MAN. O DISCUȚIE DESPRE VIITOR: Incertitudinea este otravă…

…iar antidotul este creșterea flexibilității – o discuție despre viitor purtată cu Friedrich-W. Baumann, executive board member for Sales and Customer Solutions MAN Truck & Bus SE, și Roman Sitte, head of Sales Area Europe MAN Truck & Bus SE.

Friedrich-W. Baumann

ZIUA CARGO: Cum se prezintă piața europeană, în acest moment?

Friedrich-W. Baumann: Este foarte multă incertitudine pe piață, deoarece nimeni nu știe în ce direcție se va dezvolta economia europeană. Nu este doar un ciclu economic tipic, ci este, probabil, o provocare structurală pentru Europa, în acest moment. De exemplu, ce se întâmplă în Germania cu sectorul auto, vedem că se întâmplă în întreaga Europă. De asemenea, expansiunea economiei chinezești ar putea avea un impact considerabil asupra Europei, deoarece economia chineză este foarte orientată către export. Totodată, trebuie să vedem ce se va întâmpla în contextul noilor schimbări geopolitice, iar aici mă gândesc la alegerile din SUA și din multe țări din Europa.

Avem multă incertitudine, iar incertitudinea este o otravă pentru economie, în general, și pentru industria noastră, în special, deoarece îi împiedică pe partenerii și pe clienții noștri să ia decizii. La modul general, aș spune că se observă un real declin al impulsului economic, iar acest lucru se vede și din comenzile pe care le primim.

Iar, din această perspectivă, cu siguranță că, în prima jumătate a anului 2025, ne putem aștepta nu neapărat la o tendință de declin, dar măcar la o evoluție lentă a economiei, peste tot în Europa.

Roman Sitte: Aș dori să adaug faptul că tindem, cu toții, către mai multă securitate și către prognoze cât mai precise. Totuși, cred că este și o caracteristică a acestui moment, faptul că schimbarea devine din ce în ce mai frecventă și trebuie să ne adaptăm la aceasta. Piața nu va mai fi la fel de stabilă ca înainte.

Am văzut tot felul de schimbări în ultimii ani, cu criza din Ucraina, cu COVID-19, aspecte pe care nu le poți prevedea. Iar jucătorii care au depășit aceste obstacole au fost cei care au fost suficient de flexibili, pentru a se adapta rapid. Deci, pentru companiile de transport, ca și pentru producători și pentru alți jucători de pe piață, una dintre abilitățile-cheie pentru viitor va fi să-și pună la punct modelul de afaceri în așa fel încât să poată urmări tendințele pieței mai repede decât au fost capabili să o facă în trecut. 

Puteți să ne dați câteva exemple de schimbări pentru creșterea flexibilității, în cazul MAN?

Roman Sitte: S-a schimbat modul în care ne desfășurăm operațiunile în producție, încercăm să ne concentrăm mai puțin pe perspectivele pe termen lung și să abordăm cicluri mai scurte – urmărim cum vor evolua lucrurile, cum să discutăm cu furnizorii, cu producția și cu clienții, să ne asigurăm că realizăm combinația corectă și că ne organizăm într-un mod flexibil, care să ne permită să profităm de oportunități și, totodată, să putem răspunde tendințelor de scădere.

Un exemplu grăitor este legat de linia de producție. Avem camioane electrice și diesel și suntem capabili să le producem pe aceeași linie, în orice combinație, fie doar unele, fie doar celelalte, fie ambele. Cred că acesta este un mod inteligent de a te adapta și a crește flexibilitatea.

Friedrich-W. Baumann: Aș adăuga că sistemul nostru modular de baterii este dovada supremă de flexibilitate, oferindu-le clienților posibilitatea de a-și configura vehiculul conform necesităților.

Ne așezăm la masă cu clientul, care ne povestește despre rutele pe care le parcurge, despre tonaj și despre programul camioanelor și stabilim de ce autonomie are nevoie, ce putere a bateriilor și câte pachete de baterii.

Un alt element de flexibilitate este faptul că poți să „oglindești” aproape întregul portofoliu de produse diesel, astfel încât poți alege pentru principalele aplicații atât propulsie diesel, cât și electrică, inclusiv pentru vehicule ADR sau pentru industria auto.

