O Noua Lege a Transporturilor – episodul 2

Un nou episod s-a consumat in povestea noii legi a transporturilor. Comisia de Industrii si Servicii din cadrul Camerei Deputatilor a trimis la inceputul lunii martie catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii propunerile de modificare a OUG 109/2005, privind transporturile rutiere.

Este vorba despre forma rezultata in urma dezbaterii, la nivel de raportori, existand anumite modificari fata de forma initia la comentata in numarul precedent al Ziua Cargo. Este de mentionat faptul ca forma actualizata a amendamente lor a luat in considerare si Ordonanta Guvernului nr. 27/2010 (prelungirea valabilitatii programului de transport), Ordonanta Guvernului nr. 5/2011 (anvelopele de iarna), Ordonanta Guvernului nr. 8/2011 (casele de marcat fiscale pentru transportul de calatori). Forma actuala a amendamentelor aduse OUG 109/2005 este disponibila si pe site-ul nostru –www.ziuacargo.ro.

Observatiile MTI vor fi analizate in cadrul Comisiei de Industrii si Servicii pentru ca, ulterior, raportul final sa fie supus dezbaterii si aprobarii in sedinta comisiei.

Ping-pong legislativ

Inainte de a prezenta modifica rile propuse in premiera de forma actualizata a amendamentelor, trebuie facute cateva comentarii legate de aparitia acestor propuneri de modificare a legii transporturilor. La inceputul anului trecut, printr-un protocol semnat de catre primul ministru, Guvernul, si in special Ministerul Transporturilor, s-a angajat sa elaboreze o lege unica a transporturilor. In plus, MTI a prezentat si un calendar de lucru conform caruia legea ar fi trebuit finalizata anul trecut. Realitatea este ca nici macar nu s-a in ceput lucrul la noua lege. Astfel, actuala abordare – modificarea legislatiei direct in Parla ment, MTI primind un rol secundar – pare a fi un raspuns la lipsa de actiune a Ministerului. Pe de alta parte, una dintre prioritatile exprimate de operatorii de transport persoane a fost prelungirea programului de transport, iar MTI s-a achitat de aceasta sarcina prin OG 27/2010. De asemenea, sunt opinii care afirma ca elaborarea unei noi legi unice a transporturilor nu se putea realiza in doar cateva luni de zile, asa cum prevedea calendarul de anul trecut si, in aceste conditii, MTI a preferat sa modifice legislatia in regim de urgenta, prin ordonante. Nu este scopul prezentului articol sa stabileasca a cui este dreptatea, insa putem constata neajunsurile actualei situatii. In continuare, nu exista o strategie privind transporturile rutiere si, astfel, iata cum intentiile MTI exprimate, de exemplu, prin acte normative emise in luna ianuarie (Ordonantele 5 si 8) sunt pe cale sa sufere transformari majore, intr-un termen foarte scurt prin decizia Parlamentului. Nu cred ca putem vorbi despre un conflict si nici macar despre neintelegeri intre Guvern si Parlament, in conditiile in care sprijinul le gislativului pentru executiv a fost verificat in repetate randuri in ultima perioada. Si, totusi, avem de-a face cu o situatie in care, aparent, Camera Deputatilor (mai exact Comisia de Industrii si Servicii) nu este de acord cu viziunea MTI. Pentru mediul de afaceri, ar putea rezulta lucruri pozitive printr-o noua lege a transporturilor, dar doar in conditiile in care aceasta beneficiaza de un sprijin con sistent si sincer la nivel politic, guvernamental, dar si din partea patronatelor din transporturi. In caz contrar, jocul de ping-pong le gislativ dintre Minister si Parlament va continua.

Copia conforma valabila 10 ani

Forma actuala a amenda mentelor aduse OUG 109/2005 prevede cresterea valabilitatii copiei conforme a licentei de transport pana la 10 ani. In plus, acest document nu va mai contine numarul de inmatriculare al masinii. Prin noua forma, actul norma tiv prevede ca „Autoritatea competenta poate autoriza organisme care sa asigure formarea initiala, examinarea si formarea continua a managerilor de transport, pe baza criteriilor de acordare stabilite prin Norme.“ Pentru incalcarea unor norme din domeniul transporturilor rutiere, pe langa sanctiunea contraventionala, se va aplica si o sanctiune complementara constand in puncte de penalizare. Acestea se aplica in functie de gravitatea incalcarii normelor din domeniul transporturilor rutiere astfel: incalcari minore – 1 punct penalizare; incalcari grave – 3 puncte penalizare; incalcari foarte grave – 6 puncte penalizare. Certificatul de competenta profesionala poate fi obtinut prin calificare initiala daca detinatorul are varsta minima de 18 ani pentru cei care conduc vehicule din categoriile C si C+E si varsta minima de 21 ani pentru cei care conduc vehicule din categoriile D si D+E. In cazul calificarii initiale accelerate, varsta minima a detinatorului trebuie sa fie de 18 ani pentru cei care conduc vehicule din categoriile C1 si C1+E, de 21 ani pentru cei care conduc vehicule din categoriile de permise C, C+E, D1, D1+E si D, D+E, pentru transport de persoane prin serviciu regulat pe distante de pana la 50 km, de 23 ani pentru cei care conduc vehicule din categoriile D si D+E. La stabilirea tarifelor privind eliberarea de documente, autoritatea competenta va tine cont doar de acoperirea cheltuielilor administrative, in legatura cu eliberarea documentelor, se arata in actuala forma a actului normativ. Ca si in precedenta forma, se mentine intentia de organizare a unui sistem national unic de control prin infiintarea Inspectoratului National de Control Rutier, numit INCR, cu filiale judetene si in municipiul Bucuresti. Capitolul „Sanctiuni si contraventii“ nu a fost finalizat, acesta urmand a se modifica in urma propunerilor MTI. Actualul act normativ ar urma sa intre in vigoare la data de 4 de cembrie 2011.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.