Noul Mercedes-Benz Citaro – Primul autobuz urban cu ESP

Daimler ramane consecvent politicii sale de a produce autovehicule cat mai sigure si a lansat primul autobuz urban dotat cu ESP.

De altfel, o parte im­por­tan­ta din sesiunea de drive-test organizata de producatorul german pentru noul Citaro s-a concentrat pe evidentierea avan­ta­jelor aduse de ESP.

Mai sigur ca niciodata

Un autobuz urban presupune, in general, viteze scazute de de­pla­sare si, in aceste conditii, in luna mai, atunci cand noul Citaro a fost lansat, multi si-au pus in­trebari legate de utilitatea sis­te­mului ESP.

Era, astfel, de asteptat ca una din­tre temele principale ale se­siu­nii de drive-test sa fie dedicata acestui subiect.

Pe o pista special amenajata pentru teste, au fost simulate doua situatii: schimbarea brusca a benzii de circulatie la o viteza de 70 km/h si un viraj la dreapta luat cu aproximativ 45 km/h, la fi­nalul caruia apare un obstacol ce trebuie ocolit, ceea ce duce la accentuarea brusca a curbei.

Dupa cum vedeti, regimul de viteza este unul utilizat frecvent in transportul urban cu autobuzul.

Rezultatele au fost impre­sio­nan­te, iar ziaristii prezenti le-au pu­tut testa direct, atat la volan cat si din postura de pasager.

Circuitul a fost parcurs de doua ori, odata cu ESP-ul dezac­ti­vat si apoi activat.

Fara ESP, la schimbarea benzii de circulatie, s-a simtit pierderea con­trolului asupra directiei, lucru care a dus, la cele mai multe dintre incercari, la rasturnarea indica­toa­relor ce demarcau traseul.

Cu ESP activ, controlul asupra directiei s-a pastrat in per­ma­nen­ta, putand fi urmat fara probleme traseul.

In ceea ce priveste virajul, 45 km/h a reprezentat o viteza destul de mare pentru a determina intra­rea autobuzului intr-un usor de­ra­paj, atunci cand sistemul ESP a fost dezactivat. Cu ESP activ, auto­buzul franeaza singur si pe ro­tile care trebuie, asigurand in­tra­rea autobuzului intr-o zona si­gu­ra. Practic, cu ESP activat, san­sa ca autobuzul sa derapeze este sca­zuta semnificativ.

Pregatit pentru EURO VI

Pe langa schimbarile legate de design, ce au asigurat o ima­gine mai moderna si mai ae­ro­dinamica pentru noul Citaro, con­structorul german a dorit sa spo­reasca si confortul soferului precum si al pasagerilor.

Vizibilitatea mai buna, cres­te­rea gradului de ajustare a postului de conducere (atat in ceea ce priveste scaunul, cat si volanul), inaltarea scaunului soferului, asi­gu­rarea mai multor spatii de de­po­zitare, un nou bord mai elegant si mai ergonomic sunt cateva din­tre inovatiile ce vor face viata mai usoara pentru conducatorii auto.

In ceea ce priveste amen­aj­a­rea interioara, nu am putut sa nu admir inca o data precizia pe care o afiseaza Citaro. Fiecare element este gandit si plasat exact acolo unde ai nevoie de el, indiferent daca este vorba despre scaune, bari de sustinere sau spatii pentru per­soane cu handicap locomotor. Noul Citaro, in toate cele trei variante testate (solo cu 2 si 3 usi, precum si articulat cu 3 usi) reprezinta varianta imbunatatita a unui autobuz ce a primit pe merit, multi ani la rand, aprecierea pietei europene de profil.

In ceea ce priveste tinuta la drum, nu sunt multe de comentat. Practic, in afara elementelor de cres­tere a confortului, enumerate mai sus, noul Citaro se comporta ca si modelul precedent, fiind echi­pat cu aceleasi motoare si trans­misii.

Insa noul Citaro va primi in urma­toarea perioada motorizarea EURO VI si o noua transmisie, schimbarile realizate fiind gandite inclusiv pentru aceasta tranzitie (printre acestea se numara adu­ce­rea bateriilor in partea din fata a autovehiculului).

O surpriza in cadrul eveni­men­tului a constituit-o testarea unui model de autobuz articulat, Citaro hi­brid, care, avand bateriile pline, a parcurs o distanta de peste 11 km utilizand doar energia elec­tri­ca. La finalul distantei, bateriile erau descarcate 50%.

Radu BORCESCU

München, Germania

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.