?

Aflat între două etape ale concursului „Echipamentul Anului în România“, anul 2016 este destinat testării soluțiilor care pot crește nivelul performanței în depozit, fără a mai fi obligatorie respectarea criteriilor care definesc categoriile de concurs. Astfel, au fost testate, de către membri ai platformei de jurizare, soluții Doosan, STILL și Toyota Material Handling Romania.

Compania Rădăcini Equipment, distribuitor în România al echipementelor Doosan, a trimis spre testare, în cadrul platformei de producție Dacia, echipamentul Doosan B 18T-7, care face parte din noua seria 7. Electrostivuitorul este un echipament compact, cu direcția dată de roțile posterioare pivotante axial, astfel încât unghiul de virare poate ajunge până la 90 grade.

Este conceput ca o soluție optimă pentru operații de încărcare/descărcare, transfer de marfă și pentru stocarea mărfurilor în spații foarte înguste. Utilajul beneficiează de tehnologie de ultimă oră AC, având în componența sa două motoare de tracțiune și unul pentru ridicare. Tehnologia AC și conceptul modern al întregului sistem electric asigură un consum foarte mic de energie și o fiabilitate ridicată.

Toate elementele sistemului de propulsie, ridicare și direcție sunt capsulate, pentru o protecție ridicată împotriva prafului, murdăriei și apei. Echipamentul este echipat în standard cu motoare tip IP 43, sistemul Active Control Technology, control electronic al tracțiunii și ridicării, frână electromagnetică de parcare, sistem de stabilitate GSS (Guardian Stability System), sistem de recuperare a energiei pe perioada de frânare, sistem împotriva rulării înapoi la oprirea în rampă, sistem de frânare cu discuri în baie de ulei etc. Sunt disponibile mai multe pachete opționale, pentru adaptarea la nevoile de depozitare: joystick-uri pentru comenzile hidraulice, sistem de schimbare rapidă a bateriei prin lateral etc.

Printr-o simplă apasare de buton, operatorul poate selecta modul de operare al utilajului pentru performanță marită într-una dintre metode, astfel: E- Economy, maximizează economia de energie a bateriei pentru a putea funcționa peste 8 ore cu o singură încarcare; S-Standard, performanță echivalentă cu motor de curent continuu; H-High Speed – deplasare și ridicare la viteză maximă.

Potrivit informațiilor transmise de către Catalin-Marius Luca, șef de departament, Direcția Logistică Centrală Dacia, echipamentul Doosan a demonstrat, în cadrul testelor, o ținută bună în exploatare. Operatorii au apreciat vizibilitatea sporită, manevrabilitatea, accesul facil în zonele înguste, precum și ergonomia postului de conducere. Altfel spus, Doosan B 18T-7 a confirmat, în cadrul testelor, informațiile de prezentare oferite de producător.

Sistemele de fleet management fac diferența

Sistemele de fleet management ale furnizorilor de echipamente sunt puțin utilizate, deocamdată, pe piața autohtonă. Mulți dintre managerii de logistică ridică semne de întrebare serioase privind capacitatea reală a acestor sisteme de a oferi informații care să poată face cu adevărat diferența privind operarea în depozit.

De aceea, rezultatele obținute în cadrul depozitului Coca-Cola HBC din Timișoara, atunci când au fost testate soluțiile oferinte de STILL (FleetManager 4.x) și Toyota Material Handling (Toyota I_Site) sunt cu atât mai interesante.

Gabriel Trăistaru, Plant Warehouse Manager Timișoara, Coca-Cola HBC Romania, a prezentat, în cadrul conferinței Ziua Cargo de la Poiana Brașov, concluziile la care a ajuns cu ocazia testării.

Gabriel Trăistaru

El a apreciat soluțiile de management al flotelor ca fiind foarte utile, evaluarea lor reprezentând o continuare firească a testelor pentru echipamente desfășurate de anul trecut în cadrul concursului „Echipamentul Anului în România”. În opina sa, s-au evidențiat două categorii mari de avantaje. Primul ține de monitorizarea și reducerea costurilor cauzate de operarea necorespunzatoare (abuzuri).

Cel de-al doilea avantaj se referă la o foarte bună monitorizare referitoare la timpul de funcționare al echipamentelor (oră de pornire, oră de oprire, viteză, consum de energie etc), informațiile furnizate creând premisele adoptării unor decizii corecte. „De exemplu, dacă monitorizarea ne indică un interval orar foarte încărcat din punctul de vedere al activității, pot fi planificate diferit momentele în care să se desfășoare anumite activități”, a explicat Gabriel Trăistaru.

El a scos în evidență caracteristicile aplicațiilor care pot crește productivitatea în depozit. „Am apreciat funționalitatea de învățare, aplicația putând rula pentru un interval stabilit de timp pe modul «învățare» pentru a-și seta diverși parametri, urmărind de exemplu nivelul de intensitate al șocurilor în activitatea curentă.

Monitorizarea este on-line, actualizarea realizându-se la câteva secunde. În paralel, există posibilitatea de trimitere rapoarte către adrese de e-mail, dar și de accesare de pe telefonul mobil, fiind expediate mesaje de alertă în cazul șocurilor semnificative. „Tot pentru creșterea siguranței, după un șoc semnificativ, viteza stivuitorului se reduce, existând posibilitatea deblocării cu ajutorul unei chei master, deținută, de exemplu, de supervizorul de schimb”, a mai explicat Gabriel Trăistaru.