Cum credeți că ar trebui să se schimbe piața, sub toate aspectele (legislație, taxe, infrastructură etc.), pentru a face segmentul vehiculelor electrice mai stabil și mai semnificativ?

Friedrich-W. Baumann: În primul rând, nu trebuie să uităm că suntem la începutul acestei transformări. Astfel, faptul că avem volume foarte scăzute nu mă sperie, în acest moment, pentru că majoritatea producătorilor intră pe piață abia acum. În al doilea rând, nu avem nevoie de mai multă legislație. Iar, în al treilea rând, clienții sunt cei care vor decide, iar parte a responsabilității noastre este să ne asigurăm că putem dovedi că ecuația economică pe care industria o numește TCO este în beneficiul lor. Chiar și independent de argumentele „verzi”, eficiența energetică a unui vehicul electric pe baterii este de neegalat, deoarece mult mai multă energie de pe vehicul ajunge la roată decât în cazul oricărui alt sistem de propulsie. Nu în ultimul rând, ceea ce este cu adevărat necesar pentru a spulbera îngrijorările clienților este un grad corect de penetrare a infrastructurii de încărcare în diferitele țări europene, astfel încât să devină la fel de răspândită și comună ca și rețeaua de benzinării. Pentru moment, acesta este principalul element care ar trebui avut în vedere.

Roman Sitte

Roman Sitte: Este vorba, de asemenea, despre experiența clienților. Pe bună dreptate, clienții nu se lasă în voia hazardului, ci doresc, întâi, să testeze și să experimenteze. Dacă vor vedea că pot opera mai ieftin decât cu camioanele diesel, vor face tranziția. Pentru că trebuie să plătești un preț mai mare pentru vehicul, însă costul de operare este mai redus.

Există motive să credem că în viitor o să aibă loc o scădere a prețului de achiziție a camioanelor electrice?

Friedrich-W. Baumann: Nu putem spune cu exactitate când anume s-ar putea întâmpla, dar, pe măsură ce volumele vor crește, acest lucru va avea un impact asupra costurilor. De asemenea, știm că tehnologia bateriilor avansează și știm că prețurile acestora scad în cicluri de patru sau cinci ani, iar, în același timp performanțele se îmbunătățesc.

Se discută foarte mult despre baterii, însă considerați că există și alte elemente asupra cărora ar trebui sa ne concentrăm, înainte de achiziția unui camion electric?

Roman Sitte: Fiabilitatea – cum adaptezi camionul activității tale. Durabilitatea – cât timp va funcționa, deoarece, în cazul unui camion diesel, vei avea un ROI mai rapid decât în cazul unui camion electric. Astfel, dacă mulți operatori de transport sunt obișnuiți cu un ciclu de 3-4 ani, vor ajunge la unul de 6 sau 8 ani, cu un camion electric. Deci durabilitatea va fi cheia.

Apoi, vei dori să ai un sistem integrat care să îți acopere întreaga soluție, de exemplu unul de management al bateriilor. Rețeaua service este, de asemenea, esențială, deoarece mai devreme sau mai târziu tot o să apară o defecțiune. Deci, să ai încredere în vehicul, dar, mai ales, să ai încredere în cine îl produce și în rețeaua care are grijă de el. Odată ce te confrunți cu o problemă – și orice camion va avea, la un moment dat, o problemă, pe parcursul celor 15 ani de viață –, dorești să fie servisat rapid și într-o manieră pragmatică. Și acesta este principiul nostru, ca marcă.

Friedrich-W. Baumann: Trecerea de la vehiculele diesel la cele electrice pare a fi o revoluție, acum, dar va fi doar o evoluție. Revoluție va fi atunci când vom începe să discutăm despre vehicule autonome, ceea ce va fi disruptiv pentru lanțul valoric curent și pentru operațiunile de afaceri.

Cheia succesului tehnologic pentru electrificare va fi menținerea sănătății bateriilor și a sistemului de management al energiei. Avem nevoie de lecții învățate și avem, deja, câteva de la segmentul de autobuze urbane, o transformare pe care am realizat-o cu un succes evident și pe care vom fi capabili să o utilizăm și pentru camioane.

Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.