Parcare cu 5 etaje pentru autocare si masini in Centrul Istoric al Capitalei


In Centrul Istoric al Bucurestiului se va inalta, la intersectia strazilor Filitti si Franceza, o parcare supraetajata cu 5 etaje si peste 800 de locuri. Parterul va fi ocupat de autocare, iar la etaje se vor parca autoturisme. Parcarea automatizata va fi construita in parteneriat public-privat, proiectul urmand a fi aprobat de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, iar lucrarile vor incepe in vara, potrivit primarului general Sorin Oprescu.

Parcarea va avea 5 etaje si va fi la inaltimea blocului din apropiere. Conform proiectului, vor fi doua subsoluri, acest loc constituind unul dintre punctele de margine ale Centrului istoric, de unde se va intra pe partea pietonala. „Trebuia o parcare in Centrul Istoric. Am estimat aproximativ 800-820 de locuri. La parter autocarele, iar deasupra va fi parcarea pentru masinile mici. Astept cu emotie prima zi, cand aparatul acela o sa-i ia romanului masina si o sa i-o urce. Sa vezi atunci chiote!“, a precizat Sorin Oprescu.

Edilul-sef al Capitalei a explicat de ce parcarea va fi supraterana si nu una subterana. „Am gasit ca solutia aceasta este simpla si nu mai are sens ca, pentru 50 sau 100 de masini in plus, sa mai intram in jos cu sapaturi, pentru ca preturile de cost sunt destul de mari“, a spus Oprescu.

Intrebat daca dispune de fonduri pentru aceasta parcare, primarul general a raspuns: „Trebuie facut un parteneriat public-privat, este singurul motor care impinge. Avem foarte multi parteneri privati – si asta ma bucura, pentru ca ei inteleg care este importanta unei parcari in Centrul Istoric -, dar nu a fost inca unul ales. PUZ-ul (Planul Urbanistic Zonal, n.red.) a fost terminat, se iau aprobarile, il prezentam in Consiliu si trecem la treaba.“

La intrarea in Centrul Istoric vor fi instalati bolarzi retractabili actionati prin telecomanda. Dimineata, acestia vor fi lasati jos cateva ore pentru a putea intra masinile ce aprovizioneaza magazinele si restaurantele din zona, intre orele 4.00 si 6.00 dimineata. In restul zilei, accesul autovehiculelor in centrul vechi al orasului va fi interzis, circulatia pe strazi urmand a fi exclusiv pietonala.

Cat priveste reabilitarea strazilor din zona-pilot a Centrului Istoric, Sorin Oprescu si a exprimat speranta ca lucrarile vor fi finalizate pana la mijlocul acestei veri.

In prezent, au fost finalizate lucrarile de reabilitare ale retelei stradale si ale retelelor de utilitati pe strazile Lipscani, Smardan, Zarafi, Sf. Dumitru, Filitti, Franceza (tronsoanele Calea Victoriei – Postei si respectiv Sf. Dumitru – selari). Urmeaza ca reabilitarea sa se incheie si pe strazile Postei, Stavropoleus, sepcari, Covaci, Gabroveni, selari, Caldarari. Sorin Oprescu a subliniat importanta faptului ca posesorii de utilitati si-au refacut infrastructura pe cheltuiala lor si, astfel, s-a reusit scaderea sumei aprobate de Consiliul General pentru proiectul de reabilitare a Centrului Istoric.

Case la adoptie, pentru refacerea fatadei

Sorin Oprescu se declara multumit de stadiul actual al lucrarilor. „Sunt multumit ca oamenii au inceput sa inteleaga, mai ales proprietarii de magazine care au venit sa ma ajute. Am cazut de acord cu unii sa faca fatada, sa repare casa, chiar daca nu este proprietatea lor. In aceste conditii, le voi usura si eu activitatea lor, astfel incat acesta sa reprezinte si centru cultural, si centru comercial“, a mai spus primarul general.

De asemenea, fatadele a patru case apartinand municipalitatii vor incepe sa fie renovate. „De cele patru case care apartin Municipalitatii, pe care le-am identificat, ne vom apuca in perioada urmatoare. Vom avea discutii si cu marile concerne ca fiecare sa adopte cate o casa, sa putem face fatada la casele de inaltime mica, parter si etaj. La celelalte, vor incepe consolidarile. Am discutat cu mai multi care doresc acest lucru, in parteneriat public-privat, care presupune o concesiune temporara de un numar de ani, pana se amortizeaza investitia, si au cativa ani de profit“, a spus primarul general.

In ce priveste Hanul Gabroveni, Oprescu a spus ca s-a terminat licitatia la Ministerul Culturii si va incepe renovarea acestuia. Hanul Gabroveni va fi facut ca un centru cultural european si va costa cam 6-7 milioane de lei, a precizat primarul. El a adaugat ca municipalitatea isi manifesta dreptul de preemptiune pe cladirile primite de la Ministerul Culturii, acestea fiind instrainate sub forma de administrare in urma cu 40, chiar 85 de ani. In Centrul Istoric este doar o astfel de cladire, iar in acest caz nu este cert ca Primaria isi va exercita acest drept, fiind inca negocieri. Este vorba de cladirea de vizavi de Banca Nationala, de pe strada Lipscani nr. 25, unde a fost un sediu BCR.

Totodata, Sorin Oprescu a spus ca Administratia Centrului Istoric va avea sediul in cladirea in care se afla in prezent Autoritatea pentru Supravegherea si Protectia Animalelor, pentru ca toti comerciantii din zona sa isi poata rezolva mai simplu problemele.

Primarul general a mai anuntat ca s-a intalnit cu presedintele Benetton Group, care este interesat sa investeasca in Centrul Istoric, dar ca deocamdata nu este nimic concret, fiind vorba de o „simpatie“ din ambele parti. „Benetton doreste colaborarea cu noi. Mai are o serie intreaga de afaceri in Romania, este si apropiat de romani. I-am aratat cat am putut din Centrul Istoric si urmeaza sa ii prezentam legislatia romana, parteneriatul public-privat. M-ar onora sa vina Benetton – si probabil ca o sa vina -, nu este nimic concret insa, decat o simpatie impartasita, si de o parte, si de alta, eu ca mare chirurg si dansul (Luciano Benetton, n. red.) ca mare arhitect“, a mai spus edilul-sef al Capitalei.

Centrul Vechi, in lucru din 2006

Proiectul de reabilitare a Centrului Istoric a fost demarat in noiembrie 2003, cand a fost semnat acordul de imprumut intre Primaria Capitalei si BERD pentru un Program multisector, care avea trei componente. Proiectul a fost lansat in dezbatere publica in mai 2006, iar contractul de proiectare si executie a fost adjudecat, prin licitatie publica internationala, de firma Sedesa Obras y Servicios S.A. din Spania. Contractul a fost semnat la 7 septembrie 2006, a avut o valoare de 24,75 milioane euro si o durata initiala de executie de 18 luni. Finantarea a fost asigurata de BERD cu 7,3 milioane euro, de Guvernul Olandei cu 1,8 milioane euro, iar restul sumei este asigurat de Primaria Capitalei.

In primavara anului 2007, cand au debutat efectiv lucrarile de infrastructura, au iesit la suprafata o serie de descoperiri arheologice, care au necesitat lucrari specifice de conservare si punere in valoare. In ianuarie 2008, Consiliul General al Primariei Bucuresti a aprobat suplimentarea bugetului cu 9,7 milioane de euro. Lucrarile au fost sistate insa in noiembrie 2008, de catre antreprenorul Sedesa, iar dupa indelungi negocieri esuate, contractul a fost reziliat in 2010.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.