Marii clienti cauta variante mai eficiente de transport


Curse platite one way, posibilitatea de a acoperi zonele cu probleme de pe piata interna, flexibilitate in perioadele de varf… eficienta. Sunt cerinte de baza ale clientilor de transport in aceasta perioada, care astazi sunt mai atenti ca niciodata la calitatea colaborarii cu transportatorii.

Coca Cola HBC Romania – comenzi prin sistem informatic

Coca Cola inseamna volum si nevoi de transport care acopera toata tara. Este motivul pentru care, in acest moment, compania Coca Cola HBC Romania lucreaza pe piata autohtona cu numeroase companii ce furnizeaza astfel de servicii. Cererile de servicii de transport sunt definite de cele 3 fabrici din Ploiesti, Timisoara si Poiana Negri si de reteaua de distributie formata din 18 centre (de depozitare) plasate strategic. Potrivit lui Stefan Iordache, Haulage Manager Coca Cola HBC Romania, zilnic sunt incarcate peste 200 de camioane, comenzile plecand cu 6 – 24 de ore inainte de momentul programat pentru preluarea marfurilor. „Incepand cu 1 ianuarie, alocarea curselor se face de catre dispecerul Coca Cola printr-un sistem informatic pentru toate punctele noastre de depozitare, cu ferestre clare de incarcare. Acest lucru ne ofera posibilitatea de a incarca un camion in maximum 30 de minute, in special de la Ploiesti, unde dispunem de un depozit mega automatizat (singurul de acest fel din Romania), care permite incarcarea a 16 camioane intr-un interval de o ora. Tot de la 1 ianuarie anul acesta, am introdus facturarea prin intermediul sistemului informatic, care ofera avantaje substantiale. Discutam practic de autofacturare, ceea ce ne aduce un beneficiu major atat noua cat si transportatorilor, pentru ca nu se mai pierd facturi pe drum, tot sistemul fiind bine controlat“, a precizat Stefan Iordache. El a mentionat ca nevoile de transport ale companiei Coca Cola HBC Romania nu se refera exclusiv la transportul cunoscutelor bauturi racoritoare, ci si la zahar (caz in care transportul se face cu cisterne) si la rezina, materii prime utilizate in procesul de productie.

Foarte importanta este, in colaborarea cu furnizorii de servicii de transport, capacitatea acestora de a acoperi zonele dificile din Oltenia, Dobrogea si Moldova, tinand cont ca plata pentru curse se face one way. De altfel, incapacitatea carausilor de a acoperi aceste zone este motivul pentru care Coca Cola HBC Romania lucreaza in proportie de 30-40% cu case de expeditii.

Alti indicatori avuti in vedere in colaborarea cu transportatorii sunt cursele fara evenimente (fara lipsuri in gestiune), incadrarea in ferestrele de incarcare, flexibilitate versus sezonalitate, ancorarea marfii dupa incarcare si returul de documente versus facturare.

Holcim lucreaza cu peste 50 de transportatori

Peste 350 de masini incarcate in fiecare zi, peste 10.000 tone livrate zilnic, mai mult de 250 de destinatii, 2.000 tone/zi transferate catre terminale si o distanta medie de 190 km. Sunt cifre care definesc cadrul de lucru Holcim (Romania) cu furnizorii de transport. Toate acestea sunt gestionate de catre Departamentul de logistica al companiei, creat in 2001, care controleaza direct preluarea centralizata a comenzilor, planificarea acestora (alocarea curselor/transportator) si expedierea lor (incarcare, acte expeditie), precum si monitorizarea livrarilor. Potrivit lui Mihai Ionescu, Transport and Planning Manager Holcim (Romania), pentru precalificarea furnizorilor de transport, sunt urmarite mai multe cerinte privind parcul, vechimea, experienta, respectarea cerintelor legale privind activitatea de transport, chestionarul de precalificare fiind disponibil pe site-ul www.holcim.ro, orice furnizor interesant putand adresa o cerere de contact. In paralel, furnizorii activi sunt audiati o data la 2 ani privind indeplinirea conditiilor contractuale, anual fiind evaluate serviciile prestate.

