Mitsubishi FUSO eCanter: Camioanele electrice – o realitate urbană

Daimler Trucks a început livrarea primelor unități FUSO eCanter clienților săi din Europa. Companiile de logistică DHL, DB Schenker, Rhenus și Dachser vor folosi în flotele lor autocamionul ușor, complet electric, produs în serie, FUSO eCanter.

Daimler consideră că FUSO eCanter va juca un rol tot mai important, în special în operațiunile urbane de curierat sau transporturi de bunuri, precum și în alte operațiuni logistice.

Primul camion electric fabricat în serie

După ani de dezvoltare și testare, FUSO eCanter este, acum, integrat complet în linia de producție a versiunilor convenționale ale FUSO Canter. Producția a demarat în Tramagal, Portugalia, în luna iulie a anului trecut, toate piesele eCanter pentru piețele din Europa și din SUA fiind produse la această uzină.

Pe 14 septembrie 2017, noul FUSO eCanter a fost introdus pe piața internațională, prin lansarea din New York. Astfel, eCanter a devenit primul autocamion ușor, complet electric, produs în serie la nivel global. În următorii ani, filiala Daimler Mitsubishi FUSO Truck and Bus Corporation (MFTBC) intenționează să livreze un număr total de 500 de autocamioane din această generație. Producția în serie la scară largă este planificată să înceapă în 2019. În SUA, FUSO eCarter este deja pregătit pentru a fi livrat către compania de logistică UPS, în timp ce, în Japonia, lanțul de supermarketuri Seven-Eleven și compania Yamato Transport vor avea, fiecare, câte 25 de autovehicule eCanter în flotele lor.

FUSO are ani de experiență în materie de motorizări hibride și electrice. Din 2005, FUSO oferă clienților din Europa și Asia modelul Canter Eco-Hybrid, un autocamion ușor cu sistem dual, convențional și electric. În 2010, la Salonul Internațional Auto pentru autovehicule comerciale (IAA), FUSO a prezentat un prim prototip al vehiculului Canter electric. Dezvoltarea producției în serie a avut la bază experiența întregului grup, precum și concluziile clienților care au testat autovehicule din procesul de pre-producție, în Portugalia și Germania, între 2014 și 2017.

„Marcăm livrarea către clienții noștri din Europa a primului camion complet electric produs în serie, FUSO eCanter. Cei peste 90.000 km parcuși în testele realizate în condiții de funcționare cotidiană ne garantează faptul că predăm clienților noștri un autovehicul super-fiabil și economic. Cu FUSO eCanter, clienții noștri nu numai că operează flote silențioase și fără emisii de CO2, ci, totodată, care reduc costurile de operare. Acesta este viitorul transportului și sectorului logistic la nivel urban”, a declarat Marc Llistosella, Head of Daimler Trucks, Asia. 

Alternativă funcțională și elegantă

Cu ocazia livrării primelor camioane electrice, Daimler a invitat presa de specialitate, oferind inclusiv posibilitatea realizării unui drive-test. Iar propulsia electrică este fantastică, în cazul camioanelor. Demarajul este impresionant, iar camionul este foarte ușor de condus. Practic, din punct de vedere al șoferului, distribuția intră într-o nouă etapă, superioară, din punct de vedere al ergonomiei.

Iar nivelul de zgomot… cel mai puternic sunet este cel produs de semnalizatorul de direcție. Am apreciat și sistemul de recuperare a energiei electrice în momentul frânării. Practic, acesta se declanșază la eliberarea pedalei de accelerație și reacția este atât de puternică, încât utilizarea pedalei de frână se va diminua până aproape de zero. Astfel, durata de viață a discurilor și plăcuțelor de frână crește foarte mult.

În funcție de caroserie și domeniul de utilizare, eCanter are o capacitate utilă de încărcare de până la 4,5 t. Sistemul electric al autovehiculului conține șase baterii litiu-ion de înaltă tensiune, fiecare generând 420 V și 13,8 kWh. În locul unui motor diesel, un sistem de propulsie electrică cu un motor cu magnet permanent oferă o putere de 180 CP, prin intermediul unei transmisii cu o singură treaptă pe puntea spate.

Cuplul constant, de 285 Nm, este obținut în primele secunde de conducere și îi permite autocamionului de 7,49 t să accelereze similar cu un autoturism. Viteza maximă a eCanter – ca a oricărui alt autovehicul din clasa sa de greutate – este limitată la 80 km/h. Bateriile, cu o greutate totală de aproximativ 600 kg, asigură o autonomie de peste 100 km, ce depășește distanța medie zilnică parcursă de un autocamion ușor, angrenat în operațiuni logistice.

Autocamionul complet electric este răspunsul Daimler la nevoia societății de reducere a emisiilor și a zgomotului în condițiile creșterii continue a operațiunilor de distribuție la nivel urban. FUSO eCanter nu este doar un vehicul ecologic, ci este și eficient din punct de vedere al costurilor și economic pentru clienți. Reprezentanții producătorului susțin că, în comparație cu un autocamion diesel convențional, eCanter permite economisiri de până la 1.000 euro la 10.000 km rulați. 

Electrificare completă, la FUSO 

În cadrul Tokyo Motor Show de la sfârșitul lunii octombrie 2017, MFTBC a anunțat că va oferi, în următorii ani, motorizări electrice la nivelul întregii game de autovehicule comerciale FUSO. Prin noua marcă e-FUSO, MFTBC devine primul producător cu propriul brand electric pentru autocamioane și autobuze. În următorii ani, toate modelele FUSO vor oferi și o variantă electrică.

În procesul de electrificare a camioanelor și autobuzelor sale, FUSO beneficiază de experiența și resursele tehnice ale Daimler, care investește puternic în mobilitatea electrică. Daimler folosește, în mod constant, sinergiile între autoturismele sale și diviziile sale de autovehicule utilitare.

Deutsche Acumotive – o filială Daimler – furnizează baterii pentru autocamioanele e-FUSO. Mercedes-Benz Energy – specialist în sisteme staționare de stocare a energiei – dezvoltă oportunități pentru un al doilea ciclu de viață al bateriilor. Daimler deține, de asemenea, participații la ChargePoint, cel mai mare furnizor mondial de stații și infrastructură de reîncărcare, precum și StoreDot – un start-up israelian – care dezvoltă o nouă tehnologie de încărcare rapidă a bateriilor.

Prin prezentarea E-FUSO, Daimler a subliniat angajamentul față de soluțiile de propulsie alternativă. Pe parcursul anilor următori, toate modelele de autocamioane și autobuze vor oferi și o variantă electrică.

Clienții au intrat în posesia vechiculelor electrice printr-un contract de închiriere pe termen de 24 de luni, oferit de CharterWay, expertul companiei Daimler în închirieri și leasing pentru autovehicule comerciale.

Radu BORCESCU

Berlin, Germania

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.