Nireus Aquaculture: Livrare… cât ai zice „peşte”

Nireus Aquaculture a participat în competiţia Asociaţiei Europene de Logistică (ELA) cu un model interesant de structuri logistice, menit să aducă peştele proaspăt… cât mai proaspăt pe masa consumatorului. Sistemul a fost prezentat şi la Bucureşti cu ocazia Conferinţei Internaţionale de Logistică şi Supply Chain ARILOG 360o.

Nireus este o companie grecească cu o cifră de afaceri de aproximativ 200 milioane de euro în 2013, care dispune de 1.100 angajaţi şi distribuie anual 32.900 t peşte peste tot în lume. Compania deţine facilităţi de producţie în trei ţări, Grecia, Spania şi Turcia, reţele de distribuţie în peste 40 de ţări, inclusiv România, unde a început să exporte sistematic în urmă cu cinci ani.

Recent, a construit, la Milano, un nou centru de distribuţie, în cooperare cu STEF, o companie 3PL de dimensiuni mari, cu o cifră de afaceri de 3,2 miliarde euro.

„Suntem pe locul al şaselea în rândul operatorilor (fermierilor) europeni de acvacultură şi producem în special biban de mare şi doradă, aproximativ 600 t pe săptămână. Avem toate activităţile complet integrate, de la producţia de peşte până distribuţia către consumatorul final”, a spus Militiadis Chatzimanolakis, general manager pentru activitatea de acvacultură în cadrul Nireus.

Compania are întregul lanţ logistic integrat vertical, de la producţie, la distribuţie, deţinând 5 unităţi incubatoare de icre, 42 ferme, 8 centre de împachetare, un centru de procesare şi un sistem de distribuţie în peste 40 ţări. În plus, Nireus operează 3 unităţi de pre-îngrăşare/creştere, un centru de cercetare-dezvoltare, două fabrici care produc hrană pentru peşte, una care produce plase şi cuşti pentru peşte şi trei centre de distribuţie principale în Grecia şi Italia.

Structură segmentată pe sectoare

Structura logistică a Nireus Aquaculture este segmentată pe patru linii diferite de produse: peşte şi produse din peşte proaspăt şi congelat, puiet viu, hrană pentru peşte, echipament şi produse industriale. De asemenea, aceasta este customizată pe regiuni geografice şi pe segmente de piaţă şi canale de distribuţie (HORECA, reţele globale de retail, reţele naţionale, pieţe de peşte şi producători de peşte).

În contextul unei conformităţi stricte din punctul de vedere al cerinţelor de produs, termenelor de livrare şi cu un nivel înalt de calitate, Nireus a externalizat o parte din activitatea logistică, având parteneriate pe termen lung cu firme de 3PL specializate în logistica lanţului frigorific.

Militiadis Chatzimanolakis

Proiectul logistic implementat recent de către Nireus poartă „numele de cod” Really Fresh (Cu Adevărat Proaspăt) şi a avut ca scop creşterea gradului de prospeţime a peştelui livrat către fiecare punct final de vânzare din întreaga Europă.

Factorii cheie care afectează eficienţa lanţului Nireus de aprovizionare cu peşte sunt viaţa de raft relativ redusă a produsului, faptul că preţul peştelui este determinat de cerere şi ofertă, faptul că, de cele mai multe ori, cumpărătorii sunt dispuşi să plătească un preţ mai mare pentru prospeţimea produsului, iar producătorii nu acceptă returnarea produselor care rămân nevândute.

Nu în ultimul rând, temperatura trebuie menţinută la 0-2 grade C în mod constant pe tot parcursul lanţului de aprovizionare şi produsele trebuie să poată fi urmărite în fiecare moment. Astfel, principalele provocări ale proiectului implementat de Nireus au fost reducerea timpului total implicat în procesul logistic, eficientizarea acestuia şi informarea consumatorilor în privinţa gradului de prospeţime şi a provenienţei produsului.

Nou model operaţional

Pornind de la un sistem mai mult sau mai puţin centralizat, în cadrul căruia majoritatea operaţiunilor de producţie-împachetare-export se realizau din Grecia, Nireus şi-a reproiectat operaţiunile logistice.

În primul rând, a implementat un sistem de previzionare a cererii care să înlocuiască sistemul tradiţional de previzionare a vânzărilor, care măsura răspunsul pieţei. Apoi, procesul a presupus dezvoltarea unui centru de distribuţie în Nordul Italiei, în apropiere de cele mai importante pieţe vestice de peşte şi de principalele depozite are marilor retaileri.

Logistica de tip inbound de la unităţile de împachetare la centrele de distribuţie a fost redusă, cooperarea cu operatorii 3PL pe fiecare ţară a fost revizuită şi a fost creată o echipă multi-funcţională pentru administrarea evoluţiei cererii din piaţă, a preţurilor şi a disponibilităţii produselor.

Nireus a implementat, de asemenea, un sistem de trasabilitate completă a produsului, de la icre la… farfuria clientului, pe baza unui cod de bare în cadrul unităţilor de vânzare/distribuţie şi pe baza unei etichete sau cod QR pe produs. A fost asigurată o vizilibilitate deplină la nivelul reţelei, a fost implementat un nou sistem de producţie conectat cu sistemul DRP (Distribution Resource Planing) şi au fost optimizate sistemele de inventar în cadrul staţiilor de împachetare şi al centrelor de distribuţie din Grecia şi Italia prin intermediul DRP.

Astfel, noul sistem logistic reduce fluxurile inbound şi porneşte expediţiile de produs direct din centrele de împachetare, fără a mai trece prin depozite. La nivel general, Grecia livrează principalele fluxuri direct către Rusia şi Milano, iar din Milano produsele pornesc către Portugalia, Spania, Franţa, Marea Britanie, Olanda, Germania.

Rezultate pe măsură

Rezultatul aplicării noului model a fost o reducere a timpului pe lanţul logistic cu 50% şi o reducere a ciclului total de viaţă a produsului cu 25%. Costul de distribuţie pe fiecare ţară a scăzut cu 26,5%, iar cel al operaţiunilor logistice inbound cu 17,4%. Distanţa parcursă de produse a fost diminuată cu 40.000 km, rezultând şi într-o reducere a emisiilor de CO2. Comenzile clienţilor sunt onorate în mai puţin de 24 h, pe piaţa italiană timpul scăzând de la 36 la 12 h.

Nu în ultimul rând, reprezentanţii Nireus declară că dovada prospeţimii produsului lucrează ca un adevărat element magic în vânzări, asigurând loialitatea clientului. În acest sens, sistemul de marketing este customizat pe fiecare ţară, cu coduri QR şi micro-site-uri în limba ţării respective şi pentru profilul de consumator al regiunii respective.

Vânzări Nireus 2013, pe ţări

– Italia – 19%

– Franţa – 15%

– Spania – 10%

– Portugalia – 10%

– Anglia – 9%

– Grecia – 8%

– America de Nord – 5%

– Germania – 4%

– Rusia – 4%

– Turcia – 3%

– Alte regiuni – 13%

Activităţi logistice                    „Înainte”         Noua structură Really Fresh

Inbound                                         1 zi                         0

Pregătire comenzi şi manipulare    1/2-1 zi                      0

Expediţie Europa                             1 zi                         1 zi

Manipulare şi livrare din Italia către clienţi         1 zi         1 zi

Total                                                 4 zile                   2 zile

Raluca MIHĂILESCU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.