Mihai Ionescu a precizat ca transportul vrac se realizeaza in circuit inchis, avand in vedere caracterul sezonier al pietei materialelor, flota fiind impartita in doua categorii: flota permanenta (care lucreaza tot timpul anului in conditii de utilizare ridicata) si flota la cerere (care acopera varfurile zilnice si cele din perioada verii). Pentru marfurile paletizate (saci de ciment), s-a renuntat la flota dedicata in favoarea utilizarii masinilor pe un singur sens, plata pe 2 sensuri fiind facuta doar in cazul curselor scurte.

Holcim colaboreaza, in prezent, cu peste 50 de transportatori si dispune in Romania de doua fabrici de ciment la Alesd si Campulung Muscel, o statie de macinare la Turda (care, pana in 2007, a functionat ca fabrica de ciment alb) si de doua terminale de ciment la Turda si Progresul.

Romtelecom organizeaza licitatii la fiecare 2 ani

Romtelecom este, fara indoiala, un client cu nevoi speciale, foarte variate. Potrivit lui Adrian Tomescu, Operation Support Manager, Logistics and Transport Operations Division, functia logistica a companiei este impartita in logistica pentru retail (produse electronice care se vand prin magazinele Romtelecom si parteneri/dealeri – aproximativ 100 puncte de vanzare) si logistica pentru infrastructura (investitiile si intretinerea retelelor). Aceasta din urma categorie contine o gama extrem de variata de materiale, piese de schimb, produse tehnice, electronice, software etc. Este vorba, de exemplu, de stalpi metalici si de lemn, tamburi cu cabluri, unelte si scule, echipamente electronice si electrotehnice. Daca logistica pentru retail este externalizata din 2010 (licitatiile fiind organizate la fiecare doi ani), logistica pentru infrastructura se realizeaza in acest moment in house, operatiunile efectuandu-se printr-un depozit central in Bucuresti si in trei depozite regionale in Timisoara, Cluj si Bacau.

Activitatea de transport se refera la transportul materialelor si al echipamentelor intre depozitele Romtelecom, iar activitatea de distributie pentru clientii interni (antreprenori, echipe tehnicieni, echipe suport vanzari etc) si parteneri ai companiei se face la nivel regional si acopera ariile adiacente depozitelor.

In acest moment, exista circa 350 clienti interni in 200 locatii, aproximativ 50 de clienti externi in 50 locatii si 40 in sistem self pick up. Livrarile catre acestia au o frecventa saptamanala, iar livrarile de urgenta se fac in intervale cuprinse intre 8 si 24 de ore.

Romtelecom deruleaza in prezent contracte 3 PL cu 2 operatori si beneficiaza de un parc propriu pentru situatii de urgenta. Contractele prevad servicii de transport pe FTL, LTL si servicii de curierat. Activitatea este derulata cu 6 dispeceri (cate unul in fiecare depozit regional si 3 in depozitul central).

Disponibilitatea furnizorilor de transport privind anumite zone si rute geografice se afla si pentru Romtelecom printre criteriile cele mai importante privind selectarea colaboratorilor, fiind dublata de existenta unui sistem de monitorizare a flotei si de returul documentelor.

De altfel, Romtelecom ar putea introduce un sistem de tarifare a curselor in functie de zona vizata, cursele fiind, de asemenea, facturate pe un singur sens, pe doua sensuri (pe distante scurte) sau prin ponderarea cu un anumit coeficient stabilit in functie de kilometrii parcursi.

