Obligație sau oportunitate

Pachetul Mobilitate 1 obligă firmele est-europene care realizează transport intracomunitar să își deschisă entități juridice și în țări occidentale. Însă acest pas poate aduce și oportunități.

Deschiderea unor firme în țări din vestul Europei nu reprezintă un pas pe care doar companiile românești mari îl pot realiza, însă… Sunt câteva aspecte pe care orice transportator trebuie să le ia în calcul!

Denis Spedition este o companie specializată pe transportul frigorific, care a crescut semnificativ în ultimii ani, de la o firmă mică, la una medie, dezvoltând, totodată, un nou segment de transport, intracomunitar, clientul principal fiind un mare retailer.

„Atunci când realizezi un asemenea transport, nu ai voie să ratezi sau să greșești vreo cursă. Realizăm acest transport cu o flotă de 14 camioane, flota Denis Spedition având un total de 29 de camioane. Și continuăm să creștem. Planul este să deschidem o firmă în Germania, însă totul după o analiză foarte aprofundată juridică, dar și din punct de vedere al planului de afaceri”, a explicat Florin Tudose, administrator Denis Spedition.

Practic, serviciul trebuie să se desfășoare fără sincope, indiferent ce se decide în Parlamentul European.

Iar Denis Spedition a ales Germania, pentru că acolo este clientul principal și, totodată, acolo are cele mai bune perspective de a găsi noi clienți, discuții fiind deja demarate, în acest sens.

Florin Tudosee, administrator Denis Spedition: „Proiectul de a deschide firmă în Germania este independent de soarta Pachetului Mobilitate 1, pentru că am simțit că piața din Germania este una sănătoasă. Este un proiect pe care l-am gândit de multă vreme și am fi deschis firmă în Germania chiar dacă nu ar fi existat PM 1.”

„Piața din Germania oferă confort din punct de vedere al comenzilor de transport, al corectitudinii plăților (tarife corecte, termene de plată decente și respectarea acestora cu strictețe). Acolo, contractele sunt respectate și ne dorim să lucrăm cu mai mulți clienți mari. Totodată, apar noi oportunități pentru Denis Spedition GmbH, cum ar fi, de exemplu, realizarea de cabotaj fără îngrădiri, pe teritoriul Germaniei. Noi avem, deja, stabilită persoana desemnată/coordonatorul de transport pentru entitatea din Germania și suntem în faza reglajelor fine. Doar pandemia ne-a făcut să amânăm deschiderea firmei, cu patru luni de zile”, a arătat Florin Tudose.

„Suntem entuziasmați de apariția Denis Spedition GmbH și sperăm ca, în următorii 3-4 ani, să ajungem la o flotă de 30 de camioane pe entitatea germană. Firma din România va opera în continuare, realizând activitatea de tur-retur (internațional clasic).”

Cifrele arată bine… dacă lucrezi pentru clienții finali

Deschiderea și, apoi, desfășurarea activității pe o firmă germană antrenează costuri suplimentare. Astfel, atenția la tarifele practicate devine cu atât mai importantă.

„O firmă curată, care funcționează corect și are clienți finali (nu lucrează prin case de expediție) este profitabilă și ca entitate juridică germană. Sigur, dacă lucrezi doar sub o casă de expediție, lucrurile nu arată la fel de bine, tarifele fiind, în general, mici”, a comentat Florin Tudose.

Odată cu deschiderea firmei în Germania, tarifele trebuie să fie renegociate, însă apariția Pachetului Mobilitate 1 a pregătit clienții pentru acest moment. În plus, piața germană a transportului oferă un grad de stabilitate ridicat.

„Sigur, și în Germania există o variație a tarifelor, însă piața nu jonglează, ca în România, unde tarifele urcă și coboară uneori de la o zi la alta. În plus, îți conferă o altă prestanță să discuți încheierea unui contract de transport din postura de firmă germană. Firmele de acolo sunt conștiente că fac bine pentru propria țară, taxele și impozitele se plătesc acolo, iar serviciile au loc în țara lor. Nemții au un patriotism bine înțeles. Fiind o firmă germană, se creează un alt nivel de parteneriat cu clienții de acolo. Însă accentul se pune pe calitatea serviciului. Atunci când oferi un nivel ridicat de calitate, clienții se bucură să te aibă ca furnizor și atunci discuțiile se poartă altfel. Clientul nostru principal pe Comunitate ne-a dat, de-a lungul timpului, cele mai complicate curse și discutăm nu doar de program, ci de complexitatea condițiilor care trebuiau respectate (temperatură, marfă sensibilă). Unde aveau probleme cu alte companii, ne trimiteau pe noi și șoferii Denis Spedition asigurau liniște pe aceste curse. Clienții vor liniște, nu să se confrunte, în continuu, cu probleme – întârzieri, șoferi care nu se trezesc la timp pentru a respecta programările de încărcare/descărcare, lipsa programului de lucru, ambuteiaje… Problemele legate de transport trebuie să le rezolve transportatorul”, a explicat Florin Tudose.

