Noul DAF XF EURO 6 – Puternic ca un urs, gentil ca o tanara fata

Dupa cativa ani de tacere, constructorul olandez de vehicule comerciale DAF s-a reintors pe piata camioanelor grele cu premiera noii generatii DAF XF EURO 6, ce va inlocui mai vechea nava amiral a fabricantului, XF 105. Dupa ce a facut cunostinta cu marele public cu ocazia expozitiei IAA Hanovra din acest an, noul model a fost, de asemenea, obiectul unui drive test, desfasurat in Spania, pe drumurile in panta din apropiere de Malaga.

Potrivit comunicatului constructorului, noul XF EURO 6 va intra in productia de serie in primavara anului viitor. Criteriile de design ale lui DAF sunt de a oferi eficienta maxima de transport, care sa rezulte in costuri de operare reduse si performanta optimizata a vehiculului. XF EURO 6 include un nou sasiu, o motorizare PACCAR MX EURO 6, un design exterior aerodinamic si un interior spatios.

Inovatii pentru reducerea masei

Motorul PACCAR MX-13 utilizeaza tehnologii si inovatii de ultima ora.

Folosirea injectiei common-rail, a turbocompresorului cu geometrie variabila si a unui sistem eficient de recirculare a gazelor de esapament (EGR) asigura o economie de combustibil excelenta. Sistemul avansat de post tratare a gazelor de esapament contine un convertizor catalitic DeNOx si un filtru activ de particule DPF. Utilizarea regenerarii pasive este optimizata pe parcursul ciclului de operare a motorului, pentru a imbunatati si mai mult eficienta de combustibil. Noul motor este oferit in versiuni de putere de 410, 460 si 510 CP si game de cuplu maxim de 2.000-2.500 Nm, disponibile la turatii cuprinse intre 1.000 si 1.425 rpm. Este disponibila o axa spate mai usoara, pentru combinatii cu mase de pana la 44 t si cupluri ale motorului de pana la 2.300 Nm. Structura de suspensie tip Stabilink incorporeaza functia barii anti-ruliu, reducand masa si oferind un grad inalt de stabilitate si manevrabilitate. Alte solutii de reducere a masei proprii includ o noua platforma de montaj a seii si repozitionarea rezervorului de AdBlue, pentru a permite o mai inteligenta montare a bateriilor, precum si fixarea casetei de directie pe unitatea multifunctionala, eliminand astfel necesitatea unui element de montaj special.

Un grad inalt de confort

Prin instalarea motorului si a sistemului de racire in sasiu, inaltimea cabinei a ramas aceeasi, fapt care asigura o accesibilitate optima, prin intermediul a trei trepte din aluminiu. Conform declaratiilor constructorului, podeaua joasa face din varianta XF Super Space cea mai spatioasa cabina de pe piata, cu un volum total de peste 12,6 mc.

Noile scaune PACCAR ofera o gama mare de ajustari pentru un grad mai inalt de confort, iar pozitia pedalelor a fost regandita. Volanul a capatat, de asemenea, un nou design, la fel ca si panoul central de pe bord. Ecranul are un grad inalt de claritate si este usor lizibil, instrumentele au fost redesenate cu accente de aluminiu, butoanele au fost regrupate dupa functiune. La nivelul cusetei, salteaua principala a fost extinsa la 2,20 m. Din punctul de vedere al sigurantei, noul XF dispune de sistem VSC (control al stabilitatii vehiculului) ca dotare standard. Sistemele de control adaptativ (ACC), de avertizare pericol de coliziune (FCW) si de franare avansata de urgenta (AEBS) sunt dotari optionale. Bordul este prevazut cu zone de absorbtie a socurilor, iar suspensia cabinei si structura ei ranforsata ofera un grad inalt de protectie a soferului si pasagerului.

Mai mult decat design atractiv

Noua nava amiral a constructorului olandez are un aspect elegant, datorita exteriorului aerodinamic al cabinei. Grila cu accente moderne de design contribuie substantial la optimizarea fluxurilor de aer pentru aerodinamicitate si racirea motorului. Alte elemente exterioare includ o noua bara din otel galvanizat, un bloc de lumini reproiectat, noi faruri cu LED, faruri de zi standard si de curba – optionale, noi aparatoare de noroi, deflectoare laterale si spoiler de acoperis. Dar noul DAF XF introduce si cateva inovatii care se inscriu perfect in programul Advanced Transport Efficiency (ATe), de natura sa scada costurile de operare si sa reduca impactul asupra mediului, printre acestea numarandu-se un sistem de racire optimizat, care impune mai rar necesitatea actionarii ventilatorului, noile rapoarte ale axei spate si utilizarea unui sistem cruise control optimizat, care restaureaza gradual viteza prestabilita a vehiculului. Sistemul inovativ DPA (Driver Performance Assistant) este un exemplu ilustrativ al filosofiei ATe a DAF. Display-ul central al bordului ofera soferului informatii detaliate in timp real privind consumul de combustibil, ceea ce poate conduce la optimizarea comportamentului la volan. Pe ecran apar mesaje automate care recomanda, de exemplu, schimbarea treptei de viteza. De asemenea, DPA ofera sfaturi in privinta economiei si a reducerii costurilor de operare prin asigurarea unei presiuni in pneuri corecte si a pozitiei deflectoarelor, se mai arata in comunicatul constructorului olandez.

