Pandemie cu plata la descărcare

În vremuri de distanțare socială, BursaTransport a recomandat scăderea termenelor de plată și, chiar, eliminarea lor.

Dan Cotenescu, manager BursaTransport – 123Cargo: „A fost un expeditor care ne-a atras atenția că suspendarea publicării incidentelor de plată condamnă la blocaj sute de firme de transport, pentru că mulți intermediari se vor folosi de portița oferită pentru a întârzia, nejustificat, plata. Publicarea incidentelor de plată creează constrângere la respectarea termenelor de plată. Încrederea este esențială în piața spot – o marfă publicată trebuie să își găsească un transportator, care, la rândul lui, trebuie să aibă siguranța că va fi plătit după efectuarea serviciului. Deciziile pe care le luăm la BursaTransport nu sunt în căutare de succes comercial, ci din convingere și vin în direcția protejării pieței, păstrând o poziție de neutralitate.”

La instalarea stării de urgență, nu puțini expeditori au întârziat plata către transportatori, aspect care a alimentat și mai mult starea de teamă instalată. Acest lucru s-a resimțit inclusiv prin creșterea brutală a numărului de reclamații de neîncasare, la începutul stării de urgență.

„Este o reacție ce poate fi comparată cu golirea rafturilor în magazine, la debutul pandemiei. Practic, multe firme au manifestat grabă în recuperarea datoriilor și orice scadență depășită era reclamată, pentru a fi semnalată pe lista incidentelor de plată. Totuși, a fost vorba de un vârf, în care numărul reclamațiilor s-a dublat, de la o săptămână la alta (a ținut două săptămâni), și apoi s-a estompat, astăzi numărul reclamațiilor scăzând”, a explicat Dan Cotenescu, manager BursaTransport – 123Cargo.

Luând în considerare aceste reacții și, totodată, dificultățile create de pandemie, s-a pus inclusiv problema suspendării publicării incidentelor de plată pe perioada stării de urgență, însă…

După o analiză completă, conducerea BursaTransport a decis să meargă în direcția opusă.

„Transportatorii nu sunt bancă”

O măsură luată, în premieră, de către BursaTransport a fost apelul de a suspenda, temporar, utilizarea creditului furnizor.

„Această scadență, asumată de transportatori și solicitată de clientul de transport sau firma de expediție, în vremuri normale, s-a instituit ca o regulă și «bătaia» este între transportatori – cine rezistă să accepte termene de plată mai îndelungate. Având în vedere lanțurile constituite în servicii (client de transport, expeditori și transportatori), în vreme de criză, utilizarea creditului furnizor poate avea consecințe dramatice. Intrarea în incapacitate de plată a unei verigi din lanț poate pune în pericol un mare număr de firme, iar proprietarul camionului este cel mai vulnerabil, având deasupra toate celelalte firme (va fi afectat indiferent unde apare blocajul) și, totodată, angajează cele mai importante costuri, încă dinainte de efectuarea transporturilor (amortizare/finanțare camion, salariu șofer, carburant etc.). Pentru transportator, încasarea facturii înseamnă refacerea balanței plăți/încasări, în timp ce expeditorii subcontractanți nu plătesc transportatorii decât după ce au încasat banii de la client”, a arătat Dan Cotenescu.

Practic, BursaTransport a solicitat ca, pe perioada de criză, expeditorii să reducă cererile de transport doar la cursele ce pot fi plătite imediat, pentru a proteja pe cei care riscă să intre în blocaj, dacă plățile nu mai sunt efectuate.

Iar ecourile au fost bune… din ambele tabere.

„Reacții foarte bune am avut din partea transportatorilor. Actuala situație poate reprezenta o șansă pentru atingerea unei atitudini unitare, în rândul atât de dispersatei piețe a transportatorilor. Transportatorii se pot folosi de această circumstanță pentru a transmite clienților că nu sunt bancă și nu este normal ca pentru serviciul prestat să își încaseze banii peste trei luni”, a arătat managerul BursaTransport.

Sondajul realizat în rândul utilizatorilor bursei a confirmat succesul acestei campanii.

Astfel, 95% dintre transportatori au afirmat că este o inițiativă bună, care aduce beneficii și nu mai puțin de 60% au confirmat faptul că au utilizat comenzile cu plata la descărcare.

Interesant este și faptul că nu s-a înregistrat nicio plângere vizavi de o posibilă nerespectare a plății la descărcare.

„BursaTransport a anunțat o penalizare rapidă a celor care promit mincinos plata la descărcare. Reclamația transportatorilor este gratuită și expeditorul are la dispoziție doar o zi pentru rezolvarea situației, înainte ca incidentul să fie publicat”, a completat Dan Cotenescu.

