O nișă aparte…

… cu provocări pe măsură. Ultima soluție înainte de avion, transportul expres este, astăzi, un segment în creștere, favorizat de modelul logistic care susține reducerea stocurilor. Despre prezent și viitor, am discutat cu actori de marcă din această piață, cu ocazia evenimentului „Am marfă, caut transport”, organizat, în luna mai, de către Ziua Cargo, Poiana Brașov.

Hans Schuller

Provocările pleacă, în multe cazuri, din același loc precum în cazul transportului greu. „Ca și în transportul «greu», întâmpinăm și noi o serie de probleme cu șoferii, cu salarizarea, cu tarifele, cu Milog sau Macron… Transportul expres este o nișă aparte, unde timpul chiar înseamnă bani și este, probabil, ultima soluție înainte de transportul aerian”, a declarat, în cadrul conferinței, Hans Schuller, proprietar Atlas Express & Logistic.

El a precizat că transportul expres reprezintă un business important, la nivel european 270.000 de persoane fiind angajate în acest sector. În ciuda nevoii evidente pentru acest tip de servicii, mulți clienți nu prind aceste costuri în bugete.

„Niciodată noi nu suntem prinși în bugete, nimeni nu vrea să știe de noi, dar suntem necesari. Și în cazul acestui tip de transport, una dintre cele mai mari probleme este constituită de preț. Trebuie să cerem, însă, tariful corect pentru calitatea pe care o oferim. Și competiția este foarte puternică, polonezii (cei mai puternici pe plan european pe această piață) constituind principalul competitor pentru operatorii români, în timp ce bulgarii vin tare din spate”, a apreciat Hans Schuller.

Iuri Plesnila

Timpul înseamnă bani… mulți sau… vieți

„Bineînțeles atunci când vorbim despre calitate în transportul expres, vorbim despre timp. Nu ai voie să ratezi, pentru că pierderile sunt uriașe, discutăm de zeci de mii de euro pe oră, dacă este vorba de zona comercială. Există și altă ramură, acea în care trebuie livrat un medicament într-un spital și atunci partea emoțională îi ia locul celei financiare. Tot aici intră și transportul celulelor stem. În cazul acestor transporturi, orice «ratare» poate costa o viață”, a explicat Iuri Plesnilă, Operations Manager Time Critical Line.

El a ținut să sublinieze că, în ciuda faptului că la prima vedere transportul expres poate părea mai ușor, pentru că nu există probleme cu timpii de odihnă, ținând cont de faptul că, în cele mai multe cazuri, se utilizează vehicule sub 3,5 t, cei care operează în domeniu se lovesc de provocări importante. În plus, atunci când este organizat în sistem de grupaj, în anumite cazuri, transportul expres poate implica inclusiv camioane mari.

Timpul de răspuns… timpul de tranzit

„Unul dintre indicatorii principali de calitate pe care îi urmărim este reprezentat de timpul scurt de răspuns, care trebuie să varieze între 10 și maximum 30 de minute. Apoi este monitorizată perioada de tranzit, care trebuie întotdeauna respectată, în condițiile în care trebuie să știm la orice oră unde se află transportul, pentru a ne putea informa, la rândul nostru, clienții. În transportul expres, tot ce se plasează sub 99% on time delivery reprezintă o problemă. Acel 1%, de regulă, reprezintă o excepție, fie că e vorba de segmentul aerian sau rutier”, a arătat, la rândul său, Alin Burlan, General Manager Dream Cargo Services.

Alin Burlan

El a menționat că transportul expres începe cu cel aerian. „Cel mai rapid transport aerian se face cu un avion charter, închiriat, care vine pe aeroportul unde este chemat. Adică, din momentul în care ai preluat marfa din fabrică și până la linia de producție, poți ajunge în maxim 12 ore, în cel mai îndepărtat punct din Europa. Tariful pentru 1.000 kg variază între 12 și 20.000 de euro. Următoarea variantă este «courier on board», care se aplică numai coletelor sub 32 kg/piesă. Se preia marfa din fabrică și un subcontractor sau un angajat se duce, personal, cu avionul, cu prima cursă disponibilă, către cel mai apropiat aeroport de destinația finală. Prețurile, aici, pornesc de la 2-3.000 și pot ajunge până la 10.000 euro, dacă discutăm de transport în China sau Statele Unite. Mai există și varianta de «next fly out», unde marfa este preluată de primul zbor disponibil, iar, de la aeroportul de destinație, se apelează la firmele clasice de curierat, unde prețul este de 6-7 euro/kg; iar, dacă timpul de tranzit și distanța o permit, atunci apelăm întotdeauna la transportul expres rutier”, a explicat Alin Burlan.

Comunicarea și transparența sunt foarte importante în opinia lui Zsolt Gogucz, Managing Director Kefren Expres.

„Seriozitatea se măsoară în transparența pe care i-o poți oferi clientului. Noi beneficiem de un tracking foarte bine dezvoltat, unde clientul poate vedea inclusiv dacă șoferul se rătăcește din neatenție, dacă se oprește pentru o pauză etc.. Nu cred că poți oferi calitate, dacă nu ești cinstit”, a subliniat el. „Avem o platformă foarte bună de comunicare cu mulți transportatori mici și serioși, pe care i-am așezat sub umbrela noastră. Încercăm să oferim transparență și un nivel cât mai ridicat de calitate”, a continuat Zsolt Gogucz.

Zsolt Gogucz

Provocări…

Atunci când vorbim despre provocări, dumping-ul social constituie, potrivit lui Alin Burlan, una dintre problemele care se manifestă în ultimii ani, la care se adaugă amenințările privind impunerea de tahografe pentru vehiculele utilitare din segmentul de expres. „Orice criză a unui producător auto mare poate aduce reduceri de costuri și renegocieri de contracte pentru transportatorii expres. Dar conjunctura actuală lasă loc pentru dezvoltarea acestui segment”, a concluzionat directorul general Dream Cargo Services.

Zsolt Gogucz, Managing Director Kefren Expres: „Seriozitatea se măsoară în transparență.”

Iuri Plesnilă, Operations Manager Time Critical Line: Mi-e teamă că șoferii, personalul foarte bine calificat din România, părăsesc țara. Sunt aproape imposibil de înlocuit, pentru că nu există școli și nici o ofertă serioasă de a-i ține pe loc”.

Hans Schuller, proprietar Atlas Express & Logistic: „Dacă cumva vor fi introduse mult mai multe restricții în zona transportului expres, multe dintre companiile (clienții) care utilizează acest sistem de aprovizionare au arătat că vor înregistra pierderi de comenzi, ca urmare a majorării costurilor de producție generate de creșterea stocurilor. Mulți dintre producătorii germani se află în această situație. Logistica se bazează astăzi mult pe transportul expres.”

Alin Burlan, General Manager Dream Cargo Services: „Cred că ne îndreptăm către o ușoară creștere a segmentului de transport expres, pentru că infrastructura din România nu permite livrarea în timp, situație care lasă loc de dezvoltare pentru acest sector.”

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.