Ergonomie in conducere

Puternic ca un urs, bland ca o tanara fata in luna mai, confortabil ca un autoturism si tacut ca un mormant. Acestea au fost primele cuvinte care mi s-au intiparit in minte la sfarsitul testului cu noul DAF XF, desfasurat in apropiere de Malaga. Cateva zile mai tarziu, la redactarea acestui text, am ramas la aceeasi concluzie apreciativa, simtind, totodata, nevoia de a suplimenta cu cateva detalii. In cadrul testului, am avut ocazia sa fac cunostinta indeaproape cu doua dintre versiunile navei amiral a constructorului olandez. In primul rand, a fost vorba despre un tractor 4×2 cu motor de 510 CP si cabina Space Cab, al doilea model fiind un tractor 4×2 cu Super Space Cab si motor de 460 CP. Ambele versiuni au fost echipate cu o cutie de viteze AS-Tronic, care poate fi operata manual sau automat. Semiremorcile tractate au fost incarcate pana la masa bruta a combinatiei de 40 t. In privinta interiorului, prima data privirea se concentreaza asupra nou-proiectatului bord, panoul de instrumente fiind protejat prin intermediul unei sticle speciale, care reduce reflexia luminii soarelui din partea laterala. In plus, instrumentele, elementele de control si diversii martori luminosi sunt usor de monitorizat. De asemenea, usurinta in operare caracterizeaza si instructiunile de ajustare a suspensiei pneumatice si a scaunului soferului, care, impreuna cu volanul, ajustabil la randul lui, contribuie substantial la un grad inalt de confort in conducere. Acelasi lucru se poate spune despre scaune si despre spatiile generoase de depozitare de pe usi si de deasupra parbrizului, mai ales in cazul versiunii de cabina Super Space Cab. Deoarece consider modelul de 460 CP ca fiind mai potrivit sarcinilor de transport international, ma voi concentra asupra acestuia. Versiunea sus-numita a motorului PACCAR de 13 l este incredibil de puternica, fapt demonstrat din plin pe drumurile in panta din Sudul Spaniei, limitatorul de viteza fiind setat la 85 km/h. Chiar si in cazul unor accelerari puternice, zgomotul motorului este atat de scazut incat se pot purta conversatii fara a solicita prea mult corzile vocale. Sistemul automat de schimbare a vitezelor AS-Tronic cu 12 trepte este, de asemenea, silentios, rapid si eficient. „Hardware-ul“ provenind de la ZF (cutia de viteze in sine) si-a demonstrat deja eficienta si, pentru a face un produs bun inca si mai bun, DAF a dezvoltat propriul sau „software“ (program electronic de control). DAF a plasat sistemele de actionare ale cutiei de viteze in doua locuri, si anume un switch pe bord si un element de control pe volan/coloana de directie, creand astfel un pasaj optim intre cuseta si restul cabinei. Sistemul AS-Tronic este echipat atat cu functiune semiautomata, cat si in intregime automata, soferul putand selecta optiunea care i se potriveste cel mai bine.

Forta unui cuplu optim

In cazul in care considera ca este mai confortabil modul automat, soferii se pot concentra mai bine asupra conducerii si traficului. De exemplu, nu trebuie sa aiba grija sa schimbe intr-o treapta superioara sau inferioara de viteza, sistemul schimband automat la turatii cuprinse intre 1.000 si 1.600 rpm. Si, pentru un plus de confort, functia de schimbare automata se poate combina cu cea de cruise control, al carei switch se afla pe volan. Daca viteza prestabilita este depasita cu mai mult de 4 km/h, intra in functiune in primul rand frana de motor. Daca aceasta nu este suficienta, coboara automat o treapta sau doua. Iar daca este nevoie sa accelereze, se intampla un proces invers. Daca trecerea intr-o viteza inferioara apropie motorul in mod primejdios de limita de 2.200 rpm, schimbarea treptelor va fi anulata de sistemul electronic de control al motorului, astfel incat doar frana de serviciu ramane solutia de mentinere sau de reducere a vitezei. Nu pot sa imi ascund entuziasmul nici pentru tractiunea impresionanta a noului motor. Propulsorul de 13 litri, cu 6 cilindri in linie, capabil sa dezvolte o putere maxima de 460 CP, este un exemplu tipic de motor diesel high-tech, in care puterea este umbrita numai de cuplul impresionant. Desi cuplul de 2.300 Nm atinge nivelul maxim la o turatie de 1.000-1.500 rpm, poate fi disponibil de la o viteza de 70 km/h in treapta 12 (sau mai sus), tractand cu usurinta 40 t la numai 900 rpm.

Asigurarea unui spatiu generos al cabinei a reprezentat intotdeauna o preocupare pentru DAF, iar noul XF puncteaza din plin si la capitolul functionalitate, confort si, bineinteles, eleganta.

Puterea motorului este impresionanta, chiar si la turatii scazute, iar confortul soferului este influentat pozitiv de zgomotul redus din cabina.

Per Fischer, Danemarca

per.fischer@bpmail.dk

Material realizat la Malaga, Spania

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.