Mercedes-Benz Arocs HAD: Tracțiune la comandă

Ca specialist în domeniul vehiculelor destinate activității de construcții, Mercedes-Benz Arocs poate fi atât de individualizat cât îi este necesar clientului. Acest lucru este valabil datorită numeroaselor configurații ale axelor, motorizărilor și cabinelor, dar și datorită sistemului de tracțiune: fără tracțiune integrală pentru șosea și teren nesolicitant, cu tracțiune integrală decuplabilă pentru teren de dificultate medie și cu tracțiune integrală permanentă pentru aplicații grele off-road. Acum, Arocs cu sistem de tracțiune hidraulic auxiliar (HAD) completează această ofertă generoasă.

Termenul Hydraulic Auxiliary Drive (HAD) descrie un sistem ingenios de tracțiune pe roțile față, destinat utilizării ocazionale off-road. Arocs HAD stabilește noi standarde în segmentul său: este puternic, mai ușor decât modelul cu tracțiune integrală, ușor de operat, nu necesită operațiuni de întreținere și oferă o durată lungă de utilizare. De asemenea, diminuează consumul de combustibil și are un nivel redus de emisii poluante.

Există vehicule de construcții care trebuie să se deplaseze ocazional pe terenuri dificile și au nevoie de un sistem adițional de tracțiune. De asemenea, sunt vehicule solo cu suprastructuri basculabile, capete tractor cu semiremorcă normală sau basculabilă sau cu trailere cu podea joasă pentru transportul de utilaje, vehicule de construcții care transportă materiale vrac, camioane pentru transportul de lemn sau cele folosite în agricultură etc.

În general, în timp ce sarcina utilă este extrem de importantă, încărcarea și descărcarea necesită un nivel înalt de tracțiune, mai ales pe teren alunecos, chiar dacă majoritatea kilometrilor parcurși se realizează pe șosele. Ca să nu mai amintim despre regiunile cu căderi masive de zăpadă. Pentru toate acestea, Arocs HAD oferă răspunsul potrivit.

Tracțiune ridicată la apăsarea unui buton

Avantajele tracțiunii hidraulice auxiliare sunt puse și mai mult în valoare de combinarea sistemului HAD cu transmisia Mercedes PowerShift 3. HAD este o dezvoltare proprie MB, care utilizează componente furnizate de Poclain, un producător de marcă de sisteme hidraulice de tracțiune. Aceste componente au fost adaptate și integrate în sistem, tehnologia de control fiind creată de Mercedes-Benz.

Operarea HAD este extrem de simplă pentru șofer: tot ceea ce trebuie să facă este să apese un buton, pentru activarea tracțiunii auxiliare. Acest lucru poate fi făcut când se află încă pe șosea, înainte de a intra pe șantier sau în orice alt moment, când se află deja pe teren.

În acest mod, șoferul este capabil să gestioneze în mod optim orice situații neprevăzute. HAD oferă o flexibilitate deosebită, șoferul având posibilitatea de a activa sistemele de blocare a diferențialului independent de activarea sistemului de tracțiune auxiliar; astfel, este posibilă operarea numai cu diferențialul spate blocat și fără tracțiune față, dacă situația o permite.

Gamă largă de variante

HAD poate echipa o multitudine de variante ale modelului Arocs. În primul rând, este vorba despre configurații de 4×2, 6×2 și 6×4, fiecare versiune echipată cu axe spate cu suspensie pneumatică. Sunt disponibile două motorizări: propulsorul Mercedes-Benz OM 470, de 10,7 l, capabil să dezvolte puteri maxime cuprinse între 326 și 428 CP, și OM 471, de 12,8 l, cu puteri maxime cuprinse între 421 și 510 CP. Transmisia este Mercedes PowerShift 3, complet automatizată, cu 12 sau 16 trepte.

