OPTIFUEL LAB 2: Cu 22% mai economic

Cu Optifuel Lab 2, Renault Trucks reuneşte, pe un singur autovehicul-laborator, diferite tehnologii destinate reducerii consumului şi pregăteşte viitorul camioanelor de serie. După mai multe luni de teste pe șosea și pe bancurile de probe, rezultatele consumului Optifuel Lab 2 indică o reducere cu 22% a consumului, adică, în medie, 7,2 litri câştigaţi la 100 km, comparativ cu un model Renault Traucks T standard.

Proiectul a fost dezvoltat cu susţinerea Agenţiei pentru mediu şi pentru controlul energiei (ADEME) şi în colaborare cu opt parteneri: Plastic Omnium, Michelin, Sunpower, Renault, IFP Energies Nouvelles, CEP-Armines, CETHIL-INSA de la Lyon şi LMFA – Şcoala Centrală de la Lyon. Optifuel Lab 2 integrează 20 de tehnologii care răspund celor patru mize principale legate de consum: gestionarea energiei, aerodinamica, rezistența la rulare şi sistemele de asistenţă la condus.

„Desigur, suntem extrem de mulţumiţi de acest rezultat”, spune Claude Covo, directorul acestui proiect. „Nu ne surprinde, ci validează, în condiţii de exploatare reale, estimările, deja ridicate, pe care le aveam la începutul proiectului.”

Cifra de 22% este rezultatul tuturor tehnologiilor combinate, dar randamentul fiecăreia dintre acestea a fost măsurat separat. Procedurile de testare permit măsurarea extrem de precisă a fiecărei reduceri observate pentru fiecare tehnologie. Acesta este motivul pentru care testele pe şosea au fost completate de teste pe bancul cu role. „Testul pe şosea este indispensabil şi am realizat numeroase ture pe circuitul nostru în împrejurimile Lyonului”, continuă Claude Covo, „dar bancul cu role, care reproduce fidel şoseaua, oferă avantajul ca rezultatele să nu fie influenţate de condiţiile climatice, testul putând fi repetat ori de câte ori se doreşte. Cele două sunt complementare şi indispensabile.”

Testele pe şosea au fost realizate pe un circuit de 200 km în împrejurimile Lyonului, traseu reprezentativ pentru transportul inter-regional. Viteza medie măsurată de Optifuel Lab 2 a fost de 72,6 km/h, cu o sarcină totală de 33 de tone, sarcină medie constatată, în general, în Europa.

Optimizarea diferitelor surse de energie

Gestionarea optimă a diferitelor surse de energie se află în centrul muncii de cercetare efectuate cu Optifuel Lab 2. „Ideea este de a preleva cât mai puţină energie de la motorul termic” explică Claude Covo. „Astfel, am electrificat mai multe sisteme auxiliare ale autovehiculului, cum ar fi climatizarea, pompa de apă, pompa de combustibil şi pompa de direcţie. Apoi am multiplicat sursele de energie electrică pentru alimentarea acestor elemente, adăugând panouri solare şi instalând un sistem de recuperare a energiei termice a gazelor de eşapament, pe baza ciclului Rankine.”

Când conducătorul auto sau autovehiculul solicită energie, un calculator analizează nevoile, găseşte sursa de energie cea mai disponibilă şi mai eficientă (solară, Rankine etc) şi o redistribuie în timp real.

În paralel cu această avansată gestionare a surselor de energie, Renault Trucks a făcut eforturi pentru a limita nevoile autovehiculelor. În acest scop, o atenţie specială a fost acordată izolării cabinei. Părţile vitrate utilizează un geam special, mai izolant, iar deasupra se găseşte un deflector reglabil, care favorizează și aerodinamica.

Efectul de picătură de apă

„Munca depusă în domeniul aerodinamicii lui Optifuel Lab 2 a vizat ansamblul complet, camionul şi remorca”, subliniază Claude Covo. „Am lucrat la adecvarea perfectă dintre cele două elemente pentru a putea reproduce efectul de picătură de apă, a scădea rezistenţa aerodinamică şi, deci, a reduce consumul.”

Deflectorul mobil de pe pavilion, deschis în cazul staţionării pentru a izola mai bine cabina, se pliază din nou începând cu o viteză de 50 km/h. Acesta asigură astfel o continuitate perfectă cu remorca. Efectul de picătură de apă este întărit prin forma curbă a acoperişului, deflectoarele laterale de 70 cm în partea din spate şi carenajele laterale pe întreaga lungime a semi-remorcii. Este de reţinut, de asemenea, faptul că retrovizoarele şi oglinda de deasupra parbrizului au fost înlocuite cu camere video profilate pentru diminuarea zonelor cu turbulențe şi asigurarea unei scurgeri perfecte a aerului.

Optifuel Lab 2 dispune şi de un spoiler mobil situat în partea de jos a barei de protecţie. Când acesta este extins, el permite trecerea mai bună a fluxului de aer de sub camion şi limitarea frecărilor sub şasiu. Acest spoiler se repliază automat la viteze mai mici de 50 km/h pentru a nu fi avariat la viteză redusă de un prag de încetinire sau la o trecere delicată, de exemplu.

Asistarea conducătorului auto

Conducătorul auto rămâne elementul central în reducerea consumului. Stilul de condus poate influenţa consumul cu mai mult de 3 litri la 100 km. Inginerii Optifuel Lab 2 au ţinut cont de acest lucru şi au dezvoltat sisteme de asistenţă la condus specifice. Optifuel Lab 2 este, astfel, echipat cu un limitator de viteză adaptativ.

Având GPS integrat, limitatorul calculează în fiecare moment şi prin anticipare cea mai bună viteză, care nu trebuie depăşită în funcţie de poziţia camionului şi de profilul şoselei. De asemenea, pedala de acceleraţie este adaptativă. Aceasta devine mai mult sau mai puţin dură în funcţie de situaţia în care se află conducătorul auto, dacă trebuie să accelereze sau să încetinească. Dacă sistemul anticipează ajungerea la un sens giratoriu, de exemplu, sau la terminarea unei pante, pedala se va întări şi îl va obliga pe conducătorul auto să ridice piciorul.

Când sistemul este cuplat, conducătorul auto este avertizat de o pictogramă, care se afişează pe tabloul de bord şi ilustrează evenimentul care urmează (sens giratoriu, pantă, rampă, punct de plată etc). Graţie acestor ajutoare, conducătorul auto ştie întotdeauna cum să-şi adapteze condusul pentru a fi cât mai favorabil cu putinţă reducerii consumului.

Limitarea rezistenţei la rulare

Ca o continuare a preocupării pentru aspectul aerodinamic, atenţia inginerilor de la Renault Trucks s-a îndreptat şi spre rezistenţa la rulare a ansamblului camion şi semiremorcă. În acest scop, inginerii au utilizat o soluţie inedită care adaptează, în permanenţă, nivelul de ulei din interiorul punţii în funcţie de nevoile sale de lubrifiere şi răcire. Optifuel Lab 2 este echipat, de asemenea, cu pneuri prototip dezvoltate special de producătorul Michelin. Ele au fost optimizate pentru rezistenţă redusă la rulare şi contribuie semnificativ la reducerea consumului.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.