Mediul economic actual – o autostradă peste care s-a lăsat ceața

Nu îngrijorare, însă mai multă atenție și decizii luate după analize aprofundate. Am discutat despre piața de transport și logistică, din perspectiva financiară, cu Emanuel Irimia, director vânzări Garanti BBVA Leasing.

Emanuel Irimia

ZIUA CARGO: Vedem, în piață, o senzație de ușoară îngrijorare, legată, în mare măsură, de incertitudine. Ar trebui să fim mai precauți, în această perioadă?

Emanuel Irimia: Sunt, într-adevăr, din ce în ce mai multe incertitudini, în momentul de față, în toată piața financiară. Aproape zilnic, apar elemente noi vizavi de stadiul financiar al economiei globale, aspect care, până la urmă, are rolul de a ne trage un semnal de alarmă și trebuie să ne uităm cu mai multă precauție la ceea ce urmează, mai ales în urma acestei pandemii.

În spațiul public, sunt tot mai multe discuții despre stagflație – creșterea prețurilor, fără o crește economică.

Acest gen de elemente nu ne oferă un grad de predictibilitate pe care l-am dori cu toții, atunci când luăm anumite decizii pentru business-urile pe care le avem.

Evident, prețurile le vedem și sunt în creștere la toate capitolele.

Schimbările rapide, inclusiv pe partea de costuri, se pot transforma în capcane pentru firmele de transport?

Așa este. Anul trecut, a ieșit la suprafață această clauză de combustibil, pentru creșterea prețurilor la motorină. Am observat că foarte mulți clienți de-ai noștri și-au pus în contract această clauză, însă nu au estimat o creștere atât de mare și atât de rapidă, cum a fost în anul 2021, lucru care, în multe cazuri, îi pune în situația să-și renegocieze contractul cu clienții respectivi, pentru a include o variație mai mare a acestei clauze de combustibil. În caz contrar, ajung în situația de a avea pierdere financiară, dacă duc la bun sfârșit contractul respectiv.

Am avut cazuri în care firmele de transport au avut o marjă foarte mică estimată, au depășit acel plafon la jumătatea anului și au fost nevoiți, în anumite cazuri, să renunțe la contractele respective.

Multe contracte prevăd o reajustare a tarifelor, în funcție de fluctuația prețului la motorină, la 6 luni, sau chiar la 9 luni.

Este prea târziu la 6 luni, poate și la 3 luni este prea târziu. În funcție de numărul de kilometri parcurși, de comenzile pe care le au și de variația prețului, poate că aceste ajustări ar trebui făcute chiar săptămânal. Nu mai suntem în situația în care lucrurile erau predictibile și piața asigura un grad ridicat de stabilitate, cu variații lente ale prețurilor.

Până la pandemie, lucrurile au fost predictibile – era ca și cum mergeam pe o autostradă, pe pilot automat, cu o viteză de croazieră. Acum, sunt atâtea incertitudini, încât, practic, am intrat ca într-o ceață, iar primul lucru pe care trebuie să-l facem este să reducem viteza, să fim mai precauți, în toate deciziile pe care le luăm.

Trebuie să fim mai atenți la ce decizii luăm și pe ce perioadă le luăm.

În 2021, ați observat segmente care au mers mai bine?

Da, într-adevăr, începând chiar cu sfârșitul anului 2020, au fost proiecte de spații logistice care s-au finalizat în 2021 și unde am fost finanțatori. Compania noastră este printre puținele care oferă și leasing imobiliar în piață și am putut să finalizăm proiecte logistice, pe lângă zona de camioane.

A crescut și este în continuă creștere cererea pentru spațiile logistice moderne.

Acest lucru se datorează, cel mai probabil, comerțului online, care solicită spații moderne, cu un timp de livrare redus până la consumatorul final. Practic, într-o anumită măsură, s-a înlocuit shopping-ul din magazin cu cel online. De aceea, și spațiile logistice trebuie să dispună de anumite facilități în procesarea comenzilor și cu acces la infrastructura de transport.

Ne apropiem de o posibilă criză financiară? Este mediul de afaceri mai slab finanțabil?

În momentul acesta, nu vedem variații majore. Au fost, puțin surprinzător, la începutul lui 2021, clienți care ne cereau chiar avansuri mai mari. Am pus acest lucru pe seama faptului că, în 2020, au fost foarte multe proiecte amânate și s-a acumulat partea de cash.

Începând cu al doilea trimestru al anului 2021, lucrurile au revenit la normal, din punctul de vedere al structurii solicitării de avans.

Termenele tot mai mari de livrare a utilajelor, camioanelor, semiremorcilor au ridicat probleme? 