Oferta este completată de cabine ClassicSpace în trei variante, cabine CompactSpace, StreamSpace și BigSpace, precum și lățimi de cabine de 2,3 și 2,5 m, pentru a nu lăsa nimic pe dinafară atunci când este vorba despre eventualele preferințe ale clienților.

Hydraulic Auxiliary Drive este, de asemenea, disponibil pentru modelele Actros și Antos în toate configurațiile specificate mai sus. În cazul acestor modele de serie, atunci când este mai puțină nevoie de tracțiune integrală, HAD se poate dovedi util, de exemplu în distribuția heavy-duty sau pentru a elimina necesitatea montării lanțurilor de zăpadă (de exemplu, în cazul unui vehicul de distribuție cu anvelope 385/65R22.5 pe drumuri de munte).

Tehnologii sofisticate

Componentele esențiale HAD includ o pompă de înaltă presiune, o axă față cu motoare la nivelul roților, un modul lateral și un bloc de control al supapelor. Componentele sunt interconectate prin intermediul unui sistem de linii hidraulice cu presiuni diferite.

Pompa de înaltă presiune este „inima“ sistemului. Este poziționată central la nivelul motorului, poate dezvolta 112 kW și oferă un flux de până la 350 l pe minut la o presiune maximă de 450 bar.

Axa față a Arocs HAD are suspensie pe arcuri și frâne disc. Din exterior, HAD poate fi identificat datorită terminațiilor modificate ale roților, comparativ cu cele echipate cu sistem convențional de tracțiune.

Pentru integrarea motoarelor la nivelul roților, fuzeta axei și roata au fost reproiectate. Aceste motoare convertesc presiunea hidraulică în lucru mecanic și sunt unități radiale cu mai multe pistoane și zece cilindri aranjați în cerc. Pistoanele sunt împinse înainte alternativ, către un inel cu came, prin presiune hidraulică. Contra-forța creează un cuplu care acționează roțile din față. Motoarele de la nivelul roților au o capacitate de 934 cmc, dezvoltă o putere de câte 40 kW și un cuplu maxim de 6.250 Nm pe fiecare roată.

Trei circuite

Sistemul hidraulic constă din trei circuite și oferă o presiune de lucru de până la 450 bar pentru a acționa motoarele de la nivelul roților.

Sistemul de joasă presiune operează cu o presiune de până la 30 bar și servește activității de control, menținând pistoanele motoarelor în poziție de repaus atunci când nu este nevoie de ele. De asemenea, circuitul de joasă presiune este conectat la un sistem separat de răcire. Cel de-al treilea component este o linie nepresurizată care redirecționează fluidul hidraulic în exces înapoi către rezervor.

În total, prin sistemul hidraulic circulă 32 l de ulei, fiind vorba despre deja familiarul fluid sintetic pentru transmisii utilizat de către MB, care operează de la minus 40 la plus 90 grade C. Pe timp friguros, o aplicație specială software încălzește automat uleiul până la temperatura minimă solicitată de sistem, de aproximativ 15 grade C, atunci când HAD este activat.

Modulul de răcire previne temperaturile excesiv de înalte. Este instalat într-un modul lateral pe partea dreaptă a ramei șasiului și are o capacitate de răcire de aproximativ 20 kW. Sistemul constă dintr-un răcitor de ulei și un ventilator într-o unitate singulară montată într-o poziție înălțată, din rezervorul hidraulic și dintr-un filtru de ulei.

Blocul de control al supapelor este adăpostit în modulul lateral și conține toate valvele necesare pentru tracțiunea hidraulică. Acesta transferă o cantitate constantă de ulei din circuitul de înaltă presiune către cel de joasă presiune, pentru răcire. Senzorii de presiune ai diferitelor circuite și un senzor de temperatură sunt, de asemenea, integrați în sistemul de control al supapelor.

