Lhyfe a adus împreună un grup de companii și specialiști din diferite domenii, iar rezultatul final ar putea fi răspunsul la una dintre cele mai importante întrebări ale umanității – cum putem asigura nevoia de energie integral din resurse regenerabile? Am discutat cu Taia Kronborg, partener Chief Business Officer Lhyfe, despre provocările acestui proiect.
ZIUA CARGO: Ce impact va avea proiectul lansat astăzi?
Taia Kronborg: Ceea ce am lansat astăzi este un „game changer”, pentru că este pentru prima dată când producem hidrogen pe mare. Este un important avantaj faptul că, în largul coastelor, vântul asigură mult mai multă energie decât pe continent. Cu cât te depărtezi mai mult de țărm, cu atât vântul bate mai tare și continuu. Astfel, poți construi instalații mai mari și beneficiezi de energie mai multă. Practic, cu cât ne depărtăm mai mult de coastă, putem produce mai mult hidrogen.
De ce nu este utilizată direct energia electrică produsă și este preferată transformarea în hidrogen?
A dezvolta ferme eoliene departe de țărm ridică probleme legate de amplasament și de cablul pentru aducerea curentului electric la țărm, care este foarte scump. Astfel, cu cât te deplasezi mai mult în larg, cu atât investiția este mai costisitoare. Astăzi, dezvoltăm, însă, elemente plutitoare și, astfel, fermele eoliene pot fi amplasate foarte departe de țărm. Iar partea bună legată de hidrogen este că acesta costă de zece ori mai puțin pentru a fi transportat în formă gazoasă, față de transportul energiei electrice. Astfel, folosind un sistem de conducte, costurile nu vor crește foarte mult, chiar dacă amplasamentul este realizat departe, în larg. De aici, apare avantajul producerii și transportării hidrogenului, în loc de energie electrică.
Dacă poți utiliza electricitatea direct atunci când este produsă, ar trebui să faci acest lucru, însă există multe aplicații pentru care nu avem această opțiune, cum ar fi transportul rutier.
Cât de repede se va dezvolta producția hidrogenului?
Este un proiect pilot, pe care nu l-a mai realizat nimeni și avem de depășit multe provocări. Realizarea unui electrolizator optimizat pentru condițiile din larg a fost una dintre acestea. În plus, totul a fost proiectat să funcționeze autonom.
Totodată, sistemul utilizează o apă purificată și, astfel, platforma noastră preia apa de mare, pe care o tratează pentru a putea fi utilizată în procesul de electroliză.
Electrolizatorul are dimensiunile unui container și investițiile pentru producerea în masă a hidrogenului regenerabil vor fi dimensionate în funcție de nevoia de energie. Modelul Lhyfe este acela de a proiecta, construi și opera asemenea platforme pentru producția hidrogenului verde, pe care îl vom comercializa.
Este important și faptul că, la ora actuală, sunt în desfășurare mai multe studii care analizează posibilitatea utilizării conductelor de gaz deja existente, pentru a aduce hidrogenul la țărm. Sunt numeroase platforme pe mare care urmează să fie scoase din uz și există conducte care ar putea fi utilizate pentru transportul hidrogenului.
Astăzi, producem, la Bouin, hidrogen, pe care îl comprimăm și îl vindem unor clienți. Sunt câteva stații de alimentare care deservesc mai multe autoturisme. Totodată, avem un contract cu un mare retailer, pentru alimentarea motostivuitoarelor pe care le utilizează în centrele logistice.
La ora actuală, cererea de hidrogen crește rapid și depășește capacitatea de producție. Lhyfe, în următorii doi ani, va crește producția de hidrogen verde de 25 de ori, față de ceea ce avem astăzi. Iar, în 2026, vom ajunge la 200 MW și la 3 GW în 2030. Avem deja proiecte lansate în 12 țări din Europa.
Multe dintre aceste proiecte sunt legate de aplicații de mobilitate. Astfel, transportul și logistica vor beneficia din plin de noua formă de energie.
Radu BORCESCU
Saint-Nazaire, FRANȚA
radu.borcescu@ziuacargo.ro