O piață în așteptare

În pragul liberalizării, piața națională de transport persoane dă semne de consolidare. În ultimii ani, au mai dispărut 40 de operatori, dar restul companiilor și-au crescut flotele, în special cu vehicule SH relativ noi, așa că parcul total a rămas aproape identic, atât ca număr de unități, cât și ca vârstă medie.

Lucian Lambru

Conferința ZIUA CARGO a reprezentat momentul perfect pentru a trage concluzii și a prezenta noutățile.

Este contextul în care Lucian Lambru, director general Adjunct al ARR, a prezentat cifrele relevante privind piața de profil, iar concluzia este că asistăm la o consolidare, cu scăderi ușoare la unele capitole și creșteri la altele.

Parcul total de vehicule de transport de persoane totaliza, la sfârșitul lunii mai, un număr de 26.859 de unități, fiind relativ similar celui consemnat un an în urmă (26.852). Dintre acestea, 11.626 sunt microbuze (9-22 de locuri) și 15.223 sunt autobuze (peste 22 de locuri), cifre, de asemenea, aproape neschimbate față de aceeași perioadă din 2024.

Cele mai multe vehicule nu sunt clasificate

Din numărul total al vehiculelor de transport persoane ale operatorilor români, 4.484 sunt clasificate la Categoria I, 3.160 la Categoria II, 2.586 la Categoria III, 1.664 la Categoria IV și 2.832 sunt autobuze urbane.

Doar Categoria II înregistrează un plus față de anul trecut, restul sunt în scădere. Dar cel mai mare plus, de 801 unități, s-a înregistrat la nivelul vehiculelor neclasificate, al căror număr totalizează 13.132 de unități (12.331, în urmă cu un an).

Vârsta medie a parcului auto de transport persoane rămâne la 12,5 ani.

La începutul lunii mai, numai 271 dintre vehiculele licențiate erau fabricate în 2025. Alte 1.134 aveau anul fabricației 2024, iar 1.566 în 2023. Față de anul trecut, creșterea la anul 2023 este de 125 de unități, ceea ce ne arată că operatorii preferă vehiculele SH cu vechime mică. La polul opus, mai există încă în operare 27 de autobuze fabricate înainte de Revoluția din 1989, dintre care două produse în 1974 și 1977.

Eligibile…

Un capitol aparte este legat de autovehiculele eligibile. Astfel, sunt 10.640 de vehicule mai noi de 2016, dar doar 3.854 dintre acestea sunt echipate și cu sisteme de climatizare. Luând în calcul și celelalte condiții, la data de 23 mai, erau doar 3.044 de autovehicule eligibile.

Operatori de transport persoane

În ceea ce privește licențele comunitare pentru transportul de persoane, numărul acestora continuă să scadă, de la 3.295, în 2024, la 3.255, în 2025. În 2023, numărul acestora era și mai mare: 3.594.

O altă tendință regăsită, conform statisticilor, este de creștere ușoară a flotelor. Astfel, numărul flotelor de peste 200 de autovehicule a crescut de la 9 la 11, în timp ce numărul flotelor de 101-200 autovehicule a crescut de la 27 la 28. În total sunt 49 de operatori cu cel puțin 80 de vehicule.

Mai puține autogări

Numărul de autogări a scăzut. În luna mai erau licențiate 224 de întreprinderi care desfășoară activități de autogară, față de 231 în urmă cu un an. De asemenea, numărul de licențe pentru intermediere la transportul de persoane s-a redus, în aceeași perioadă, de la 28 la 21.

Tendința de scădere se regăsește și la transportul interjudețean. Astfel, numărul de trasee interjudețene s-a redus, în ultimul an, de la 736, la 729, iar cel al curselor de la 2.377, la 2.352. Pentru cele 2.352 de curse de pe cele 729 de trasee sunt alocate 1.721 de autovehicule. În schimb, a crescut numărul de curse regulate speciale, de la 1.326, în 2024, la 1.380, în 2025.

Competențe profesionale

O veste bună este legată de creșterea numărului de șoferi. Astfel, dacă în urmă cu un an, numărul de certificate pentru conducători auto atestați să efectueze transport de persoane era de 72.293, acum numărul acestora a ajuns la 78.070. În schimb, numărul managerilor de transport de persoane a scăzut la 32.092, față de 32.263, în urmă cu un an.

Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.