Noul Volvo FM MethaneDiesel

INCEP VANZARILE!

Volvo Trucks isi extinde oferta sa pentru combustibili alternativi prin lansarea noului Volvo FM MethaneDiesel. Volvo devine, astfel, primul producator de autocamioane din Europa care ofera camioane propulsate cu gaz pentru distributia regionala, dar care pot indeplini, de asemenea, si cerintele de transport pentru distante lungi.

Din luna august, va incepe productia de serie a camioanelor Volvo FM MethaneDiesel, iar comenzile pot fi facute deja, insa doar intr-un numar limitat. Primele piete sunt Olanda, Marea Britanie si Suedia, unde infrastructura pentru gazul metan lichefiat este cel mai bine reprezentata. Planurile sunt in curs de desfasurare pentru fabricarea unui numar de aproximativ 100 de camioane diesel-metan in anul 2011.

Noul Volvo FM MethaneDiesel este echipat cu un motor de 13 litri, care produce o putere de 460 CP si un cuplu motor de 2.300 Nm. Combustibilul este format dintr-un amestec de pana la 75% gaz metan lichefiat si restul motorina, dar acest raport poate varia in functie de modul in care vehiculul este utilizat. Deoarece gazul metan costa adesea considerabil mai putin decat motorina, se pot realiza, de asemenea, economii financiare importante.

In comparatie cu motoarele conventionale cu gaz, la care combustibilul este aprins de catre bujii, alternativa metan-diesel ofera o eficienta cu 30 – 40% mai mare. Ceea ce inseamna ca necesarul de combustibil este redus cu pana la 25 de procente. In cazul in care camionul foloseste biogaz, emisiile de dioxid de carbon pot fi reduse cu pana la 70 la suta, comparativ cu un motor diesel conventional.

Bazat pe tehnologia diesel

Din punct de vedere tehnic, Volvo FM MethaneDiesel are la baza un motor diesel obisnuit, ce a fost echipat cu injectoare de gaz, un rezervor de gaz (care mentine metanul la o temperatura de -140 grade C in stare lichida, la fel ca un termos) si un catalizator special configurat. Prin utilizarea gazului lichefiat, mai mult combustibil poate fi stocat in rezervor decat daca gazul ar fi fost comprimat. Solutia aceasta ofera camionului metan-diesel o autonomie mai mare comparativ cu autocamioanele traditionale cu gaz, care folosesc bujii pentru combustie. Rezervorul are suficient gaz pentru ca, in conditii normale, un camion cu o greutate totala de 40 tone sa poata parcurge o distanta de pana la 500 de kilometri.

Testele de exploatare realizate de Volvo Trucks arata ca tehnologia metan-diesel ofera aceeasi mare fiabilitate in operare ca un motor diesel obisnuit. Manevrabilitatea este aproximativ aceeasi ca si in cazul unui camion echipat cu motor conventional diesel. Daca gazul se termina, sistemul comuta automat pe functionarea cu motorina. Soferul este atunci avertizat prin intermediul unei lampi de control din panoul de bord.

Daca procesul de dezvoltare decurge asa cum speram, ne asteptam sa vindem anual 400 de camioane metan-diesel in urmatorii anii. Speram, ca atunci, vanzarile sa se extinda pe 6-8 piete europene. In mod evident, viitorul vanzarilor depinde si de expansiunea statiilor de distributie a gazului lichefiat pentru camioane in Europa“, a declarat Claes Nilsson, presedintele Volvo Trucks Europe Division.

Teste operationale complete

Firma suedeza Götene Kyltransport este una dintre companiile de transport care a testat anul trecut noul model Volvo Trucks ce functioneaza cu gaz metan lichefiat si motorina.

Experienta noastra in utilizarea combinatiei metan-diesel a fost excelenta. Aceasta este cu siguranta o solutie pentru viitor. In cazul in care pretul gazului va fi corect, ma astept ca in urmatorii cinci ani, pana la 80 la suta din flota noastra sa cuprinda camioane Volvo metan-diesel“, a spus Ulf Johansson, presedintele Götene Kyltransport.

Pentru Götene Kyltransport, o companie cu 140 de angajati, nu a existat nici o ezitare in vederea participarii la aceste teste de exploatare. „incercam mereu ca, din punct de vedere ecologic, sa facem totul cat mai curat posibil. Nu in ultimul rand atunci cand alegem camioane. Datorita grijii noastre pentru mediu, am dobandit mai multi clienti noi, care, de asemenea, pun pe primul loc mediul atunci cand achizitioneaza servicii de transport“, explica Ulf Johansson.

Camionul testat tracteaza o remorca frigorifica de 20 metri lungime, care poate transporta cu trei tone mai mult decat o remorca obisnuita. Motorul metan diesel al camionului antreneaza prin intermediul unui circuit hidraulic unitatea de refrigerare a remorcii de mare capacitate. Astfel, devin inutile cele doua mici motoare diesel, mai putin eco-optimizate, care, in mod conventional, antreneaza unitatea de refrigerare.

Cercetatorii sprijina viitorul tehnologiei diesel-metan

Cercetatori independenti sunt convinsi ca metanul este combustibilul viitorului pentru operatiunile grele de transport comercial. „Din studiile realizate, reiese faptul ca, pentru urmatoarea generatie de vehicule comerciale grele de transport, gazul metan ofera beneficii considerabile pentru mediul inconjurator sub forma de emisii mai scazute de dioxid de carbon, si, de asemenea, ne permite sa utilizam resursele noastre naturale intr-un mod mai bun“, a spus Maria Grahn, cercetator in domeniul combustibililor la Universitatea Tehnica Chalmers din Göteborg.

Un factor crucial pentru dezvoltarea camioanelor metan-diesel este extinderea infrastructurii de distributie si construirea mai multor statii de realimentare in Europa. Industria gazului este optimista in privinta viitorului si prezice o expansiune rapida.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.