Melus Florian Coman: “Modificarile aduse OG 27/2010 in Parlament nesocotesc o parte dintre regulamentele europene”

Modificarile aduse in Camera Deputatilor OG 27/2010 reprezinta tema de discutii a momentului. Autoritatea Rutiera Romana (ARR) a formulat o serie de observatii, considerand ca, in actuala forma, actul normativ contravine legislatiei europene.

„Am realizat un material pe care l-am inaintat Comisiei de Industrii si Servicii din cadrul Camerei Deputatilor. Am avut deja discutii cu o parte dintre membrii comisiei. Incercam sa intervenim asupra modificarilor ce au survenit in Parlament pentru a aduce actul normativ intr-un cadru european“, a aratat Melus Florian Coman, director general ARR.

De ce INCR?

Infiintarea unui nou organism de control ridica importante semne de intrebare. Pe de o parte, INCR (Inspectoratul National de Control Rutier – organ unic de control propus prin modificarile la OG 27) ar urma sa preia atributiile deja exercitate de catre ARR, iar pe de alta parte, o noua institutie de un asemenea calibru ar in semna alocarea unor sume importante de la bugetul de stat, intrand intr-un potential conflict cu politica actuala a Guvernului. „Sunt de facut cateva precizari legate de INCR. Mai intai, trebuie constatat ca este inlaturata sintagma de control de stat. ARR este singura competenta in exercitarea controlului de stat in domeniul transporturilor, iar atributiile acordate INCR sunt aceleasi cu cele ale ARR. Pentru ce este nevoie de o alta entitate, cand toate aceste lucruri exista? Iar aceasta noua entitate trebuie in fi intata si bugetata. In plus, suntem singurii raportori pe Registrul Electronic al Operatorilor de Transport Rutier, inregistrati la Comisia Europeana, singurii raportori pe legislatie sociala. Singurii care controlam si raportam activitatea pe marfuri periculoase, scoli de conducatori auto, autogari si case de expeditii. Singurii membri cu drepturi depline in ECR (Euro Control Route) si CORTE“, a completat directorul general ARR. Printre observatiile formulate de catre ARR, se atinge si problema soferilor utilizati de catre companiile de transport. Astfel, justificarea sintagmei „utilizati legal“ din Regulamentul 1072/2009 se aplica numai la transportul de marfa in trafic international pentru cetatenii unui start tert. De asemenea, nu exista conditia de baza materiala in regulamentele europene. O alta observatie este legata de faptul ca in legislatia din Romania nu mai exista sintagma de „asociatie familiala“. De asemenea, reprezentantii ARR se intreaba: daca licentei de transport i s-a stabilit o perioada de valabilitate de 10 ani, adica maximum permis de regulament, de ce nu s-a pastrat si copiei conforme aceeasi perioada sau mai bine „pana la 10 ani“? „Va trebui sa facem modificarile pentru a respecta legislatia europeana. Suplimentar, trebuie sa introducem Regulamentul 1370 si sa definim serviciul public de transport. Este vorba despre serviciul pe care un operator, efectuandu-l, beneficiaza de un avantaj, oricare ar fi acesta, si de care nu ar beneficia in conditii normale“, a adaugat directorul general ARR. O alta problema este legata de unele dintre cazurile enumerate pentru a fi sanctionate, prevazute in modificarile la OG 27, care contravin legislatiei existente. De altfel, ARR propune rescrierea articolului referitor la contraventii semnaland: prevederi gresite, necorelarea gravitatii faptei cu valoarea amenzii, repetarea anumitor sanctiuni si faptul ca multe contraventii se aplica tot conducatorului auto, desi in practica legislatiei comunitare acestea se aplica operatorului de transport. Sunt semnalate nereguli si la articolele referitoare la pregatirea profesionala. „Probabil, cea mai buna varianta ar fi pastrarea OG 27 in forma propusa de executiv si elaborarea unei legi unice moderne a transporturilor rutiere care sa beneficieze si de o larga consultare a tuturor celor implicati“, a precizat directorul general ARR.

ARR a inceput controlul pe cantarirea maselor

Scolile de soferi sunt in continuare in atentia autoritatilor. De aceasta data, se are in vedere pregatirea elevilor inclusiv din punct de vedere al unui condus economic. „Se lucreaza la modificarea Ordinului 1019 referitor la scolile de soferi. Se urmareste o ridicare a stachetei calitatii serviciilor. Va fi schimbata programa scolara si se va introduce conceptul, atat teore tic, cat si de conducere practica, de ecodriving. Acesta va fi si un punct distinct in evaluarea elevi lor la examenul sustinut in vederea obtinerii permisului. S-a constatat ca o conducere eco reduce foarte mult agresivitatea la volan“, a precizat Melus Florian Coman. In ceea ce priveste controlul, ARR a inceput deja cantarirea vehiculelor si sunt pregatite noi campanii tematice. „Controlul in perioada urmatoare se va concentra pe casele de expeditii, transportul de persoane, o reevaluare a autogarilor si, bineinteles, am inceput controlul pe cantariri“, a spus directorul general ARR.

Anvelope de iarna si tarif de despagubire

La finalul lunii ianuarie, a aparut OG 5/2011, pentru aprobarea unor reglementari privind cresterea sigurantei rutiere si destinatia sumelor incasate de catre personalul imputernicit cu atributii de inspectie si control, in urma aplicarii sanctiunilor contraventionale specifice activitatii de transport rutier. Astfel, conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, iar in cazul autovehiculului de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, fara ca acestea sa fie echipate cu anvelope de iarna pe rotile axei/axelor de tractiune sau fara a avea montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente anti derapante omologate, duce la retinerea certificatului de inmatriculare sau de inregistrare, iar politistul rutier elibereaza conducatorului de vehicul o dovada inlocuitoare fara drept de circulatie. Iar amenda este de la 2.500 lei la 4.000 lei. In cazul in care lipsa anvelopelor de iarna are drept consecinta blocarea unui sector de drum, odata cu aplicarea sanctiunii contraventionale se va face mentiune in procesul-verbal si despre obligatia operatorului de transport de a achita costurile aferente interventiei de degajare a sectorului de drum afectat. Prevederile privind anvelopele de iarna vor intra in vigoare la data de 1 noiembrie 2011. Aparitia tarifului de despagubire este un aspect care trebuie luat in considerare. Astfel: „Pe langa amenzile contraventionale aplicate persoanelor fizice si juridice de catre personalul cu atributii de inspectie si control imputernicit de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii pentru nerespectarea prevederilor referitoare la circulatia pe drumurile publice cu depasirea masei totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe si/sau dimensiunilor maxime admise prevazute in anexele nr. 2 si 3, contravenientul are obligatia de a achita, in contul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania – S.A., cu titlu de tarif de despagubire.“ Sumele sunt stabilite potrivit unei anexe la OG 5.

Melus Florian Coman, director general ARR:

In Comisia de Industrii si Servicii sunt oameni profesionisti cu multa experienta si cred ca vor accepta propunerile noastre bine argumentate. In caz contrar, o varianta ar fi sa pastram OG 27 in forma propusa de executiv.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.