Calculele finale se vor realiza o dată cu demararea activității, însă, la prima vedere, tarifele ar trebui să se majoreze cu aproximativ 15%, pentru a face față creșterilor costurilor legate de funcționarea pe o firmă germană.

„Am observat lipsa șoferilor în țările occidentale. Șoferii din aceste țări nu mai vor să doarmă în camion, vor să ajungă acasă în fiecare zi și nu mai vor să meargă pe curse internaționale. A dispărut generația de șoferi de internațional. Aceste piețe au nevoie de firmele de transport din est și este momentul să nu mai funcționăm ca o roată de rezervă, ci să ne asumăm un rol principal în transporturile europene.”

Transfer etapizat

După deschiderea firmei în Germania, flota Denis Spedition se va transfera pe această entitate în mod etapizat. Astfel, există posibilitatea de a controla mai bine diferențele de costuri care apar. Pe măsură ce camioanele sunt înmatriculate în Germania, și șoferii vor fi angajați pe firma germană.

„În prima fază, coordonarea flotei se va realiza de la București. Ținta este ca, până la finalul anului, să avem 15 mașini înmatriculate pe firma germană, iar la acel moment vom asigura coordonarea acestei flote din Germania. Practic, vom avea un dispecer în Germania. Vrem să ne asigurăm că entitatea din Germania poate funcționa singură, în mod profitabil. Avem deja un dispecer neamț, care vorbește și românește. Este vorba despre un fost angajat al Denis Spedition, care s-a mutat în Germania”, a explicat Florin Tudose.

Sediu, parcare, contract de service… legislația din Germania nu este diferită foarte mult de cea din România. Toate aceste amănunte au fost deja stabilite și Denis Spedition GmbH va avea sediul la Dortmund.

„Alegerea orașului Dortmund nu a fost întâmplătoare. Am luat în calcul clienții, angajații din Germania, precum și faptul că există legătură directă aeriană între București și Dortmund. Există posibilitatea de a ajunge dimineața acolo, iar seara să fiu acasă”, a arătat administratorul Denis Spedition.

Ambițiile sunt mari și managementul Denis Spedition crede că, în următorii ani, va putea angaja inclusiv șoferi germani.

„Nemții știu să aprecieze calitatea serviciilor și nu am simțit nicio clipă rețineri legate de faptul că suntem români. Iar apariția firmei germane reprezintă un plus și cred că toate firmele românești care își vor deschide firme în străinătate vor simți acest plus. De altfel, am vorbit cu mai mulți transportatori români care au ales același drum, de a-și deschide firme în țări din vest. Și, o dată cu apariția PM1, acest fenomen va lua o mare amploare. Sunt sigur că, în următorii doi ani, vom avea și șoferi germani angajați pe firma din Germania. Iar Denis Spedition GmbH va atrage șoferi cetățeni germani mai bine decât firmele germane, care și-au pierdut, în ultima vreme, profesionalismul. S-a schimbat generația și managementul acestor companii vine dintr-o altă direcție, cu alte viziuni. Discutăm de o deprofesionalizare a transporturilor, în occident. La Denis Spedition, lucrurile sunt organizate astfel încât să se asigure liniștea conducătorilor auto. Trebuie să știi să vorbești cu șoferii, să știi să îi apreciezi, să știi să le dai informațiile de care au nevoie. Regulile stricte ne-au ajutat și ne ajută în continuare”, a declarat Florin Tudose.

„Voi rămâne clientul Scania România și vom continua să achiziționăm camioanele de aici, inclusiv pentru Denis Spedition GmbH.”

Mihnea Ioan, director general Denis Spedition. Un pas important în dezvoltarea firmei l-a reprezentat atragerea în echipa managerială a unui director general cu experiență de 20 de ani în conducerea unei companii multinaționale.

Chiar și după apariția firmei în Germania, programul șoferilor va rămâne același, implicând întoarcerea șoferilor acasă o dată la două luni. De asemenea, condițiile salariale vor suferi doar mici modificări.

„Plata pentru șoferi în Germania are la bază un salariu minim, la care se adaugă diurnele. Practic, un șofer în Germania are un venit lunar net de aproximativ 2.500 de euro, similar cu ceea ce câștigă șoferii români. Astfel, costurile suplimentare vin doar din zona impozitelor, adică aproximativ 300 de euro în plus pe lună pentru fiecare șofer”, a explicat Florin Tudose.

Pentru un plus de confort, compania va închiria un apartament în apropierea sediului din Dortmund, pentru șoferii care ajung, la final de săptămână, la sediu.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.