Europharm, un client special in extindere

Atunci cand vine vorba despre transportul medicamentelor, tarifele sunt mai mari, dar cerintele sunt stricte, fiind obligatorie respectarea Ghidului buna practica de distributie angro a medicamentelor. Potrivit Valeriei Ghitoi, manager de logistica in cadrul Europharm Distributie (companie care distribuie medicamente la nivel national), intervalele de temperatura in care se transporta aceste produse sunt 15 – 25° C si 2 – 8° C. Ea a precizat ca mijloacele de transport trebuie sa fie dotate corespunzator, sa fie urmarite prin GPS si sa se previna accesul rozatoarelor, insectelor, pasarilor si al altor daunatoare. De asemenea, trebuie sa permita curatarea eficienta si intretinerea, sa aiba suficienta capacitate pentru identificarea produselor, sistem de segregare a medicamentelor si un sistem de ancorare bine pus la punct. La acestea, se adauga sistemul de asigurare a temperaturii si umiditatii, sistemul etalonat de monitorizare a temperaturii si umiditatii si dovada monitorizarii parametrilor de temperatura si umiditate in timpul transportului medicamentelor. „Pentru mijloacele de transport (si echipamentele de manipulare) care nu sunt dedicate, trebuie sa existe proceduri care sa asigure ca nu va fi compromisa calitatea medicamentului“, a precizat Valeria Ghitoi, subliniind ca securitatea si protectia medicamentelor sunt obligatorii. Astfel, in timpul transportului, este foarte important sa nu se piarda elementele de identificare, sa nu contamineze sau sa nu fie contaminate de alte produse sau materiale (iar in cazul contaminarilor sa fie rapid izolate si eliminate), sa se ia masuri de protectie adecvate impotriva scurgerilor, spargerilor sau furturilor si sa se asigure containere dedicate pentru produsele care contin substante active sau stupefiante. „Nu admitem starea de igiena precara, iar aici nu ma refer numai la curatenia masinii, ci si la miros. Daca, de exemplu, acel camion a transportat peste anterior transportului de medicamente, consideram ca poate exista o contaminare“, a aratat Valeria Ghitoi, mentionand ca deviatiile de temperatura trebuie anuntate de fiecare data la Agentia Medicamentului, pentru ca, ulterior, impreuna cu producatorul, sa se stabileasca daca mai pot fi comercializate sau trebuie distruse.

Livrarea catre clientii finali o facem preponderent cu flota proprie, dar aprovizionarea depozitului central de la Brasov si a sucursalelor din cele doua depozite de servicii logistice o facem in acest moment atat cu flota proprie cat si inchiriata, urmand ca anul acesta sa organizam o licitatie in vederea externalizarii“, a anuntat managerul de logistica Europharm Distributie. Compania are 440 de angajati, lucreaza cu 85 de furnizori si aproximativ 3.000 de clienti, carora li se livreaza marfa din cele 10 depozite Europharm, portofoliul de produse depasind 3.400 de pozitii.

Kuehne + Nagel, partener sau competitor?

O intrebare la care Pierpaolo Sironi, Director General Kuehne + Nagel Romania, si Romeo Dumitru, Overland National Manager, au incercat sa raspunda, subliniind importanta colaborarii dintre transportatori si expeditori. Concret, o companie de calibrul Kuehne + Nagel poate oferi unui caraus roman posibilitatea de a intra pe piete unde cartile se fac numai pe plan international si de a lucra pentru clienti la care nu ar putea avea altfel acces. Reteaua internationala si forta financiara ii permite in plus companiei (unul dintre liderii mondiali din domeniu) sa actioneze ca un catalizator, legand modurile de transport si oferind transportatorilor termene de plata mai bune decat cele practicate cu clientii sai. Potrivit lui Pierpaolo Sironi, Kuehne + Nagel dispune de peste 55.000 de experti in logistica plasati strategic in intreaga lume si de o retea globala formata din 900 de locatii in peste 100 de tari. In Europa, 7.000 de experti in transporturile rutiere lucreaza pentru Kuehne + Nagel, functioneaza 210 terminale si se opereaza 350 de linii regulate internationale in regim de grupaj cu 1.400 de plecari saptamanale, fiind efectuate 15 milioane de transporturi pe an. Romeo Dumitru a subliniat ca reteaua europeana include 38 de tari, beneficiile pe care le-ar putea avea un caraus in colaborarea cu expeditorul international constand in reteaua de asistenta operationala si in derularea de proiecte pan-europene, precum si de proiecte in cadrul carora se pot garanta 12-14.000 km/luna/camion. In plus, statutul de „preferred carriers“ garanteaza invitarea la marile tendere pan-europene. De asemenea, experienta Kuehne + Nagel in gestionarea proiectelor mari de logistica permite asigurarea unui trafic regulat, precum si controlul graficelor de incarcare – descarcare, iar datorita puterii financiare a grupului, platile se efectueaza la timp, termenul mediu de plata fiind de 30 de zile (raritate pe piata) pentru transportatorii care intra in categoria „preferred carriers“.

Cristina TOBESCU

cristina.tobescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.