În această toamnă, Daimler Buses România a organizat un tur național, pentru a prezenta autorităților locale și companiilor de transport public autobuzul urban Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell, cu hidrogen.

Ne aflăm în plin proces de tranziție către mobilitatea electrică, iar majoritatea operatorilor de transport preferă autobuzele electrice cu baterii, deoarece energia electrică din rețea este, în general, mai ușor disponibilă și semnificativ mai ieftină decât hidrogenul pentru acționarea cu pile de combustie. Însă, dacă sunt necesare autonomii zilnice mari, iar încărcarea intermediară nu este posibilă sau dorită, vehiculele cu pile de combustie reprezintă o soluție. Asta pentru că pila de combustie utilizează hidrogen și oxigen din aer, pentru a genera electricitate pentru bateriile de înaltă tensiune, în timpul mersului.
Autonomie mare
Utilizând cea mai nouă generație de baterii NMC3, autobuzul este conceput pentru autonomii de până la 600 km. Pe acoperișul vehiculului, este amplasată pila de combustie de 60 kW, care reprezintă o extensie de autonomie, nu o sursă principală de energie. Această performanță în materie de autonomie este posibilă mulțumită combinației dintre bateriile litiu-ion de ultimă generație și pila de combustie, asigurând un echilibru optim între eficiență și costuri de operare.

Hidrogenul, ca sursă de energie preferată
Există operatori de transport care preferă să utilizeze hidrogenul „verde” în locul energiei electrice din rețea, ca sursă de energie pentru flota lor de vehicule cu emisii zero. Asta pentru că au o sursă de hidrogen ieftină, sau pentru că doresc să evite timpii lungi de încărcare. Cu eCitaro Fuel Cell, Daimler Buses este, acum, capabil să ofere o soluție pentru acești clienți: noua strategie de operare „Mode H2”. Acesta este rezultatul dezvoltării constante, în colaborare cu clienții. În noul mod de funcționare, pila de combustie, controlată inteligent, alimentează întotdeauna suficientă energie sistemului de propulsie și bateriilor, astfel încât SOC (starea de încărcare) a bateriilor să nu scadă niciodată sub un nivel definit. Astfel, reîncărcarea la o stație de încărcare nu mai este necesară.
Trei moduri de operare
Avem de ales între trei tipuri de operare: „Maximum Range”, „Balanced” și „H2”.
În modul „Maximum Range” (Autonomie Maximă), atât încărcarea bateriei, cât și alimentarea cu hidrogen sunt utilizate la nivel maxim, pila de combustie funcționând întotdeauna în cel mai eficient interval de funcționare. În acest mod, se pot atinge autonomii de până la 600 de kilometri, într-un vehicul solo, cu cea mai recentă generație de baterii NMC3. Cu generația NMC4, disponibilă din 2026, autonomia va ajunge până la 700 km.
Când autobuzul rulează în regimul „Balanced” (Echilibrat), bateria furnizează majoritatea energiei pentru sarcinile de propulsie și cele auxiliare, iar pila de combustie furnizează doar energia necesară pentru a atinge autonomia setată anterior. Și aici, pila de combustie funcționează întotdeauna în intervalul de funcționare cel mai eficient, ceea ce permite atingerea unei autonomii de până la 700 km, cu o baterie NMC4.

Atunci când este selectat modul „H2” (hidrogen), atât bateria, cât și pila de combustie, reprezintă sursa de energie pentru sistemul de propulsie. Bateria nu mai trebuie încărcată extern în timpul staționării, ci se alimentează de la pila de combustie, în timpul mersului. Uneori, pila de combustie este solicitată mai mult decât în celelalte moduri de funcționare, însă aceasta „livrează” întotdeauna în intervalul de funcționare eficient, între 20 și maximum 40 kW, consumul de hidrogen comunicat de producător fiind de 6,3 kg la 100 de kilometri.
Alegerea optimă
Întrucât alegerea modului de operare are un efect decisiv asupra economiei, fiabilității și disponibilității vehiculului, consultanții cu experiență în electromobilitate ai Daimler Buses sprijină clienții în a decide care dintre cele trei strategii de operare este cea mai potrivită pentru aplicația lor. Strategia de operare este configurată exclusiv prin intermediul software-ului sistemului. Nu este posibilă modificarea modului de operare în vehicul, de exemplu, prin intermediul meniului din afișajul șoferului.
De altfel, în timpul sesiunii de drive-test am putut confirma faptul că, pentru șofer, experiența este identică cu cea dintr-un autobuz electric pe baterii, atât ca dinamică, cât și comenzi.

Design și siguranță
În materie de siguranță, modelul vine echipat standard cu sisteme avansate de siguranță, precum Preventive Brake Assist 2, Sideguard Assist 2 și Frontguard Assist. Acestea sunt completate de MirrorCam și opțiuni de camere 360° sau 270°, pentru eliminarea zonelor cu vizibilitate redusă.
Designul exterior combină liniile clasice ale unui autobuz urban cu accente futuriste, iar interiorul oferă acces facil prin podeaua coborâtă, geamuri panoramice și multiple opțiuni de configurare a scaunelor. Astfel, eCitaro Fuel Cell nu este doar un mijloc de transport cu emisii zero, ci și o declarație de inovație, eficiență și confort, pregătită să răspundă provocărilor mobilității urbane de mâine.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro















