OUG pentru ridesharing, oprită de proteste

Adoptarea de către Guvern a Ordonanței de Urgență (OUG) pregătită de vicepremierul Daniel Suciu pentru reglementarea activității de ridesharing a fost oprită de asociațiile transportatorilor de persoane, cu noi proteste, la care au adus mii de mașini în Piața Victoriei din București.

foto: Jean-Mihai Pâlșu 

Mii de taximetriști, de la mai multe asociații (printre care COTAR, FNCOTR, CNTR și ADTI), precum și PFA au venit cu mașinile din toată țara la București și au „asediat” Guvernul. „Cerem renunțarea la OUG pentru legalizarea pirateriei în transportul rutier de persoane. Nu înțelegem de ce un vicepremier îi asigură pe «pirați» că le va rezolva problema și explică drept necesitate legiferarea prin ordonanță de urgență, motivând urgența prin faptul că Președintele României retrimite legile Parlamentului, pentru modificare”, reclamă Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

Reprezentanții COTAR îl acuză pe Daniel Suciu, noul vicepremier și ministru al Dezvoltării, că s-a ocupat direct de construirea cadrului legislativ – așa cum singur a declarat – pentru menținerea pe piață a platformelor de ridesharing. „Aceste platforme fac de mai mulți ani transport ilegal, neautorizat și nefiscalizat, iar protestul nostru este împotriva acestor practici deja aflate la vedere. Chiar dacă se dorește intrarea în legalitate a unor noi forme de transport rutier de persoane, acest lucru nu se poate face decât cu respectarea legislației în vigoare. Prin OUG, Guvernul trece peste orice lege din această țară. Nu există nicio urgență reală care să justifice o astfel de ordonanță”, a declarat Teodor Pesteleu, președintele COTAR – CNTR – filiala Timiș.

Eliminarea sintagmei „în mod repetat” mai așteaptă

„Dacă se dorește un transport alternativ, acceptăm să fie un capitol distinct în Legea 38/2003, unde să se prevadă și această activitate, să fie limitată, să respecte aceleași reguli ca și noi, în ceea ce privește autorizarea, fiscalizarea și controlul autorităților în drept, precum și un număr limitat de mașini, ca și noi. Dar modificarea legislativă să se facă în Parlamentul României, trecând prin toate etapele de legiferare, nu prin OUG”, mai arată reprezentantul COTAR.

Amintim că Guvernul a emis, deja, la sfârșitul lunii martie, OUG 21, prin care a eliminat din Legea taximetriei sintagma „în mod repetat”, astfel încât cei prinși că fac transport ilegal să fie sancționați încă de la prima abatere, cu amenzi de până la 5.000 de lei. Numai că prevederea va intra în vigoare abia peste 60 de zile.

Uber, interzisă la Cluj-Napoca

Între timp, instanțele de judecată au interzis activitatea Uber la Cluj-Napoca, iar decizia este așteptată și în alte orașe din țară. „Curtea de Apel Cluj dispune încetarea și interzicerea practicilor de concurență neloială desfășurate de pârâta Uber Systems România, constând în furnizarea de servicii de suport, referitoare la verificarea documentației prezentate de furnizori și a stării autovehiculului, precum și în sesiuni de informare a furnizorilor care doresc să utilizeze aplicația Uber. (…) Decizia este definitivă și executorie”.

Asociația de Monitorizare Taxi Transilvania, care a deschis, în 2016, procesul împotriva Uber la Cluj-Napoca, a transmis, printr-un comunicat: „După precizările făcute în speța Uber la nivel european, prin decizia, de la finalul anului 2017, a CJUE, iată că și instanțele de judecată din România califică activitatea Uber ca fiind aceea a unui transportator care realizează activități de transport fără deținerea de autorizații legale în acest sens”.

Uber: „Am schimbat modul în care operăm”

Compania americană susține că poate continua activitatea în Cluj-Napoca. „Decizia este dezamăgitoare, însă dorim să-i asigurăm pe pasagerii și pe șoferii parteneri care se bazează pe Uber în Cluj că aplicația poate continua să funcționeze. Între timp, am schimbat modul în care operăm, iar, în prezent, lucrăm doar cu operatori de transport autorizați”, au transmis reprezentanții Uber.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.