El a precizat că a considerat foarte util calculul foarte clar privind costurile pe fiecare echipament pe care sistemele de fleet management îl permit. Astfel pot fi calculați indicatori de performanță precum productivitatea/stivuitor sau /stivuitorist și stabilite bonusuri în funcție de aceștia. „Nu în ultimul rând, este pentru o utilizare cât mai facilă, datele pot fi exportate în diverse formate”, a concluzionat Gabriel Trăistaru.

STILL – Fleet Manager 4.X

Fleet Manager 4.X face parte dintr-un pachet complex de servicii de gestiune a flotei oferite de STILL, care mai include STILL Report și STILL ProActive. Sistemul de management oferit de către STILL răspunde mai multor funcții: controlează accesul utilizatorilor, recunoaște accidentele prin senzorii de șoc, transferă informații on-line și analizează permanent activitatea. Accentul este pus pe detectarea costurilor pe utilizator și cauză, reducerea lor și prevenire.

Astfel, fiecare utilizator este definit, în Fleet Manager 4.X, cu drepturi individuale de acces, pe baza cardului de acces sau a cardului STILL (în funcție de alegerea făcută de client). Se au în vedere seria (seriile) echipamentului pe care operatorul este autorizat să conducă, intervalul orar în care este autorizat să o facă, viteza permisă, aprinderea automată a luminilor de lucru, precum și alte setări.

Toate acestea pot fi schimbate on-line. Informațiile sunt transmise spre și dinspre echipament, on-line prin GPRS, abonamentul de transmisie de date aflându-se în sarcina STILL. De menționat că, prin aproprierea cardului și pornirea echipamentului, utilizatorul confirmă că a primit echipamentul în bune condiții de la schimbul precedent.

În caz de accident, persoana desemnată de client, va primi automat un mesaj text cu seria echipamentului, utilizatorul și condițiile de lucru în care a fost produs accidentul, pe telefon și e-mail. Accidentele rămân înregistrate și în raportările extrase din Fleet Manager 4.X.

Pe scurt, în raportări sunt incluse orele de funcționare pe deplasare, ridicare, utilizator, zilele săptămânii, perioada din zi; greutatea ridicată/transportată; utilizarea ridicării/coborârii catargului în timpul deplasării; accidente; alte rapoarte personalizate. Toate raportările pot fi doar vizualizate sau salvate local.

În completare, STILL ProActive permite transmiterea on-line către service-ul STILL, a oricărei erori a sistemului electronic, împreună cu metoda de reparație și lista de piese necesare.

În acest context, Fleet Manager 4.X, permite controlul total al activității utilizatorilor, creșterea eficienței pe baza analizei raportărilor, precum și controlul accidentelor, în timp ce STILL ProActive reduce timpii de intervenție.

Toyota I_Site

Sistemul este, potrivit furnizorilor, mai mult decât o soluție de fleet management. De ce? Pentru că datele raportate la care se adaugă expertiza reprezentanților Toyota Material Handling și informațiile oferite de alte sisteme deținute de client (WMS, ERP, KPI) pot genera rezultate semnificativ îmbunătățite.

Obiectivele care se ating în acest proces țin de creșterea productivității, reducerea costurilor de operare, precum și de creșterea siguranței. Foarte importantă este posibilitatea conectării la echipamente oriunde în lume, unde un telefon are conexiune la internet. Din punctul de vedere al echipamentelor, sistemul implică un senzor de șocuri, o unitate de culegere și comunicare date, antenă și un sistem de acces (fie el card sau key pad).

Datele transmise de echipament sunt stocate într-un server în Suedia, iar utilizatorul are acces la date și interpretarea lor în diverse forme, prin intermediul browser-ului de internet, pe bază de credențiale personalizate. Clientul poate opta pentru o serie de dotări opționale, precum pre o check, care permite analiza echipamentului și a funcționalității acestuia înainte de pornire, și accesul pe bază de smart card. Și datele transmise de aceste echipări opționale sunt accesibile în Toyota I_Site.

Beneficiile sunt foarte concrete: doar acces autorizat; notificare șocuri și blocare echipament pentru șocuri mai puternice; control de la distanță; management al autorizațiilor de muncă; administrare coduri de acces (PIN); rapoarte de utilizare a echipamentului (deplasare/ridicare/staționare/încărcare baterii); rapoarte detaliate (șocuri, utilizare, operatori, tip contract, etc); coduri de eroare echipament. Mentenanța software este inclusă, iar clientul va avea întotdeauna acces la cea mai recentă versiune a programului, în timp ce suportul mobil (App) permite urmărirea în timp real a ceea ce se întâmplă cu flota.

Cu alte cuvinte, prin intermediul aplicației, managerul de logistică va putea răspunde cu exactitate unor întrebări extrem de importante. Va ști care sunt punctele sensibile unde activitatea este gâtuită, când va avea loc următorul vârf de activitate, dacă personalul este în mod corect dimensionat în fiecare moment, va putea urmări în timp real activitatea operatorilor și va putea lua, în acest context, deciziile corecte pentru creșterea productivității.

De menționat că Toyota I_Site poate duce la creșterea duratei de viață a bateriilor și a echipamentelor, prin monitorizarea ciclurilor de încărcare, iar, în cazul în care activitatea se desfășoară în mai multe locații, utilizatorul poate alege să urmăreasca mai multe depozite în același timp sau pe rând, pentru ca, prin intermediul sistemului, să obțină o îmbunătățire continuă a activității.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.