O vara cu probleme

In ultimele trei luni (iulie, august, septembrie), piata de expeditii, asa cum este ea reflectata de Indexul European realizat de catre Danske Markets Equities, Compania de analiza a Danske Bank (Banca Daneza) nu prea a aratat simptome imbucuratoare. Parte din cauza spectrului unei noi crize, parte rezultatul fluctuatiilor sezoniere normale in aceasta perioada, indicele a marcat, in aceasta vara, o scadere reala a volumelor expediate. Totusi, o data cu sosirea toamnei, valorile revin peste limita de 50, deci pe „plus”.

Conform Danske Markets Equities, in luna iulie, volumele s-au deteriorat sever, indicele cazand la 43, de la 54, marcand prima adevarata scadere de aproa­pe doi ani (aproximativ 50 s-a inregistrat in februarie 2010, sub 50 ultima data situandu-se in septembrie 2009). Prapastia este inca si mai mare in raport cu valoarea anticipata de previziunile pietei, care indicau un optimist… 62. Aceasta valoare a fost gene­ra­ta, in special, de scaderile de index manifestate de sectoarele rutier si maritim (de la 57 la 40 pe rutier si de la 67 la 61 pe mari­tim, dar, in acest ultim caz, vo­lu­mele se afla inca in trend po­zitiv). Segmentul aerian ramane con­stant, dar pe scadere (index 45 atat in iunie, cat si in iulie). Demn de remarcat este faptul ca, in aceste conditii, in care putem vorbi aproape de o prabusire a vo­lumelor de pe majoritatea pie­telor europene, numai Europa de Est si Elvetia au inregistrat o cres­tere a indicelui, si inca substan­tia­la (de la 53 la 64 in regiunea noas­tra si de la 33 la 50 in Elve­tia).

Dupa o pauza de o luna, lucru­rile incep sa se miste, cu un indice in crestere de la 43 la 46, ceea ce indica o scadere a volumelor mai putin accelerata. Piata maritima, dupa o scadere accentuata (ajun­gand la un 47), creste la 51, rutierul isi revine o idee (de la 40 la 46), in schimb aerianul e… in aer (de la 48 la 33). Nivelul asteptarilor ramane oarecum constant (56-57). E randul Europei de Est sa scada, de la 64 la 46, in timp ce Benelux inre­gis­treaza un indice record, de… 13.

In fine, o data cu sosirea toam­nei, indicele de expeditie revine pe crestere autentica in septembrie (de la 46 la 53), chiar daca se men­tine inca sub asteptari. Totusi, parca piata a invatat, dupa „aventurile“ din ultimele luni ale graficului, sa fie mai precauta in anticipari (de la 56 la 54 index previzionat). Situatia se imbunatateste clar pe toate segmentele, de la 46 la 59 pe rutier, de la 51 la 58 pe maritim si de la 33 la 47 pe aero. Pe tari, Benelux face un salt incredibil de la 13 la 44, Europa de Est revine de la 46 la 54, Germania sare de la 42 la 69 iar Elvetia… scade (de la 57 la 40).

Cum se calculeaza

Studiul, la care participa mari operatori europeni din domeniul expeditiei de marfuri, se cana­li­zea­za pe doua intrebari principale. Prima dintre ele se refera la volu­me­le de marfuri operate in mod curent, comparativ cu ultimele doua luni, cu ajustarile necesare sezoniere (mai reduse, la acelasi nivel, mai mari). Cea de-a doua in­tre­bare vizeaza asteptarile in privin­ta volumelor operate in urmatoarele doua luni, si in acest caz, cu ajus­ta­rile sezoniere necesare (mai putin, la fel, mai mult).

Numarul de participanti a inre­gis­trat, in septembrie, 127 de res­pondenti. 40% dintre acestia sunt in domeniul rutier, 30% pe maritim, 12% pe aerian si 18% pe alte mo­duri de transport. Danemarca detine 20% dintre votanti, 13% sunt din Europa de Est, 12% din Marea Britanie, cate 10% din Germania si Suedia, 9% din Finlanda, 6% Be­ne­lux, 8% alte state, 7% Norvegia si Elvetia – 5%.

Raspunsurile au fost traduse de specialistii danezi intr-un indice a carui valoare variaza intre 0 si 100, cu valorile peste 50 indicand o crestere marcata de companiile participante.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.