Noile DAF CF și XF: Excelență pură

La începutul lunii mai, DAF a lansat noile versiuni ale gamelor CF și XF, care își doresc, conform declarațiilor producătorului, să stabilească un nou standard în ceea ce privește eficiența transporturilor și confortul șoferului. Inovațiile la nivelul motorului, noile lanțuri cinematice și optimizările aerodinamice au ca rezultat o reducere cu 7% a consumului de combustibil. Noile generații dispun, de asemenea, de o masă proprie redusă față de versiunile anterioare, precum și un interior și un exterior redesenate, pentru un grad înalt de confort și un aspect atractiv.

Eficiența consumului de combustibil este rezultatul lanțului cinematic integrat și inovativ, care obține o interacțiune optimă între motor, sistem de post-tratare a gazelor de eșapament, transmisie și punțile spate.

Mai mult cuplu la turații mai joase

Managementul fluxului de aer la nivelul motoarelor PACCAR MX a fost îmbunătățit, prin montarea unui nou turboîncărcător, mai eficient, a unui nou sistem EGR și printr-un nou mod de acționare a supapelor. Eficiența termică a fost îmbunătățită, prin dezvoltarea unui nou sistem de combustie, care include noi pistoane, injectoare și strategii de injecție, în condițiile în care sunt antrenate rapoarte de compresie mai înalte.

Sunt utilizate, de asemenea, noi pompe de răcire, direcție și ulei, cu viteză variabilă, pentru a atinge cel mai redus consum de combustibil posibil.

Un principiu cheie în dezvoltarea noilor lanțuri cinematice l-a reprezentat reducerea turațiilor motorului. Cuplul maxim al motoarelor PACCAR MX-11 și MX-13 a crescut semnificativ și este disponibil deja la o turație de 900 rpm. Ca rezultat, motoarele de pe noile CF și XF operează la o turație de aproximativ 1.000 rpm, la viteză de croazieră.

Pentru a asigura tracțiunea necesară și un nivel înalt de confort în timpul conducerii, cuplul tuturor noilor motoare a fost crescut cu 50 până la 200 Nm, în funcție de puterea motorului. DAF utilizează, de asemenea, noțiunea de Multi Torque (Multi Cuplu), care maximizează eficiența lanțului cinematic, în cea mai înaltă treaptă de viteză. Datorită acestuia, sunt disponibili 100-150 Nm suplimentari în cea mai înaltă treaptă, permițând deplasarea mai mult timp în această treaptă. De asemenea, puterea aproape a fiecărui motor din gamă a fost crescută cu 10-20 CP.

Motorul PACCAR MX-11 propune puteri maxime de 299, 341, 367, 408 și 449 CP. Cuplul maxim este de 1.350 și 1.500 Nm pentru cele mai ușoare două versiuni, iar cel mai puternic motor oferă 2.300 Nm.

Pentru PACCAR MX-13, sunt disponibile variante cu puteri maxime de 428, 483 și 530 CP, care propun cupluri maxime de 2.300, 2.500 și, respectiv, 2.600 Nm.

Nouă frână de motor DAF MX și cutie de viteze TraXon

Deja foarte bine cotata frână de motor MX a devenit și mai puternică, grație inovațiilor aduse la nivelul trenului supapelor, inclusiv o ajustare a profilului camelor. Asta înseamnă că, la fel ca PACCAR MX-11, acum și MX-13 dispune de o frână de motor care oferă o performanță mai bună, la turații mai mici ale motorului. Puterea frânei de motor pentru MX-11 a crescut cu 10%, la 463 CP, iar cuplul a crescut și el, cu 20%. Pentru MX-13, lucrurile sunt și mai surprinzătoare: între 1.000 și 1.450 rpm, frâna de motor oferă cu 20% mai multă putere de frânare, cu un vârf de 30% la aproximativ 1.200 rpm. Puterea maximă este de 490 CP la 2.100 rpm.

Noile generații CF și XF vin echipate cu o nouă cutie de viteze automatizată, TraXon, cu 12 viteze în standard și 16 în opțiune. Ambele variante sunt disponibile ca Direct Drive sau ca Over Drive. Este disponibilă, de asemenea, o transmisie manuală cu 16 trepte. TraXon se remarcă prin schimbarea lină și mai rapidă a treptelor de viteză și prin nivel redus de zgomot, rapoartele asigurând o manevrabilitate optimă.

În plus, software-ul care controlează noile lanțuri cinematice este oferit cu Eco Fuel Mode sau Eco Performance Mode. Primul se concentrează pe minimizarea consumului de combustibil, de exemplu, prin schimbarea treptelor de viteze mai devreme și prin răspunsul progresiv la schimbările de poziție ale pedalei de accelerație. Eco Performance Mode face lanțul cinematic mai alert, prin întârzierea schimbării treptelor și prin asigurarea unei accelerații mai puternice.

Pilot automat mai performant

O altă inovație a vizat operarea sistemului de pilot automat (cruise control) pe teren deluros. În acest caz, rulajul dinamic nu numai că asigură acumularea ușoară a cuplului, ci garantează și o escaladare mai rapidă a acestuia, în cazul rampelor cu gradient mai mare, pentru menținerea unui nivel înalt al vitezei, fără a compromite consumul de combustibil. Cu alte cuvinte, fără a accelera mai mult decât este strict necesar.

