Noul contract cu Bechtel – A3 mai ieftina cu 6 miliarde de euro

Dupa 6 luni de negocieri cu interventii la cel mai inalt nivel, Guvernul a reusit sa parafeze noul contract cu compania americana Bechtel pentru construirea Autostrazii Transilvania (A3). Documentul prevede reducerea cu peste 50% a costului aferent lucrarii – 6 miliarde de euro mai putin – si permite scoaterea la licitatie a tronsoanelor neincepute, lucru imposibil in vechiul contract.

Proiectul Autostrazii Tran­silvania a fost im­partit in opt tronsoane in 2004, insa lucrarile au inceput pe doar doua dintre ele. Pe celelalte sase, in­sumand aproape 300 km – Bra­sov-Fagaras (53 km), Fagaras-Si­ghi­soara (52 km), Sighisoara-Ogra (56 km), Ogra-Campia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihailesti (24 km) si Mihailesti-Suplacu de Bar­cau (76 km) – operatiunile nu au fost demarate nici la 7 ani de la sem­narea contractului, desi ter­me­nul de finalizare era stabilit pen­tru 2013.

Vechiul contract interzicea partii romane sa poata licita tron­soa­nele de autostrada nein­ce­pu­te. De altfel, partea americana a invocat faptul ca statul roman nu a mai alocat anul acesta bani pentru continuarea lucrarii, pe lan­ga ca ii plateste cu intarziere pen­tru ce a executat. De fapt, Mi­nis­terul Transporturilor a refuzat sa mai plateasca sumele uriase sta­bi­lite in contractul initial, care ajun­g­eau si la 20 de milioane de euro pentru un kilometru, dar pen­tru aceasta avea nevoie de o baza legala. Astfel, specialistii MTI au creat standarde de cost pentru toate tipurile de lucrari de infra­struc­tura, iar Guvernul le-a apro­bat anul trecut in toamna. In cazul autostrazilor, standardele de cost sunt cuprinse intre 3,8 si 7,2 mi­li­oa­ne de euro pentru un kilo­me­tru, in functie de specificul te­renului.

Pana acum, Bechtel a reusit sa finalizeze numai 52 de km, dintre care 42 pe tronsonul 2B Tur­da – Gilau (inaugurati in decem­brie 2009 de ministrul de atunci Radu Berceanu) si 10 km intre Turda si Campia Turzii, in noiem­brie anul trecut (inaugurati de actualul ministru Anca Boagiu). Pretul unui kilometru din sectiu­nea finalizata a fost, in medie, de 12 milioane de euro, cu toate ca in momentul semnarii contractului costul convenit depasea cu putin 5,3 milioane de euro/km. Astfel, din pretul total al celor 415 km de autostrada calculat in 2004 la 2,2 miliarde de euro, con­struc­to­rul a cheltuit deja jumatate din bani, intrucat, potrivit contractului, a primit fonduri chiar si atunci cand nu lucra. „Din totalul de 2,2 miliarde de euro, cat era prevazut initial in acest contract pentru exe­cu­tarea celor 413 km de auto­stra­da, au fost cheltuiti 1,25 miliarde de euro, in conditiile in care au fost executati doar 54 de km“, a re­clamat Anca Boagiu, Ministrul Transporturilor.

Interventii de gradul zero

Renegocierea contractului cu Bechtel a inceput in februarie si a durat pana in august, cand mi­nis­tul Anca Boagiu a anuntat re­zul­tatul victorios: costurile de con­struire A3 vor fi reduse cu circa 50%, iar compania Bechtel va mai lucra doar pe doua tronsoane, sta­tul fiind liber sa liciteze cele­lal­te sase sectoare de drum.

Insa cele sase luni de ne­go­cieri nu au fost tocmai usoare. Boa­giu a recunoscut ca intele­ge­rea cu constructorul american a putut fi modificata in urma unor interventii la cel mai inalt nivel: „Putem spune ca astazi am ajuns la un rezultat favorabil statului ro­man, un rezultat pe care l-am ob­tinut cu sprijinul acordat de Amba­sada Statelor Unite in Romania, sustinuti de Guvernul Romaniei si, nu in ultimul rand, de prese­din­tele Traian Basescu. (…) Bech­tel a inteles ca si Romania este o tara europeana in care nu poti sa faci chiar tot ceea ce iti doresti si ca, daca nu va intra in aceasta normalitate si nu se va supune standardelor de cost existente, sansele de a continua sa lucreze in Romania sunt minime“, a spus Boagiu.

50% reducere

Costurile construirii Auto­stra­zii Transilvania pe tronsoanele unde Bechtel continua sa lucreze va fi redus de la 14,7 la 6,9 mili­oa­ne euro/km, iar pentru celelalte por­tiuni va fi de 7,2 milioane euro/km, si raportat inclusiv la spe­cificul terenului, insa nivelul fi­nal urmeaza sa fie stabilit in ur­ma licitatiilor. „Comparativ cu pre­turile practicate anterior, econo­mia care se realizeaza la bugetul de stat este de 6 miliarde de euro, adica o economie de peste 50%. Daca am fi continuat sa lucram la preturile din contractul initial, costul total al autostrazii ar fi fost de 10 miliarde de euro. O alta cla­uza extrem de importanta care a fost modificata este aceea de impo­sibilitate a statului roman, in cazul rezilierii contractului, de a licita unul dintre tronsoanele de pe traseul autostrazii pe o peri­oa­da de doi ani. Aceasta clauza a fost eliminata“, a precizat Anca Boagiu.

Referindu-se la eliminarea clau­zei mentionate, ministrul Trans­porturilor a aratat ca docu­men­tatia pentru tronsonul Nada­sel – Gilau este gata, urmeaza lansarea licitatiei, executia acestui tronson si conectarea cu un alt tronson deja construit. Urmatorii pasi sunt finalizarea portiunilor deja incepute de compania Bech­tel – tronsonul Suplacu de Barcau – Bors, de 60,2 km si tronsonul Campia Turzii – Cluj Vest, de 52,5 km, pentru care s-a obtinut un pret de 6,9 milioane euro/km, care se incadreaza in standardele de cost.

Desi in august spunea ca nu vor fi platite despagubiri catre Bech­tel pentru modificarea con­trac­tului, acum ministrul Trans­por­turilor a anuntat ca vor fi achi­tati, totusi, 115 milioane de euro, dupa ce pretentiile (claim-uri) ri­di­cate de companie au fost redu­se cu 265 milioane de euro, de la 380 milioane de euro. Aceste sume vor fi livrate in trei transe, din care prima pana la finalul anului.

Alte clauze modificate se refe­ra la reducerea contractului cu cele sase sectiuni care nu au fost incepute, cu o economie de 1,5 mi­liarde euro, schimbarea ter­me­ne­lor de plata de la 25 de zile pen­tru orice factura la 65 de zile, eli­minarea clauzelor de indexare si costuri indirecte (compania pri­mea un milion de euro lunar chiar daca nu lucra). De asemenea, au fost introduse unele clauze in favoarea statului roman pentru lucrarile care au ramas de execu­tat, printre care efectuarea lucra­rilor la timp si perceperea unor penalitati (0,05% din valoarea fie­carei sectiuni penalitate/zi pana la un maxim de 10% din valoarea sectiunii respective ramase de executat). Perioada de garantie a fost majorata de la 24 luni la 30 de luni.

In prezent, MTI pregateste pro­iec­tarea tronsonului Targu Mures – Campia Turzii, iar sursele de finantare urmeaza a fi iden­ti­fi­cate. Acestea pot fi guver­na­mentale, parteneriate de tip public-privat (PPP) sau conc­e­siu­ne. „Putem visa si la o alocare din fonduri europene dupa ce am scapat de acest bolovan atarnat de picioarele Romaniei“, a anuntat Anca Boagiu.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

Imagine: Jean-Mihai PALSU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.