„Creierul“ sistemului HAD

Creierul sistemului hidraulic auxiliar de tracțiune este modulul de control cu unitate de control al transmisiei (TCU). Acesta controlează pompa, blocul de control al supapelor și ventilatorul, deci întregul sistem de tracțiune. Un avantaj major al acestui sistem dezvoltat de către Mercedes-Benz este faptul că, în funcție de situația concretă din timpul conducerii, dezvoltă numai atât cuplu pe axa din față cât este necesar pentru tracțiune. Baza pentru acest sistem de control o constituie senzorii vehiculului. Printre altele, sistemul știe cât de mult alunecă vehiculul, cât de greu este și gradul său de înclinare.

Așa cum am amintit, printre avantajele majore ale HAD se numără faptul că este cuplat cu transmisia automatizată PowerShift 3; în special în operarea off-road, acest lucru protejează componentele lanțului cinematic, de la motor și ambreiaj, la transmisie și axele motoare. În plus, șoferul se bucură de un concept de operare cu care este deja obișnuit și se poate concentra în întregime asupra conducerii pe teren accidentat.

În plus, HAD face și frânarea fără uzură mai ușoară. Datorită faptului că pompa sistemului hidraulic este alimentată de priza de putere a motorului, vehiculele cu HAD pot fi echipate opțional cu un retarder secundar pe apă, mai ușor, dar la fel de puternic.

Acționare eficientă

Spre deosebire de alte sisteme comparabile, HAD este controlat de cuplu. Așa cum am spus, sistemul furnizează de fiecare dată exact atâta cuplu cât este necesar. Cantitatea necesară este controlată prin intermediul presiunii exercitate asupra pedalei de accelerație. Acest lucru face inutilul, dar spectaculosul patinaj al roților în gol un spectacol de domeniul trecutului. Mai mult decât atât, HAD intervine imediat în cazul oricărei potențiale alunecări a roților din spate.

În plus, presiunea din sistem crește automat la pornire, ceea ce asigură cuplul necesar pe teren accidentat sau în rampă. Tracțiunea auxiliară este disponibilă până la o viteză de 25 km/h. La viteze mai mari, nu este necesar niciun plus de tracțiune. Din acest motiv, după această viteză, un HAD activat trece în mod pasiv. O dată ce viteza scade din nou sub 25, sistemul intervine din nou în mod automat. HAD este, de asemenea, activ în marșarier, în treptele 1 sau 2.

Pentru a asigura un maximum de tracțiune, transmisia nu va sări nicio treaptă de viteză atunci când HAD este activat; un alt avantaj al acestui sistem se remarcă în timpul schimbărilor treptelor de viteză, când nu apare nicio întrerupere în forța de tracțiune, datorită faptului că HAD este alimentat prin intermediul PTO.

O dată ce camionul depășește viteza de 60 km/h, HAD este dezactivat complet, fapt care protejează componentele și minimizează consumul de combustibil, precum și emisiile poluante. De asemenea, sistemul este dezactivat și la oprirea motorului, prevenind astfel activarea inutilă a sistemului la pornire.

Display-ul central al panoului de instrumente îl ține în permanență pe șofer informat în legătură cu statutul curent al tracțiunii față: dacă indicatorul este iluminat în alb, HAD este activat, dar nu este comandată nicio intervenție de cuplu. Indicatorul luminat în albastru indică un HAD activat și în funcțiune.

Nu în ultimul rând, Arocs HAD oferă un grad mare de manevrabilitate – sistemul nu limitează unghiul de atac, acesta rămânând identic celui unui camion cu tracțiune spate, lucru care se petrece și în cazul forțelor de direcție.

HAD reprezintă răspunsul pentru operațiunile de transport în care nevoia de tracțiune integrală este limitată la porțiuni scurte de drum – de obicei zonele de încărcare și descărcare.

HAD asigură o scădere a consumului de carburant cu 10% față de variantele cu tracțiune integrală.

În cadrul sesiunii de drive-test, camioanele echipate cu HAD și-au demonstrat abilitățile atât on-road, cât și off-road.

Radu BORCESCU

Stuttgart, Germania

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.