Și sistemele Eco Roll și Predictive Cruise Control (PCC) au fost optimizate. În trecut, camionul ar fi decelerat, pur și simplu, chiar înainte de vârful rampei. Acum, transmisia este plasată în punct mort de fiecare dată când inerția camionului este suficientă pentru a trece ansamblul de cel mai înalt punct al rampei, prin intermediul energiei cinetice. Acest lucru crește semnificativ distanțele de rulare din inerție și, pe rutele internaționale, poate dubla procentajul de mers cu EcoRoll.

Alături de motorizări și cutii de viteze, și axele spate SR 1344 și SR 1347 au fost îmbunătățite, ca parte a politicii DAF Transport Efficiency. Scopul a fost dublu, de a sprijini reducerea turațiilor motorului și de a maximiza eficiența, fiind disponibil întotdeauna cel mai bun raport de transmisie, în orice situație.

Demn de menționat este și faptul că DAF a introdus, pe noile modele, un nou sistem de post-tratate a gazelor de eșapament (EAS), mai compact și mai ușor cu aproximativ 50 kg, pentru o sarcină utilă mai mare, aceasta înregistrând, în total, o creștere cu 100 kg, la noile modele. Un alt beneficiu este faptul că EAS atinge mai repede temperatura de operare, astfel încât motorul poate trece mai devreme în cel mai eficient mod de rulare. Dimensiunile compacte ale sistemului creează mai mult spațiu la nivelul șasiului, ceea ce crește opțiunile de carosare.

Aerodinamică… și eleganță

Pentru a obține cel mai redus consum posibil, aerodinamica vehiculului a fost îmbunătățită, datorită unui nou design al parasolarului, pentru ambele modele. În plus, noul XF dispune de extensii la nivelul arcadelor roților și elemente de ghidare a fluxului de aer la grila radiatorului, pentru optimizarea aerodinamicii în jurul camionului și prin compartimentul motorului. Noile elemente de închidere de la nivelul grilei reduc frecarea, iar instalarea unor paravane care închid spațiul dintre far și deflectoarele de colț contribuie și mai mult la creșterea coeficientului aerodinamic.

Și pentru că tot a venit vorba despre aspect, nu putem să nu menționăm câteva aspecte legate de interiorul cabinei, unde noile culori ale bordului, scaunelor, draperiilor, saltelelor și pereților asigură un aer de confort și eleganță. La toate acestea se adaugă faptul că XF Super Space Cab rămâne cea mai spațioasă cabină de pe piață, cu un volum total de peste 12,6 mc.

Confortul șoferului, în prim plan

Noile CF și XF dispun de un nou sistem de aer condiționat (HVAC) foarte ușor de operat, care contribuie, la rândul său, la reducerea consumului de combustibil, deoarece consumă mai puțină energie, prin răcirea aerului numai atât cât este necesar pentru atingerea temperaturii dorite. Este utilizat, de asemenea, un control inteligent al vaporizatorului, pentru a evita răcirea aerului atunci când nu este necesar. Sistemul HVAC, complet automatizat, folosește căldura reziduală provenită de la motor, pentru a încălzi cabina în timpul pauzelor scurte, ceea ce contribuie la eficiența energetică a vehiculului. Elementele de control ale sistemului de climatizare pot fi acționate și prin intermediul unui display montat pe peretele posterior al cabinei.

Panelul de instrumente de pe bord a fost redesenat, pentru un aspect mai modern și atractiv și pentru o mai mare claritate. Acesta include o funcție de numărătoare inversă pentru tahograf, care indică timpii rămași de conducere și odihnă.

Un plus de confort este asigurat și de întrerupătoarele și butoanele configurabile, pe care șoferul pe poate plasa pe bord acolo unde dorește. Șoferul beneficiază, de asemenea, de un întrerupător pentru iluminarea interioară poziționat în partea centrală a bordului, oferindu-i posibilitatea să reducă intensitatea acesteia, pentru conducerea pe timp de noapte sau pentru relaxare. Toate funcțiunile legate de viteză, inclusiv cea de cruise control, PCC și ACC, sunt grupate logic în partea dreaptă a volanului.

Noile game DAF CF și XF vor intra în producție în vara acestui an, în configurații tractor și rigid 4×2, tractor 6×2 și rigid 6×2 cu axă FAR. Alte versiuni vor urma în toamnă.

Motorizări CF și XF

MX-13

530 – 530 CP, 2.500/2.600 Nm/1.000 rpm

480 – 483 CP, 2.350/2.500 Nm/900 rpm

430 – 428 CP, 2.150/2.300 Nm/900 rpm

MX-11 Haulage (transport lungă distanță)

450 – 449 CP, 2.200/2.300 Nm/900 rpm

410 – 408 CP, 2.000/2.100 Nm/900 rpm

370 – 367 CP, 2.800/1.900 Nm/900 rpm

MX-11 Distribution

340 – 340 CP, 1.500 Nm/900 rpm

300 – 299 CP, 1.350 Nm/900 rpm

Reducere de 7% a consumului:

– îmbunătățiri aerodinamice: 0,5%;

– noi motorizări: 3%;

– sistem de post-tratare a gazelor de eșapament: 0,1%;

– cutie de viteze TraXon + noi axe spate: 1,7%;

– nou software al lanțului cinematic: 1,5%;

– control inteligent al HVAC și A/C: 0,2%.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.