O reinventare a proceselor în supply chain

COVID-19 reușește ceea ce nu s-a reușit, ani de-a rândul, să se realizeze, din cauza inerției și a comodității. Dacă nu e criză, nu se schimbă lucrurile. În situația actuală, companiile și, chiar, industrii întregi sunt forțate să își regândească și să își remodeleze lanțul de aprovizionare.

Adriana Pălășan

Realizarea cea mai mare a acestei perioade este creșterea exponențială a digitalizării în instituțiile de stat. Viteza cu care s-a reușit realizarea comunicării on-line a depășit imaginația noastră.

Piața românească era o piață aproape așezată, clienții erau stabili, roțile se învârteau și chiar existau planuri pe termen scurt, mediu și lung. Companii românești s-au extins pe piețe externe, și-au construit branduri proprii, au externalizat producția în țară sau în China și aveau o singură problemă: lipsa de personal. Deși companiile așteptau o criză, conform ciclicității situației economice globale, criza provocată de COVID-19 a luat lumea prin totală surprindere. Reducerea și, chiar, închiderea traficului a venit ca o necesitate pentru a încetini extinderea virusului și a nu pune în pericol alte comunități și lanțuri de aprovizionare. Consecințele negative sunt mai mari sau mai mici, în funcție de cât de sănătos s-a dezvoltat fiecare companie în parte.

Există scenarii și ipoteze despre încheierea crizei dar, cu toate acestea, un lucru este sigur – va avea un impact major la nivel economic și financiar global, cu ramificații care se vor resimți în lanțurile de aprovizionare globale, de la materiile prime, la produse finite.

Ce companii vor trece testul si vor atenua impactul acestui eveniment?

Criza trecută, care ne-a luat pe nepregătite, a crescut nivelul de precauție al companiilor. Cu toate acestea, unele companii sunt mai bine pregătite decât altele.

Testul reinventării va fi trecut de companiile care și-au construit planuri de management al riscului, nu numai în propria companie, ci împreună cu partenerii din supply chainurile din care fac parte.

În primul rând, sunt companiile care au mai multe surse de aprovizionare din mai multe zone geografice. Sa luăm exemplul aparatelor de aer condiționat. Comenzile pentru acestea sunt date în luna octombrie 2019. Trebuie să sosească în luna aprilie 2020. Dacă ai dat comandă la un furnizor și acesta este în China, sezonul este ratat. Daca ai dat la mai mulți furnizori și aceștia sunt în China, de asemenea, sezonul este ratat. Daca ai și un alt furnizor pe care l-ai cultivat și i-ai dat permanent comenzi, într-o zonă geografică diferită, când apare o presiune mare și o creștere exponențiala de comenzi, tu vei fi în lista de priorități.

Deci companiile care nu sunt foarte influențate de factorii de risc sunt cele care nu și-au pus ouăle în același coș și și-au diversificat lanțurile de aprovizionare din perspectivă geografică, de la furnizori locali, la furnizori îndepărtați, pentru a reduce riscurile din orice țară sau regiune. Un exemplu pentru brandurile proprii este acela că un articol provine de la mai mulți furnizori.

Produsele cheie și materiile prime strategice sunt de proveniență diferită, cu strategie de stoc clară, bazată pe independența față de furnizori, cu scopul protecției față de perturbările din lanțul de aprovizionare. Renault este unul dintre exemplele din această categorie, cu linii de fabricație și furnizori de piese multipli, pe toate continentele.

Companii care sunt mai bine pregătite decât altele

Aceste companii au definit furnizori cheie, cu care și-au construit relații puternice și au creat mecanisme și au pus sisteme în funcțiune, pentru a oferi vizibilitate extinsă în supply chain, pentru a înțelege mai bine riscurile și întreprinde acțiuni specifice bazate pe prioritățile lor. În cazul lor, implementarea sistemelor informatice performante și integrarea cu sistemele partenerilor din supply chain a devenit obiectiv strategic, reușind crearea acestei vizibilități în lanț.

Revenind la Dacia, dar nu numai, toate companiile de automobile aplicând aceleași strategii, se asigură de vizibilitate și predictibilitate de-a lungul lanțului de aprovizionare, atât în amonte, cât și în avalul liniei de asamblare. Organizațiile au dezvoltat o agilitate în cadrul rețelelor de producție și distribuție rapidă din care fac parte și reconfigurează, prin intermediul unui centru de control, în orice moment, rețeaua, pentru a direcționa comenzile spre sursele de aprovizionare disponibile, reușind să mențină oferta pentru cererea globală. Tendința care s-a manifestat și la nivel național în ultimii doi ani și care s-a demonstrat a fi de mare ajutor este aceea de a implementa instrumente de previzionare și planificare avansată, la nivelul întregului supply chain. 

Companii în dificultate

Aceste companii s-au bazat pe o singură zonă, din punct de vedere geografic, sau au furnizor unic pentru produse cheie. Nu au vizibilitate suficientă asupra întregului supply chain, pentru a identifica riscurile. Un fenomen care s-a înregistrat în această perioadă este acela al retragerilor de camioane din Europa, pe fondul restricțiilor de trafic. Companiile de transport care s-au bazat exclusiv pe transportul intracomunitar, au, în acest moment, zeci de camioane în parcare.

