MERCEDES-BENZ: Certitudinea eCitaro

Autobuzul electric lansat anul trecut convinge. Acesta combină platforma încercată și testată a autobuzului urban Mercedes-Benz cu soluții tehnologice noi. Vechiculul, complet electric, duce electromobilitatea autobuzelor urbane la un nivel de pionierat.

Mercedes-Benz are o abordare holistică asupra electromobilității și integrează eCitaro în sistemul general de e-mobility. eCitaro utilizează componente inovatoare disponibile, acum, pentru prima dată, ceea ce face ca autobuzul să atingă un grad ridicat de eficiență energetică. În plus, autobuzul este deja pregătit pentru tehnologia acumulatorilor viitorului.

Considerat deja un succes

Deși este un produs nou pentru piață, eCitaro a impresionat prin performanțele obținute pe străzile din Hamburg, Berlin, Mannheim și Heidelberg, iar, recent, Mercedes-Benz a primit o comandă de 56 de autobuze de la Wiesbaden, capitala landului federal german Hessa, reprezentând cea mai mare achiziție de flotă de autobuze electrice.

Producătorul este optimist că, în curând, vor urma și alte comenzi, iar, în acest sens, o caravană de eCitaro face turul Europei, în încercarea de a convinge companiile de transport de calitățile vehiculului.

Aplecare spre eficiență

Spațiul destinat postului de conducere și conceptul de operare al autobuzului urban sunt, în mare parte, neschimbate, caracteristicile dinamice și comenzile fiind aceleași, excepție fiind faptul că indicatorul de energie înlocuiește, acum, turometrul. Acesta afișează cererea curentă de energie și/sau rata de recuperare a energiei. Șoferului îi sunt livrate informații despre starea de încărcare a bateriilor, autonomie, puterea disponibilă și un indicator de încărcare pe afișajul central.

Performanța este optimizată pentru o eficiență maximă, fără ca șoferul să se confrunte cu diferențe majore față de motoarele Citaro cu combustie. De exemplu, în setarea de bază, autobuzul se oprește într-o manieră eficientă din punct de vedere energetic când șoferul își ridică piciorul de pe pedala de accelerație – mergând în „frână de motor”.

În mod alternativ, conducătorul auto poate utiliza o manetă pentru acționarea frânei electrice. Aceasta are mai multe trepte și are un comportament asemănător retarderului. Totodată, are un impact pozitiv asupra autonomiei și a confortului șoferului.

În zona destinată pasagerilor, eCitaro aduce o împrospătare întregii gamei de modele Citaro. De exemplu, în noul plafon se ascunde un nou sistem de circulație a aerului, cu canale textile în locul conductelor de aer din plastic actuale, iar iluminarea interioară este asigurată cu LED-uri.

Acasă, la Mannheim

Fabrica reprezintă atât tradiția, cât și viitorul. Chiar dacă a fost inaugurată în 1908, liniile de producție creează, astăzi, motoare pentru cele mai noi generații de camioane și autobuze. Aici este locul unde sunt realizate motoarele de ultimă generație pentru camioane și autobuze și, în același timp, unibody-urile (șasiul în alb) pentru toate autobuzele Mercedes-Benz și Setra de la Mannheim și Neu-Ulm.

Dar, mai presus de toate, Mannheim este casa familiei mari a autobuzului urban Mercedes-Benz Citaro. Aproximativ 3.500 de angajați lucrează la producția de autobuze în Mannheim. Cu sprijinul mai multor mașini și al unor roboți, produc autobuze urbane, ce pot avea în componență până la 30.000 de piese.

Printre linii de producție

În clădirea 45 a fabricii din Mannheim, circa 1.100 de angajați produc cadrul autobuzului urban monococ, din profile și plăci de tablă. Mașinile de tăiat cu laser lucrează cu precizie ridicată, având capacitatea de tăiere de până la 5.000 W, fiind adaptată cu exactitate grosimii foii ce urmează a fi prelucrată.

Hala 32 este resposabilă de vopsirea prin imersie catodică, ceea ce oferă protecție sporită împotriva coroziunii. După o procedură de curățare și o fosfatare a întregului ansamblu, acesta „se trece” printr-un rezervor de imersie, cu lungimea de 16 metri, lățimea de 4 și adâncimea de 6, ce este umplut cu 420.000 de litri de lichid anticoroziv. Mai departe, cu panourile de tablă montate și tratate catodic, carcasa de Citaro este curățată și uscată în clădirea 34 a fabricii.

Clădirea 30. Aici, autobuzele Citaro sunt transportate pe două linii paralele, în funcție de echiparea ce urmează să o primească fiecare. Le sunt montate geamurile, parbrizul, ușile, interiorul, axele și motorul, dacă este vorba de un autobuz cu motorizare clasică, sau le este instalat suportul modulului de baterii, dacă este vorba de eCitaro. În hala 32, are loc partea finală a asamblării autobuzului, aici fiind instalat modulul bateriilor, ce au fost preasamblate la Centrul de competențe pentru mobilitate nepoluantă.

Testări multiple

Se fac teste intensive pe fiecare autobuz, iar calitatea este inspectată riguros, pe tot parcursul procesului de producție. Fiecare Citaro este supus unui test obligatoriu pe standul de frânare, apoi urmează testul de ploaie și inspecția finală.

Autobuzele sunt conduse pe o pistă de încercare din cadrul uzinei, cât și pe o porțiune exterioară de circa 50 km, pe drumurile publice. Fie că este vorba de starea de funcționare, de funcțiile de conducere sau de nivelul de zgomot, fiecare eCitaro este supus unui proces de testare complex și sever. Abia după ce sunt trecute cu succes toate testele, se poate merge mai departe, spre livrare.

Aceasta se poate face direct la sediul companiei de transport, sau la cel mai apropiat Bus World Home. La cerere, livrarea poate fi însoțită și de un curs de training dedicat șoferilor companiei.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.