În același timp, pentru toate declarațiile de neîncasare cu scadență după intrarea în starea de urgență, BursaTransport a dublat timpul pus la dispoziție debitorului pentru a reacționa.

O asemenea campanie nu putea avea succes fără implicarea expeditorilor, invitați, de asemenea, să se ralieze la această inițiativă.

„Sunt postatori de marfă care au dorit să-și asume plata la descărcare, iar BursaTransport s-a angajat să scoată în evidență aceste anunțuri. Toate mărfurile cu sintagma «plata la descărcare» sau «plata la primirea documentelor» sunt scoase în evidență gratuit și automat, pe baza aderării postatorului la inițiativă, în mod similar cu anunțurile plătite”, a explicat managerul BursaTransport.

Astfel, cei care postează aceste anunțuri au un avantaj important din punct de vedere al vizibilității – sunt plasate înaintea celorlalte și sunt colorate distinct.

Prăbușirea volumului de mărfuri

Evoluția pieței de transport, așa cum este percepută în BursaTransport, a suferit o constricție inegală, pe diferiți indicatori.

Astfel, de la instituirea stării de urgență, a existat o scădere menționabilă (dar nu dramatică) a numărului de companii active pe BursaTransport. La final de ianuarie, erau 14.800 de companii, aproape s-a atins granița de 15.000 în februarie, pentru ca, la instalarea stării de urgență, să se ajungă la aproximativ 14.400.

Însă cel mai bine sunt ilustrate condițiile de piață în analiza mărfurilor.

„A existat un vârf, imediat după instituirea stării de urgență, iar, apoi, cererile de transport au scăzut dramatic și continuă să fie foarte jos. Abia la finalul lunii aprilie, a apărut o ușoară tendință de revigorare”, a explicat Dan Cotenescu.

Practic, numărul de mărfuri publicate a scăzut la aproximativ o treime.

În ceea ce privește camioanele disponibile, acestea sunt într-o ușoară creștere.

Campania „Plata la descărcare” – aproape 10% din mărfurile publicate

În primele două săptămâni de la lansarea campaniei s-au publicat 107.474 de mărfuri, din care 2.536 (2,36%) au fost evidențiate, având mențiunea de plată rapidă. Încă 7.880 (7,33%) aveau mențiunea de plată rapidă, dar nu au beneficiat de evidențiere (fiind de la postatori neincluși în campanie).

Rata de rezolvare a incidentelor de plată – ușoară degradare

Până în 15 martie, rata de rezolvare a incidentelor de plată era de 94,4% și a scăzut, după 15 martie, la 92,7%.

„Estimez că această criză va duce la dispariția a 10% dintre jucătorii activi pe piață, sub toate formele lor (expeditori și transportatori). Iar, după ce blocajul va dispărea, va fi o super cerere de transport, ca o inspirație profundă, după ce ți-ai ținut respirația multă vreme. În acest sens, ne punem speranțele în reluarea producției în industria auto.” – Dan Cotenescu.

Măsuri de ajutor

Constricția pieței este reflectată și în inițiativele burselor de transport la nivel local și european, care au gândit măsuri pentru sprijinirea utilizatorilor.

„Abordarea noastră a mers în direcția diminuării efortului de cash pe care l-ar face o companie care dorește să se înscrie pe BursaTransport, sau dorește reînnoirea accesului. Abonamentele, chiar dacă mai mici decât ale competitorilor, pot reprezenta un efort pe care firmele ar dori să îl achite, în această perioadă. De aceea, am creat fracțiuni de abonament, de trei luni, în loc de un an. Spargerea abonamentului anual în abonamente trimestriale a redus efortul financiar al firmelor, pentru a avea acces la serviciile BursaTransport. Iar această măsură a avut succes, abonamentul de criză fiind îmbrățișat atât de firme mici de transport, care utilizau, până acum, accesul flexibil (plata zi cu zi), cât și de companii care au ajuns la momentul reînnoirii abonamentului. Am avut și surpriza plăcută să vedem companii care întrerupseseră accesul și au decis să îl reactiveze cu noul abonament”, a arătat Dan Cotenescu.

O altă măsură pe care BursaTransport a implementat-o a fost aceea de a arăta cine beneficiază de Certificatele pentru Situații de Urgență, emise de Ministerul Economiei.

„Informația este publică și nu este nimic în neregulă să ai un asemenea certificat, însă am considerat că, pentru un posibil contractant, este benefic să știe că un viitor client posedă CSU, fiind, practic, într-o situație de scădere a încasărilor. Informația apare alături de celelalte date legate de companie. Nu interferăm cu activitatea firmelor, ci doar compilăm informații publice”, a explicat managerul BursaTransport.

În perioada următoare, după deblocarea economiei, reprezentanții BursaTransport se așteaptă la o creștere puternică a cererii de transport.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.