Companiile care se aprovizionau exclusiv din China, în această perioadă, au înregistrat o sincopă în aprovizionare, mai ales în cazul unor surse unice. Nu au putut să dea dovadă de agilitate și să reconfigureze comenzile pe alte surse.

De asemenea, în dificultate se găsesc cei care nu au sisteme informatice suficient de avansate pentru a gestiona, în mod inteligent, stocurile și a urmări evoluția acestora în timp. După cum aminteam și mai sus, companiile care nu au implementate sisteme de previzionare și planificare se găsesc în situații dificile.

Acestora li se adaugă firmele din marile centre comerciale și din zonele aglomerate, care au fost închise prin reglementări și care intră în zona forței majore, fără alt debușeu decât vânzarea on-line. Și în acest caz, dacă s-a investit strategic în dezvoltarea platformelor de vânzare, impactul a putut fi atenuat, într-o mai mare sau mai mică măsură.

În perioadele în care există stări de urgență, pe durata unei crize precum cea provocată de COVID-19, se identifică activitățile esențiale, care nu trebuie oprite pentru nevoile primare ale populației (sanitare, alimentație, igienă).

Cum, la nivel European și nici măcar la nivel național, nu sunt clar definite aceste activități esențiale, la nivelul Board-ului ARILOG s-au identificat, din perspectivă logistică, aceste activități, care sunt prezentate mai jos:

  1. Producția de materii prime, ambalaje și produse finite
  2. Serviciile de transport (rutier, feroviar, aerian, naval) materii prime, ambalaje și produse finite
  3. Serviciile conexe serviciilor de transport (organizare, vămuire, manipulare)
  4. Serviciile de închiriere, manipulare, igienizare și reparare ambalaje de transport
  5. Serviciile logistice de depozitare, recepție și etichetare marfă și pregătire comenzi
  6. Serviciile de reparații mijloace de transport și echipamente de manipulat marfă
  7. Serviciile de curierat
  8. Serviciile de curățenie și igienizare mijloace de transport și spatii de depozitare.

Aceste servicii susțin orice trafic de mărfuri și este extrem de important ca ele să funcționeze în cele mai bune condiții și să nu aibă sincope în livrarea bunurilor.

Ce ne-a învățat această criză?

Din perspectiva forței de muncă:

  • Educați angajații asupra simptomelor și prevenirii COVID-19 și, în general, asupra altor riscuri potențiale
  • O mai bună disciplină în relația cu ceilalți și respectarea regulilor impuse de companie și autorități
  • Obligativitatea existenței unor planuri de succesiune extinse pentru managementul superior
  • Instaurarea metodelor de lucru flexibil în activitatea curentă
  • Îmbunătățirea atenției asupra planificării forței de muncă. Dezvoltarea de soluții pentru creșterea agilității în cazul unui absenteism crescut
  • Realizarea de investiții în sisteme informatice și hardware care să corespundă și desfășurarea activității la distanță.

Din perspectiva furnizorilor:

  • Faceți cu atenție un audit și o analiză a riscului furnizorilor de nivel 1
  • Asigurați-vă că utilizați în mod constant surse alternative de aprovizionare
  • Realizați integrarea sistemelor și vizibilitate cât mai extinsă în supply chain (amonte și aval)
  • Realizați planuri de contingență pentru eventualele închideri ale fabricilor furnizorilor

Din perspectiva operațiunilor interne:

  • Stabiliți politici clare de stoc și sisteme inteligente de monitorizare în timp real
  • Realizați planuri de contingență pentru eventualele închideri ale fabricii/lor proprii
  • Realizați planuri alternative pentru logistica de distribuție și securizați capacitățile de producție, depozitare și transport
  • Dezvoltați o organizare agilă pentru producția/distribuția proprie
  • Investiți în sisteme de previzionare și planificare a producției
  • Stabiliți strategii de management al stocurilor

Lanțurile de aprovizionare au devenit extrem de sofisticate și vitale pentru competitivitatea multor companii.

Natura de rețea a lanțurilor de distribuție și globalizarea lor le face să fie din ce în ce mai vulnerabile la o serie de riscuri, absorbind întârzieri și perturbări.

Chiar dacă sunt zeci de ani de când se lucrează la optimizarea lanțurilor de aprovizionare, pentru a minimiza costurile, COVID-19 va demonstra câte companii pot să nu fie vulnerabile la șocurile globale, prin relațiile lor în lanțul de aprovizionare.

Din fericire, apar noi tehnologii aplicabile la nivel de supply chain, care pot îmbunătăți vizibilitatea și agilitatea acestuia, fără costuri administrative suplimentare asociate gestionării riscurilor.

Modelul tradițional al lanțului de aprovizionare liniară se transformă în rețele de aprovizionare digitală (DSN-uri) – în care silozurile funcționale dispar și organizațiile se conectează la rețeaua lor completă de aprovizionare, pentru a permite vizibilitatea, colaborarea, agilitatea și optimizarea de la capăt la capăt.

Să nu uităm că tehnologiile avansate, cum ar fi Internet of Things, inteligența artificială, robotica și 5G sau DSN-urile sunt concepute pentru a anticipa și a face față provocărilor viitoare, indiferent de natura riscului (embargouri, războaie comerciale, falimente, pandemii etc.).

Adriana PĂLĂȘAN

managing partner Supply Chain Management Center

și președinte ARILOG

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.