Clienții care au solicitat leasing financiar au acoperit termenele mari de livrare utilizând parcul vechi. În cazul leasingului operațional am avut situații în care clienții au fost nevoiți să returneze bunurile furnizorului și au fost puși în situații destul de dificile, pentru că livrările sunt impredictibile în zona auto.

Lucrurile s-au rezolvat, cu întârzieri și/sau renegocieri ale contractelor.

În 2021 a ieșit la iveală dezavantajul leasingului operațional – returnarea bunului.

Și în 2020, și în 2021, construcțiile au constituit, de departe, regina economiei, cel puțin în România. Ca urmarea a exploziei cererilor, în 2021 am finanțat foarte multe basculante, de două-trei ori mai multe față de un an obișnuit. Au fost multe proiecte care au demarat și au avut nevoie de astfel de utilaje. Construcțiile, în continuare, au un potențial foarte mare.

Mizăm, cel puțin în următoarea perioadă, că, pe termen scurt și mediu, construcțiile vor continua această creștere organică.

Sunt foarte mulți bani care pot fi alocați în acest sector, există cerere pentru infrastructură și pentru zona rezidențială, unde, de asemenea, comportamentul consumatorilor s-a schimbat, în pandemie.

Vă implicați și în zona de second-hand?

Absolut. Zona de bunuri second-hand este foarte volatilă, din cauza prețurilor, pe care le considerăm „încălzite”. Practic, un vehicul rulat scos la vânzare în 2020, avea același preț la final de 2021, în ciuda uzurii suplimentare și a vechimii crescute cu un an. Cu această situație pe piața de second-hand nu ne-am m-ai întâlnit, cel puțin în ultimii 10-15 ani. Inclusiv bunurile care sunt destinate pentru drive-test se vând ca fiind noi, pentru că au avantajul că sunt pe stoc și nu trebuie să aștepți 3, 5, 7 luni.

Piața este marcată de pandemie, dar și de reaccelerarea cursei pentru protecția mediului. Cum arată lucrurile pe partea de finanțare a vehiculelor cu carburanți alternativi?

Anul 2021 a adus o explozie pe acest segment, cel puțin din punctul nostru de vedere. Am finanțat, anul trecut, autovehicule verzi, echivalentul a cât aveam noi anterior în total portofoliu. În fiecare zi, avem solicitări, atât în zona de electrice, cât și hibride. Acesta este viitorul. Sigur, discutăm în principal de autoturisme.

Au început să apară și solicitări pentru zona de transport persoane, pentru microbuze electrice. Credem noi că, începând din 2022, acestea vor deveni din ce în ce mai vizibile.

Avem deja discuții cu clienți care se gândesc la un transport integrat – microbuze electrice și stații de încărcare.

Nu e de ajuns să ai vehiculul, ideal ar fi să ai control și pe stațiile de încărcare.

Crește costul finanțării?

Deja vedem că BNR a crescut dobânda de politică monetară. Cel puțin, costurile de finanțare la monedă locală vor crește. Inclusiv costurile în valută, în euro, se vor opri din tendința de descreștere, pe care au avut-o în ultimii ani. Aici, vedem, în momentul de față, o stagnare.

Costurile de finanțare sunt strâns legate de inflație – aflată la un nivel record față de ultimii 15 ani.

Totuși, dacă ne uităm per total la costurile unei afaceri, finanțarea are o pondere foarte mică. Sunt alte costuri care pot fi substanțial mai mari decât o creștere de 0,5 a dobânzii sau 1% – în funcție de monedă.

La ce putem să ne așteptăm, în acest an?

Cel mai important aspect pentru antreprenori este să analizeze bine fiecare decizie – să calculeze de 3 ori și să decidă o dată.

La rândul nostru, oferim clienților experiența pe care o avem în cazuri similare, prezentând efectele unor decizii luate poate prea repede, fără un calcul amănunțit. A crescut gradul de impredictibilitate și trebuie să fim foarte atenți la ce decizii luăm.

Trebuie să lăsăm zona emoțională și să ne bazăm strict pe rațional.

Este de dorit să ne informăm foarte bine și nu este de ajuns să ne concentrăm doar pe bucățica noastră, ci trebuie să fim atenți la tot ce se întâmplă în jurul nostru, la nivel de ecosistem economic. Printre tendințele viitorului apropiat, „zona verde” va juca un rol tot mai important și datorită programelor gândite la nivel de UE.

Va veni un tsunami din punct de vedere al solicitărilor, inclusiv în legătură cu condițiile impuse de clienți pentru a îndeplini anumite criterii în privința emisiilor.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.