Miza pe transferul costurilor

Costurile au crescut cu 10-15% la inceputul lui 2010, iar firmele care nu vor transfera acest surplus catre clienti au toate sansele sa-si inchida activitatea. Mai ales tinand cont de termenele de plata mult marite. Exista, insa, si unele semnale pozitive.

 

Tarifele practicate pe piata transporturilor au crescut putin, apreciaza Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR). „Este un lucru bun pentru ca inseamna ca au inceput sa se cearna operatorii slabi. Nu poti lucra cu o masina veche eludand taxele si asigurarile si sa si operezi in parametri optimi. Astfel de transportatori se preteaza doar la industriile sensibile la pret si nu la clientii care solicita calitate“, a adaugat el. In opinia secretarului general UNTRR, 2010 este un an de mentinere. „2009 a marcat o cadere, iar in primavara toata lumea a asteptat sa vada cum se stabilizeaza piata. Cei care si-au reinventat business-ul sunt stabili acum, dar au o mare problema legata de fluxul de bani. Daca depasesc aceasta problema, se vor mentine si vor ajunge in 2011, cand se asteapta inceputul revenirii. Sansa ca sa nu ne afundam prea mult este ca Europa sa isi revina si sa inceapa sa ne mai ceara ceva. Pe baza de consum intern, nu ne putem astepta la nimic in 2010“.

Radu Dinescu a subliniat ca, in prezent, clientii au trecut peste momentul in care au incercat ofertele foarte ieftine. „Este bine ca a trecut acest experiment. Companiile – clienti mari pentru transport nu pot lucra cu oricine. Au nevoie de capacitate si calitate. Corelarea tarifelor cu costurile este obligatorie. Noi insistam asupra importantei unui cost de referinta sub care sa nu se coboare, care sa indice evaziunea in cazul in care se practica tarife inferioare lui“.

De unde vine presiunea

Conform informatiilor furnizate de UNTRR, o crestere importanta a costurilor variabile apare pe segmentul de transport din cauza majorarii accizei la motorina de la inceputul anului (circa 4% crestere in euro si semnificativ in lei, cu aproximativ 15%, ca urmare a actualiza rii ratei de schimb euro/leu considerata la transformarea in lei). In functie de tipul de transport, doar aceasta majorare impune o crestere a tarifelor de transport cu 7-9%. In zona costurilor fixe, suplimentarea cu aproximativ 20% a impozitului datorat pentru detinerea autovehiculelor comerciale si cresterea primelor de asigurare cu circa 10% (medie) isi vor aduce contributia la majorarea costurilor totale. Influenta costului fix asupra costului pe kilometru este mai mica atunci cand numarul de km rulati, facturati si incasati este mai mare. „Aici, diferentele pot fi semnificative: daca, in general, in Romania, pragul minim de rentabilitate la un vehicul articulat standard 40 t cu prelata se situeaza in jurul unui parcurs mediu lunar de 8.000 km (96.000 km/an) – 1 sofer, aceleasi costuri distribuite pe 130.000 km parcursi in afara (de transportatori Vest-europeni) aduc o influenta mai mica. Desigur, un astfel de kilometraj necesita, periodic, mai mult de un sofer. Pentru Romania, cresterea impozitelor si a asigurarilor adauga intre 0,5-1% la costurile totale per km“, precizeaza UNTRR.

De asemenea, in multe firme de transport a crescut suma banilor de incasat de la clienti si termenul de incasare, in timp ce furnizorii transportatorilor nu au aceeasi rabdare sa incaseze contravaloarea produselor si serviciilor livrate transportatorilor. Astfel, un procent in crestere din sumele aflate in rulaj ajunge sa fie creditat de companie, in conditiile unor costuri crescute si a unor conditii restrictive de finantare. „Valoarea banilor in timp ar trebui sa fie pretuita cel putin la fel ca si in alte tari europene, unde plata unei facturi catre furnizor inainte de scadenta (la 15-30 zile) este recompensata cu o reducere intre 2-4% din valoarea facturii, insa, in mod similar, si depasirea este penalizata“, a mentionat Radu Dinescu.

Potrivit oficialului UNTRR, costurile de oportunitate cauzate de birocratia in crestere sau de lubrifierea acesteia (inclusiv costurile directe si indirecte necesare obtinerii avizelor, autorizatiilor de intrare, acces, tranzit) pot genera o majorare de 1-5% din tariful de transport, functie de caracteristici – frigorificele intra in orase, agabariticele pot fi foarte scumpe.

„Astfel, 2010 va trebui sa consemneze o crestere imediata a tarifelor de transport de minim 10%, media situandu-se aproape de 15%. Un cost major – de oportunitate – este generat de lipsa autostrazilor. Diferenta de peste 20% intre kilometrajul mediu anual al unui operator Vest-european si al unui transportator din Romania creeaza o problema de eficienta pentru noi“, a concluzionat Radu Dinescu.

Cabotaj interzis

„In ceea ce priveste cabotajul, mai multe state Vest-europene au notificat Comisia Europeana pentru a prelungi cu inca 2 ani interdictia pentru transportatorii romani“, a aratat Radu Dinescu. Este vorba despre Austria, Belgia, Cehia, Danemarca, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Ungaria, Italia, Lituania, Polonia, Spania si Marea Britanie.

 

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.